Naisena matkustaminen ilman mahramia on kiellettyä Koraanin ja sunnan oppineiden yksimielisyydellä. Poikkeuksena Imam Ash-Shaafii salli pakolliselle pyhiinvaellukselle menemisen ilman mahramia, mutta toisten oppineiden mukaan tämä menee Koraania ja sunnaa vastaan, sillä profeetta ﷺ sano autenttisessa hadiithissa:
لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ
"Naisen ei tule matkustaa ilman Dhuu-Mahramia.”
Eräs mies nousi ylös ja sanoi:
يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ فِي جَيْشِ كَذَا وَكَذَا، وَامْرَأَتِي تُرِيدُ الْحَجَّ
“Oi Allahin sanansaattaja ﷺ, totisesti, minä haluan lähteä sinne ja sinne armeijaan ja minun vaimoni haluaa suorittaa pyhiinvaelluksen (hajj).”
Profeetta ﷺ sanoi:
اخْرُجْ مَعَهَا
“Mene hänen kanssaan (eli tee hajj hänen kanssaan, sillä hän ei voi matkustaa ilman sinua).”
(Sahih al-Bukhari 1862)
Oppineet ovat yksimielisiä siitä, että naisen ei ole pakollista suorittaa pyhiinvaellusta, jos hänellä ei ole mahramia.
Mikäli henkilö seuraa Koraania ja sunnaah oikean kontekstin mukaan, niin hän palaa aina niihin ja siihen, miten varhaisajan muslimit ymmärsivät ne. Ibn al-Mundhirin on raportoitu sanovan niistä, jotka sallivat hajjin tekemisen ilman mahramia:
تركوا القول بظاهر الحديث، واشترط كل منهم ما لا حجة له عليه
”He jättivät hadiithin (kiellon) selkeän merkityksen ja jokainen heistä laittoivat ehtoja, joille heillä ei ollut mitään todisteita.”
(Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah 11/90, 91)
On myös syytä mainita yleisestä virheestä, mitä itsenäiset lukijat tekevät koskien hadiithejä, joissa profeetta ﷺ kielsi naisen matkustaa erikseen kolme päivää, sekä erikseen yhden päivän ja yön, sillä itsenäinen lukija saattaa tulla johtopäätökseen näiden pohjalta ja uskoa, että näitä määriä vähemmän saisi matkustaa ilman mahramia. Tästä tulkinnasta on kuitenkin jätetty pois hadiithien sharhhit, jotka selittävät hadiithien kontekstit. On nimittäin tärkeää ymmärtää jakeet sekä hadiithit aina niiden oikeista konteksteista, sillä itse tulkitseminen johtaa kaikenlaisiin ääripäihin. An-Nawawin sanoi koskien niitä hadiithejä, joissa erotellaan tietty aika rajana:
بل كل ما يسمى سفراً فالمرأة منهية عنه إلا بالمحرم ، وإنما وقع التحديد عن أمر واقع فلا يعمل بمفهومه ، وقال ابن المنير: وقع الاختلاف في مواطن بحسب السائلين
“Pikemminkin, kaikki mitä pidetään matkustuksena on kiellettyä naiselle, paitsi mahramin kanssa. Ja rajojen määrittelyissä (erilliset hadiithit, joissa mainitaan päivä, päivä ja yö, kolme päivää jne.) viitattiin tiettyihin tapauksiin (joissa kysyttiin tietyistä sijaineista). Ibn Muniir sanoi: ‘Määritelmissä nousi eroja (päivä, kaksi päivää jne), koska oli eri kysyjiä eri tilanteissa.”
(Fath al-Baari 4/75)
Eli nämä hadiithit mainittiin tietyille kysyjille, jotka kysyivät tietystä sijainneista ja täten määrä vaihteli vastauksessa. Emme voi kieltää yleistä säädöstä koskien naisen matkustamista ilman mahramia, jossa profeetta ﷺ sanoi:
لاَ تُسَافِرِ الْمَرْأَةُ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ
"Naisen ei tule matkustaa ilman Dhuu-Mahramia.”
(Sahih al-Bukhari 1862)
On myös huomioitava, että jotkut olettavat Aishan lähteneen pyhiinvaellukseen ilman mahramia, mutta toisten oppineiden mukaan tällainen olettaminen ei ole osa sen hadiithin sharhhia (eli selitystä) ja Aishalla oli muitakin mahrameita kuin profeetta ﷺ, joten tieto hadiithien konteksteista ja seuralaisten sukulaissuhteista osoittautuu hyvin tärkeäksi kaikissa säädöksissä.
Viisauksia tämän säädöksen takana on monia, vaikka jokainen ei niitä oivaltaisi ja kokisi matkustamisen naisena täysin turvallisena. Kuitenkin, tärkein asia muslimille on olla tottelevainen Allahia ja Hänen sanansaattajaansa ﷺ kohtaan, vaikka hänen halunsa vastustaisivat jotain säädöstä, sillä Allah sanoi:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ
“Oi te, jotka uskotte! Totelkaa Allahia ja totelkaa sanansaattajaa.” (4:59)
Ja Hän sanoi:
مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ
"Kuka ikänä tottelee sanansaattajaa on totellut Jumalaa." (4:80)
On myös huomioitava ja muistettava, että jokaisen säädöksen takana on viisaus, jota emme itse aina näe, sillä Allah sanoi:
ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكْرَهُوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ خَيْرٌۭ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ شَرٌّۭ لَّكُمْ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
“Kenties inhoatte asiaa, joka on teille hyväksi ja rakastatte asiaa, joka on teille huonoksi. Ja Allah tietää sillä aikaa, kun te ette tiedä.”
(2:216)
Täten, ylläpidämme kärsivällisyyttä rajoituksissa, joita meille on asetettu ja tavoittelemme tottelevaisuudesta palkkiota Luojaltamme.
Viimeisenä on kuitenkin huomioitava, että matkustaminen ilman mahramia on sallittua pakon alla, mikäli sisko on vaarassa, jonka ansiosta hänen on matkustettava turvaan tai hänen uskontoaan rajoitetaan maassa, jossa hän on, eikä hänellä ole mahramia. Kaikki, mikä vaarantaa hänen henkeään, turvallisuuttaan tai uskontonsa harjoittamista on tarpeeksi vakava syy matkustaa turvaan. Tähän kuuluu esimerkiski muslimimaahan muuttaminen, jossa hän saa harjoittaa uskontoaan vapaasti. Ensisijaisesti hän tietenkin pyrkii matkustaa mahramin kanssa ja toissijaisesti turvallisen ryhmän kanssa, jotta hän ei joutuisi matkan aikana tilanteisiin, jotka ovat kiellettyjä, kuten eristykseen tai kosketuksen ei-mahram miehen kanssa, joka on vaikka matkustustoveri hänen vieressään. Viimeisenä vaihtoehtona on matkustaa yksin, mikäli se suojaa hänen turvallisuuttaan, henkeään ja uskontoaan. Ja Allah tietää parhaiten.
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.