Syy kaiken takana
Ennen kaikkea tärkein syy miesten ja naisten kokoontumisten jakamiselle on tottelevaisuus Allahia kohtaan. Jokaisessa säädöksessä on viisaus takana, ymmärtäisi ihmisen rajallinen viisaus sitä tai ei.
ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
“Totisesti, Luojanne on Kaikkitietävä, Viisain.” (Koraani12:6)
ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّوا۟ شَيْـًٔا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
“Kenties inhoatte asiaa, joka on teille hyväksi ja rakastatte asiaa, joka on teille huonoksi. Ja Jumala tietää sillä aikaa, kun te ette tiedä.” (Koraani 2:216)
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ
“Oi te, jotka uskotte, totelkaa Jumalaa ja totelkaa sanansaattajaa.” (Koraani 4:59)
Islamin mukaan ei siis järjestetä miesten ja naisten välisiä sekakokoontumisia ellei tapaamisessa ole vain toisilleen mahrameita.
Säädös Koraanissa ja sunnassa sekä tavat profeetan ﷺ aikana:
1. Naisten lähestymisen varoitus ja yksinolon [khalwah] kielto
Profeetta ﷺ sanoi:
إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ
“Olkaa varuillanne naisten [ei-mahram] luokse menemisestä.”
(Sahih al-Bukhari 5232)
Profeetta ﷺ sanoi:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ
"Yhdenkään miehen ei tulisi olla yksin naisen kanssa paitsi silloin, kun läsnä on dhuu-mahram.”
(Sahih Muslim 1341c)
Al-Nawawi raportoi Sharh Muslimissa (14/153), että oppineilla on yksimielisyys siitä, että miehen on haram [kiellettyä] olla yksin naisen kanssa, joka ei ole hänen mahraminsa.
[al-Haafiz in al-Fath (4/77)]
Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn ‘Abd-Allah ibn Baaz; Shaykh ‘Abd al-Razzaaq ‘Afeefi; Shaykh ‘Abd-Allah ibn Ghadyaan; Shaykh ‘Abd-Allah ibn Qa ‘ood tekivät yhteisen lausunnon aiheesta sanoen:
"Yksin olemisella [khalwah] kahdestaan [ei-mahramien kesken] tarkoitetaan sitä, että shariassa [islamin laissa] on kielletty miehen oleskelu yksin naisen kanssa, joka ei ole hänen mahraminsa, paikassa, jonne ei näe, ja myös ne tilanteet, joissa hän on yksin naisen kanssa paikassa, jossa mies voi keskustella naisen kanssa ja nainen voi keskustella miehen kanssa niin, että heidän sanojaan ei kuule kukaan muu [kuin shaytaan], vaikka he olisivat avoimessa tilassa, autossa, katolla ja niin edelleen. Syy on siksi, että khalwah [yhdessä olo ilman naisen mahramia] on kielletty sen ansiosta, että se on zinan [avioliiton ulkopuolisten suhteiden] ensiaskel ja keino, jolla päätyä siihen. Joten kaikki mikä mahdollisesti johtaa siihen, kuten [yksituisesti] pelkän myöhemmän tapaamisen sopiminen, kuuluu fyysisen khalwahn tai yksinolon säädöksen alle, jossa heitä ei nähdä [vaikka heidät nähtäisiin fyysisesti, mutta ei kuulla]."
(Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 17/57)
Tämäkin johtuu siitä, että shaytaan on ainoa kolmas kuulemassa kaiken, joka voi johtaa avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin, vaikka ihmiset näkisivät heidät kaukaa. Profeetta ﷺ sanoi:
أَلاَ لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ
"Olkaa varuillanne! Mies ei ole yksin naisen kanssa ilman, että shaytaan on kolmas [läsnä olija tai kuulija ja kuiskaaja]."
