Keskenmeno on ikävä kokemus, joka saattaa tapahtua sikiön ollessa pieni tai sen ollessa kehittynyt sellaiseksi, jolla on ihmisen piirteitä.
Jos lapseen puhallettin jo sielu, niin häneen pätee hautauksessa samat säädökset kuin syntyneisiin lapsiin ja aikuisiin, jotka kuolevat. Tällöin lapsi nimetään ja sen puolesta tarjotaan uhraus (Aqiiqah: https://islamic-relief.org/aqiqah/) ja yhteisö rukoilee hautausrukouksen vauvalle, sillä sielu on jo puhallettu lapseen. Tästä ajasta profeetta ﷺ sano:
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
“Totisesti jokaisen teidän luominen on koottu äitienne kohdussa ensin neljänkymmenen päivän ajan ollessanne pisaran muodossa, sitten saman ajanjakson ajan ollessanne hyytynyttä verta, sitten saman ajanjakson verran ollessanne ‘lihanpalasena’, jonka jälkeen sikiön luokse lähetetään enkeli, joka puhaltaa hänen (ihmisen) sielunsa hänelle. Silloin tämän (enkelin) käsketään tehdä neljä asiaa: (1) kirjoittaa ylös hänen (ihmisen) toimeentulonsa (rizq), (2) hänen elinaikansa, (3) hänen tekonsa ja (4) sen, että tuleeko hän olemaan onnellinen vai onneton (eli tuleeko hän pääsemään paratiisiin tai ei). Kautta Hänen, jonka lisäksi ei ole muuta jumalaa, totisesti joku teistä suorittaa paratiisin ihmisten tekoja, kunnes hänen ja sen välillä ei ole kuin kyynärmitta. Mutta sitten se, mitä hänelle on kirjoitettu valloittaa hänet ja hän käyttäytyy helvetin tulen ihmisten käytöksellä (omasta tahdostaan) ja täten menee sinne (helvettiin). Ja totisesti, joku teistä käyttäytyy helvetin tulen ihmisten teoilla, kunnes hänen ja sen välillä on kyynärmitta, mutta sitten se, mitä on kirjoitettu hänelle valloittaa hänet (eli hän tekee katumuksen, jos hän oli jo muslimi, tai tulee muslimiksi, jos hän oli epäuskova) ja täten hän käyttäytyy paratiisin ihmisten teoilla kunnes hän astuu sinne (paratiisiin).”
(Sahih Al-Bukhari 7454)
Islamilaista hautauspalvelua löytyy täältä: www.islamilainenhautaus.info
Naisen vuoto luokitellaan raskauden jälkeiseksi vuodoksi (nifaas), jos sikiö on ollut tarpeeksi pitkään kohdussa. Tällöin häneen pätee samat säädökset kuin kuukautisissa olevaan naiseen, kunnes tuo vuoto loppuu. Muussa tapauksessa vuoto ottaa kuukautisten ulkopuolisen vuodon (istihaadhan) säädöksen, joka yksinkertaisesti pestään pois aina rukousajan tullessa ja tätä seurataan rukouspesulla.
Shaykh Saalih Al-Fawzaan sanoi:
وإذا أَلقَتِ الحامل ما تبين فيه خلْقُ إنسانٍ؛ بأنْ كان فيه تخطيطٌ، وصار معها دمٌ بعد نزوله، فلها أحكامُ النفساء، والمدة التي يتبين فيها خلق الإنسان فيالحمل ثلاثة أشهرٍ غالبا، وأقلُّها واحدٌ وثمانون يوما، وإن ألقتْ علقةً أو مضغةً، لم يتبينْ فيها تخطيطُ، إنسانٍ، لم نعتبر ما ينزل بعدها من الدم نافست؛ فلا تتركُالصلاةَ ولا الصيام، وليستْ لها أحكامُ النفساءِ.
“Jos raskaana oleva nainen saa keskenmenon ja alkaa vuotamaan ja syntymätön on saavuttanut selkeät ja tunnistettavan muodon, niin häntä (äitiä) pidetään jälkivuodon tilassa olevana. Sikiöllä menee kahdeksankymmenestä yhdestä päivästä kolmeen kuukauteen kehittyä (ihmiseksi) tunnistettavaan muotoon. Jos sikiö on vain pala lihaa tai kiinni oleva hyytymä (ilman ihmisen piirteitä), niin naista ei pidetä jälkivuodon tilassa olevana, vaikka hänellä tulisi vuotoa, niin hänen ei tule jättää rukousta tai paastoa ja mikään jälkivuodon säädöksistä ei päde häneen (vaan vuoto on istihaadhaa).”
(Al-Mulakhhas ul-fiqhii, sivu 46)
Muistutamme siitä ilouutisesta, että ennen vastuun ikää kuollut lapsi on varmasti paratiisissa, mutta asia ei ole varmaa muiden lastemme kohdalla. Ja Allah helpottakoon meille kasvatustyötä ja johdattakoon Hän meitä sekä rakkaitamme.
Profeetan ﷺ on raportoitu nähneen uni, jossa hänelle sanottiin:
وَأَمَّا الرَّجُلُ الطَّوِيلُ الَّذِي فِي الرَّوْضَةِ فَإِنَّهُ إِبْرَاهِيمُ صلى الله عليه وسلم وَأَمَّا الْوِلْدَانُ الَّذِينَ حَوْلَهُ فَكُلُّ مَوْلُودٍ مَاتَ عَلَى الْفِطْرَةِ
“Ja mitä tulee pitkään mieheen, joka oli puutarhassan, niin hän on Ibrahiim (Aabraham) ﷺ ja mitä tulee lapsiin, jotka olivat hänen ympärillään, niin jokainen heistä kuoli fitrah-tilassa.”
Samura bin Jundub sanoi:
فَقَالَ بَعْضُ الْمُسْلِمِينَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَوْلاَدُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " وَأَوْلاَدُ الْمُشْرِكِينَ".
Joten jotkut muslimit sanoivat: “Oi Allahin sanansaattaja, entä epäjumalanpalvojien lapset?” Joten Jumalan sanansaattaja ﷺ sanoi: “Ja (myös) epäjumalanpalvojien lapset.”
(Sahih al-Bukhari 7047)
Tämä pätee sikiöön, jolle sielu oltiin puhallettu sekä lapseen, joka kuolee ennen murrosiän saavuttamista.
Toisessa raportissa profeetta ﷺ sanoi:
وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ إِنَّ السِّقْطَ لَيَجُرُّ أُمَّهُ بِسَرَرِهِ إِلَىْ الجَنَّةِ إِذَا احْتَسَبَتْهُ
“Kautta hänen, jonka käsissä on minun sieluni, keskenmenon sikiö tulee raahaamaan äitinsä napanuorasta paratiisiin, jos hän (muslimiäiti) pyysi palkkiota (menetyksestään).”
(Ibn Majah 1609, sahih Al-Albaanin mukaan)
Pahuutta tapahtuu maailmassa ja kärsivällisyys on avaimemme menestykseen. Sureminen on sallittua, kunhan henkilö ei vaivu syntiin tai esimerkiski liittämään Allahiin vääriä ominaisuuksia, kuten epäoikeudenmukaisuutta. Pahuuden olemassaoloon kannattaa perehtyä täältä: https://islaminusko.fi/Miksi-pahuutta-on-olemassa#wbb1
Allah helpottakoon kaikille tradegiasta kärsiville ja palkitkoon heitä kärsivällisyydestä.
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.