(Jami` at-Tirmidhi 2165, sahiih al-Albaanin mukaan)
Jos naisella ei ole mahramia jokaisessa arjen tilanteessa mukana, niin sen ajaksi, kun hänen on asioitava ehdollisen tarpeelliset asiansa ei-mahram-miehen kanssa, hän voi ottaa väliin muita muslimeja viestin välittäjäksi kuten hurskaan pariskunnan, miehen sisaren tai keskustella toisen hurskaan naisen ollessa läsnä, mikäli hänen on ehdollisen tarpeellista keskustella miehen kanssa suoraan. Shariassa pyrimme asioissa, joita ei ole mitenkään mahdollista suorittaa oikeaoppisesti jonain hetkenä, vain sen verran alemmalle tasolle joustossa, mikä on mahdollista. Esimerkiksi henkilö, joka ei kykene rukoilemaan seisaalteen, rukoilee istualteen. Hän, joka ei kykene rukoilemaan istualteenkaan, voi rukoilla maalteen ja näihin kuuluu yksityiskohtaisempia säädöksiä. Ihminen ei kuitenkaan voi valita rukoilla makaalteen, jos hän ei kykene seisomaan, vaan hänen tulee rukoilla istualteen, mikäli hän kykenee siihen ja Allah sanoo:
فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ مَا ٱسْتَطَعْتُمْ وَٱسْمَعُوا۟ وَأَطِيعُوا۟
"Joten pelätkää Allahia parhaanne mukaan ja kunnelkaa ja noudattakaa"
[64:16]
Ja Hän sanoo:
وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلزِّنَىٰٓ ۖ
"Ja älkää menkö lähellekään* zinaa [avioliiton ulkopuolisia suhteita]."
* = eli välttäkää kaikkia tilanteita, jotka saattavat mahdollisesti johtaa siihen.
[17:32]
2 Miehet ja naiset olivat samassa tilassa eri aikaan
Vaikka paikalla olisi muita ihmisiä, niin sei tarkoita sitä, että tilanteessa ei olisi houkutusta [fitnaa] tai, että olisi sallittua kokoontua ja viettää yhteistä aikaa sekaporukalla. Kun profeetan ﷺ vaimo kutsui kavereita (naispuolisia) kylään, he pitivät huolen siitä, että silloin talossa ei ole miehiä. Aisha raportoi:
فَإِذَا دَخَلَ خَرَجْنَ وَإِذَا خَرَجَ دَخَلْنَ
“Kun profeetta ﷺ tuli, niin he (tytöt) lähtivät ja kun hän ﷺ lähti ulos, niin he tulivat sisään.”
(Sunan Abi Dawud 4931, Sahih al-Albaanin mukaan)
3 Hurskaiden oppineiden lausuntoja ja viisauksia
Imaam Ibn ul-Qayyim رحمه الله sanoi:
“Ei ole epäillystäkään, että miesten ja naisten sekoittamisen salliminen on jokaisen onnettomuden ja pahan juuri. Se on yksi suurista pyhän rangaistuksen aiheuttajista sekä korruption aiheuttaja yleisissä ja yksittäisissä tapauksissa.
[At-turuq Al-Hukmiyyah, sivu 281]
Ibn Taymiyyah رحمه الله sanoi:
“Miesten ja naisten (ei-mahrameiden) keskeinen sekoittaminen on kuin tulen ja puun sekoittaminen.”
[al-Istiqaamah 1/361]
4 Sekakokoontumiset sunnassa ennen hijab-lakia eivät ole tekosyy niiden harjoittamiseen
Kokoontumisten jakamisella suoritamme tottelevaisuutta Allahia ja Hänen sanansaattajaansa kohtaan, vältämme syntiä sekä houkutusta (fitnaa).
Löydämme sunnasta paljon esimerkkejä siitä, miten hurskailla miehillä ja naisilla oli tapana olla eri porukoissa mahdollisimman kaukana toisistaan hijab-lain tulemisen jälkeen.
Emme siis ota pois kontekstista ennen hijab-lakia olleita hadithejä todisteiksi sille, että voisimme sekakokoontua miesten ja naisten kesken.
On syytä huomioida, että profeetan ﷺ aikana tapahtuneiden miesten ja naisten välisten keskustelujen ja sekatapauksien aikana ei ollut vielä tullut hijab-lakia, joten on tietämätöntä käyttää niitä tekosyynä sekakokoontumisille. Tietämäättömän muslimin tulisi myös tunnistaa tietämättömyytensä verrattuna oppineisiin, joilla on tietoa esimerkiksi siitä, että profeetalla ﷺ oli mahram-sisaria imetyksen kautta. Jokaisen kertomuksen historiallinen konteksti on siis merkittävässä asemassa, sillä vasta hijab-lain jälkeen uskovaiset saivat käskyksi välttää kommunikaatiota, katsomista, ajanviettoa, oleskelua ja jutustelua vastakkaisen sukupuolen kanssa (paitsi jos kyseessä on mahram).
Vaikka joitain tapauksia naisten ja miesten välisistä kommunikaatiosta löytyy hijab-lain jälkeen, niin tämä vain tuo esille sen, että pakollinen kommunikointi on sallittua, jos muuta keinoa ei löydy. Tämäkin tapahtui kuitenkin vain sallituilla tavoilla, jotka mainitaan tässä kirjoituksessa.
5 Erillinen ovi määrättiin naisille
Moskeijaan määrättiin erillinen ovi kokonaan vain naisille ja miesten ei tullut astua siitä sisään. Sen jälkeen, kun kielto määrättiin, Nafi’ kertoi:
فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ عُمَر حَتَّى مَاتَ
“(sen jälkeen) 'Umar ei (enää) koskaan astunut siitä (ovesta) hänen kuolemaansa saakka.”
(Sunan Abi Dawud 462, sahih al-Albaanin mukaan)
Totisesti tämän takana on suuri viisaus ja muslimi pyrkii toteuttamaan miesten ja naisten välistä etäisyyttä parhaansa mukaan muuallakin kuin moskeijassa, sillä muslimi ei harjoita uskontoaan vain silloin, kun hän on hurskaassa ympäristössä ja tilassa. Totisesti islam on muslimilla käytännössä hänen jokaisessa elämän osa-alueessaan. Oikein harjoitettuna islam antaa meille harmoniaa, puhtautta, hyvyyttä, sisäistä rauhaa ja menestystä tässä sekä tuonpuoleisessa.
6 Opetus järjestettiin erikseen naisille ja erikseen miehille
Profeetta ﷺ jakoi naisten ja miesten opetukset eri päiville, jotta yhteinen kokoontuminen ei olisi jotain, mikä aiheuttaisi naisten ja miesten välillä fitnaa (houkutusta).
Abu Sa’id al-Khudri kertoi, että profeetta ﷺ sanoi naisille:
اجْتَمِعْنَ فِي يَوْمِ كَذَا وَكَذَا فِي مَكَانِ كَذَا وَكَذَا
“Kokoontukaa (tiettynä) päivänä siihen ja siihen (aikaan) ja siinä ja siinä paikassa.”
(Sahih al-Bukhari 7310, Sahih al-Muslim 2634)
Näin naisillekin varmistettiin koulutus, eikä sekakokoontumisten välttäminen ole keino alistaa naisia tai poistaa heiltä oikeuksia, jota ikävä kyllä jotkut kulttuurit tekevät.
Tästä hadithistä tulee myös ilmi, että hurskaan miehen, jolla on islamilaista tietoa ja islamilaiset etiketit hallussa, on sallittua opettaa naisryhmää antaakseen heille saman tiedon, jota miehille on tarjolla, kunhan henkilö muistaa islamilaiset etiketit.
7 Ei-mahrameiden välinen kanssakäyminen sisältää kuitenkin aina riskin ja vaatii itsehillintää huonoilta aikomuksilta
Vaikka hurskaan miehen on sallittua opettaa naisryhmää, niin mielessä on kuitenkin pidettävä islamilaiset etiketit, ettei kommunikaatio mene liian rennoksi, joka voi johtaa suurempaan pahaan. Tavallisten muslimeiden ja nuorten miesten kohdalla on pienenpi riski vaipua syntisiin tapoihin opetuksen aikana, jos naisia opettaa nainen ja miehiä mies, sillä profeetta ﷺ sanoi:
مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
“En jätä jälkeeni vaikeampaa koettelemusta miehille kuin naiset.”
(Sahih al-Bukhari 5096)
8 Allahin kielto lähestyä avioliiton ulkopuolisia suhteita
Sekakokoontumiset ovat epäilemättä asia, joka voi hyvinkin johtaa avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin.
Allah sanoo Koraanissa:
وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلزِّنَىٰٓ ۖ
“Ja älkää menkö lähellekään zinaa (avioliiton ulkopuolisia suhteita)”
(Koraani 17:32)
Jotta emme menisi edes lähellekään zinaa, niin jokainen houkutuksen ovi pyritään siis sulkemaan.
9 Vaikka zina ei olisi pelko, silti säädöstä noudatetaan
Säädöksen viisaus on Allahilla, vaikka zina ei olisi jokaisessa tapauksessa yksilöiden pelko. Emme unohda muita Koraanin ja sunnan todisteita, jotka tuovat esille sekakokoontumisen kiellon. Noudatamme sitä yksinkertaisesti siksi, että Allah on sen meille säätänyt.
On hyvä muistaa, että Shaytaan on kuitenkin taitava hiipimään ihmisten sydämiin ja pienetkin synnit johtavat suuriin ja vaikuttavat kaikissa tapauksissa ihmisen sydämen (hengelliseen) tilaan.
Profeetta ﷺ sanoi:
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ
“Shaytaan virtaa Aadamin jälkeläisessä kuin veri virtaa (hänessä).”
(Sahih al-Bukhari 7171)
10 Oma alue naisille ja miehilla ja oma aika uloslähtöön
Profeetalla ﷺ oli tapan järjestää omat alueet ja eriaikainen uloslähtö tilanteissa, jossa oli tarpeellista miesten ja naisten olla yhtä aikaa.
Naiset rukoilivat miesten takana ja Um Salama raportoi:
النِّسَاءَ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كُنَّ إِذَا سَلَّمْنَ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ قُمْنَ، وَثَبَتَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَمَنْ صَلَّى مِنَ الرِّجَالِ مَا شَاءَ اللَّهُ، فَإِذَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَامَ الرِّجَالُ
Profeetan ﷺ elinaikana naiset nousivat ylös, kun he olivat suorittaneet pakolliset rukouksensa tasliimejen (loppu salamit, jotka päättävät rukouksen) kanssa. Profeetta ﷺ ja miehet jäivät paikoilleen niin pitkäksi aikaan, kunnes Allah soi. Kun profeetta ﷺ nousi, miehet nousivat silloin.
(Sahih al-Bukhari 866)
Profeetta ﷺ antoi täyden rauhan naisille lähtöä varten ja toinen hadith tuo esille:
فَيَنْصَرِفُ النِّسَاءُ فَيَدْخُلْنَ بُيُوتَهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَنْصَرِفَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ
“Naiset lähtivät heidän koteihinsa asti ennen kuin profeetta ﷺ lähti.”
(Sahih al-Bukhari 812)
Vaikka kyseessä oli näinkin hurskas ajankohta kuin rukous, niin miehet ja naiset pidettiin silti mahdollisimman erilleen toisistaan hijab-lain jälkeen.
11 Parhaat miehet ovat kaukana naisia ja parhaat naiset ovat kaukana miehiä
Profeetta ﷺ sanoi:
خَيْرُ صُفُوفِ الرِّجَالِ أَوَّلُهَا وَشَرُّهَا آخِرُهَا وَخَيْرُ صُفُوفِ النِّسَاءِ آخِرُهَا وَشَرُّهَا أَوَّلُهَا
“Parhaat rivit miehille ovat ensimmäiset (jotka ovat kauimpina naisista) ja pahimmat ovat viimeiset (lähellä naisia). Parhaat rivit naisille ovat viimeiset (kauimpina miehistä) ja pahimmat rivit heille ovat ensimmäiset (lähellä miehiä).”
(Sahih al-Muslim 440)
12 Käsky välttää vastakkaista sukupuolta kadulla
Abu Usayd al-Ansari kertoi, että kerran profeetta ﷺ tuli ulos moskeijasta ja näki miesten ja naisten olevan kadulla sekoittuneina keskenään ja sanoi naisille:
اسْتَأْخِرْنَ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكُنَّ أَنْ تَحْقُقْنَ الطَّرِيقَ عَلَيْكُنَّ بِحَافَاتِ الطَّرِيقِ
“Vetäytykää, sillä totisesti teidän ei tule kävellä keskellä katua. Pidättäytykää tien reunoihin.”
Sen jälkeen naiset pidättäytyivät niin lähellä seiniä, että heidän vaatteensa hankasivat niitä.
(Sunan Abi Dawud 5272, Hasan Al-Albaanin mukaan)
Hijab-laki tuli epäilemättä suojelemaan naisia ja estämään korruptiota. Muslimeina näemme jokaisen islamin säädöksen suojana, emme rajoituksena ja olemme kiitollisia Jumalan antamasta laista.
13 Pelkää katse on syntiä (paitsi ensimmäinen ja tahaton tai tarpeellinen)
Jo pelkkä tahallinen ja tarpeeton katse ei-mahram naiseen on syntiä ja tämä on monelle hyvin vaikeaa välttää sekakokoontumisissa. Allah sanoo Koraanissa:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا۟ مِنْ أَبْصَـٰرِهِمْ
“Sano uskoville miehille, että heidän tulee laskea heidän katseensa”
(Koraani 24:30)
14 Naisilta kysytään tarpeellinen katsomatta heihin
Ibn Kathiir رحمه الله seliittä Koraanin suurah al-Ahzabin, 53 jakeen, tarkoituksen viitaten kaikkiin naisiin:
“Tarkoittaen: (Allahin jakeen merkitys) Aivan kuin kiellän teidän astumasta heidän huoneisiinsa, kiellän teidät katsomasta heitä ollenkaan. Jos joku teistä tahtoo ottaa jotain naiselta, hänen tulee tehdä niin katsomatta häneen. Jos joku teistä tahtoo kysyä jotain naiselta, sama tulee tehdä suojan takaa.”
(Ibn Kathiir tafsiir 33:53)
15 Tarpeellinen kommunikaatio on sallittua omilla etiketeillä
Yleisesti ottaen vältämme miesten ja naisten välistä kommunikaatiota niin paljon kuin on mahdollista, sillä jokaisessa tilanteessa on riski langeta syntiin. Islamin mukaan on kuitenkin sallittua puhua vastakkaiselle sukupuolelle, jos se on ehdottoman tarpeellista, läsnä on mahram tai muuten sallittu asetelma (esim. kaupassa käyminen tai opetus yms.), aihe pysyy lyhyenä ja aiheessa, aurat on peitetty, katseet on laskettu, eikä nainen kaunista ääntään puhumalla pehmeästi tai kimeällämmällä äänellä.
Uskontoa ei olla tehty mahdottomaksi harjoittaa ja vain Shaytaan saa ihmisiä ajattelemaan näin. Aina löytyy vaihtoehtoja, jotka ovat sallittuja ja niitä on jopa paljon enemmän kuin kiellettyjä asioita.
16 Naisen äänen kaunistaminen ei ole sallittua
Allah sanoo Koraanissa:
يَـٰنِسَآءَ ٱلنَّبِىِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ ٱلنِّسَآءِ ۚ إِنِ ٱتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِٱلْقَوْلِ فَيَطْمَعَ ٱلَّذِى فِى قَلْبِهِۦ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا
“Jos pelkäätte Allahia, älkää olko pehmeitä puheessanne (ei-mahram miehille), jotta ette aiheuttaisi himoitsemisen sairautta (naista kohtaan) hänen sydämeen (jolle puhutte). Puhukaa asiallisella puheella.”
(Koraani 33:32)
17 Tarpeellisissakaan tilanteissa mies ja nainen eivät ole kahdestaan
Kahden ei-mahramin välinen yksityinen puhe ja ajanvietto määritellään “khalwaksi”, joka on islamissa yksimielisesti kiellettyä (Al-Nawawi, Sharh Muslimissa 14/153, al-Haafiz in al-Fath 4/77).
Tämä pohjautuu mm. siihen, että profeetta ﷺ sanoi:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ
“Yhdenkään miehen ei tule olla yksin (ei-mahram) naisen kanssa, ellei läsnä ole mahram heidän kanssaan.”
(Sahih al-Muslim 1341c)
Näin keskustelu pysyy varmemmin asiallisena ja aiheessa ilman flirttailua, kiellettyjä katseita tai ylimääräistä juttelua, joka ei ole islaminmukaista ja saattaa johtaa ihastumisesta zinaan tai jomman kumman osapuolen huonoihin aikeisiin.
Ja hän ﷺ sanoi:
لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلَّا كَانَ ثالثهما الشَّيْطَان
“Yksikään mies ei ole yksin naisen kanssa paitsi, että Shaytaan on kolmas, joka on paikalla.”
(Tirmidhi 1171, sahih al-Albaanin mukaan)
Kommunikaatio on myös kahdenkeskeistä, vaikka kyse olisi puhelimesta tai chattäilystä.
Shaykh al-Albaani toi esille, että tähän sisältyy myös se, ettei ole sallittua puhua yksin ei-mahramin kanssa puhelimessa, lähettää kuvaa naisesta tai puhua keskenään ilman mahramia, edes ennen nikahia (avioliiton solmimista), vaikka joissain kulttuureissa ihmiset menevät kihloihin ja saattavat ajatella sen olevan sallittua ennen nikah-päivää.
(Silsilah Huda wa Noor, äänite 269, fatwan kohdassa 10min.)
Myös Shaykh ibn Baaz, Shaykh ‘Abd al-Razzaaq ‘Afeefi, Shaykh ‘Abd-Allah ibn Ghadyaan ja Shaykh ‘Abd-Allah ibn Qa ‘ood mainitsevat, että “khalwah” on myös sitä, että he pystyvät puhua asioista, joita kukaan ei kuule. Se on siksi, että khalwah on kielletty siksi, että se on ensiaskel zinaan ja asia, joka johtaa siihen. Joten kaikkia asiat, jotka saattavat johtaa siihen, tai tapaamisen sopimiseen lokeroituu fyysisen khalwah’n alle.
(Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 17/57)
Nämä yllämainitut todisteet eivät kuitenkaan ole tekosyy viettää aikaa sekaporukassa, jossa myös mahramit ovat paikalla, sillä huomioimme tietenkin kaikki muut todisteet ja lausunnot, jotka ovat annettu sekakokoontumisista, vaikka läsnä olisi myös mahrameita.
18 Zina on muutakin kuin yhdyntää
Aikaisemmin mainittu “zina” ei ole vain sitä, että keskenään naimattomat harrastaisivat laitonta yhdyntää, vaan siihen kuuluu myös zinan tyyppi, joka on katse, puhe, tai kosketus.
Profeetta ﷺ varoitti zinan eri tyypeistä:
فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ، وَيُكَذِّبُهُ
“Silmien zina on katsomista, kielen zina on puhumista, ja sisäiset (zinan) toiveet ja kaipuut, jotka sukupuolielimet laittaa käytäntöön tai se pidättäytyy niiden mukaan toimimisesta (joka ei silloin ole syntiä)."
(Sahih al-Bukhari 6612)
19 Ei-mahram nuorten on parempi välttää kommunikoimista kokonaan
Kommunikaatiota tulisi oppineiden kuten Ibn Utheymiinin رحمه الله mukaan varoa erityisen paljon silloin, kun kyseessä on nuoret miehet ja naiset, joilla on suurempi alttius langeta zinaan.
Ibn Utheymiin رحمه الله sanoi:
“Nuorten miesten ja naisten (jotka ovat ei-mahrameita) välisessä kommunikaatiossa on valtava määrä houkutusta, joten heidän tulee pysyä poissa siltä, vaikka kysyjä saattaisi sanoa, ettei kyseessä ole rakkautta (tai tunteita).”
(Fataawa al-Mar’ah al-Muslimah 2/578)
20 Pelkkä viattoman oloinen koskeminen on kiellettyä ja haitallista
Naisten ja miesten väliset sekakokoontumiset ovat riski sille, että joku vahingossa koskettaa toista. Jo pelkkä ei-mahramin viattoman oloinen kosketus, kuten kättely on kiellettyä islamissa ja profeetta ﷺ sanoi:
لأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لا تَحِلُّ لَهُ
“Se, että rautainen naula ajetaan päähänne on parempi teille kuin se, että koskettaisitte naista, joka ei ole teille sallittua.”
(al-Mu’jam al-Kabīr 16910, Sahih al-Albaanin mukaan)
21 Kaikki muut halal-kokoontumiset ovat sallittuja
Koska islam antaa kaikelle kielletylle lukuisan sallitun vaihtoehdon, niin sekakokoontumisten sijaan naisilla ja miehillä voi olla erikseen kokoontumisia, jotka ovat yhtä mielekkäitä ja jopa mielekkäämpiä musliminaiselle, joka tahtoo yksityisyyttä miesten katseilta ja läsnäololta. Lisäksi nämä kokoontumiset ovat puhtaita Allahin edessä.
22 Profeetan ﷺ asema oli eri kuin muiden
Tavallisen muslimin on huomioitava, että jokaisella hadithillä on konteksti ja syy sille, miksi se on lausuttu tai miksi jotain tapahtui. Emme voi siis ilman oppineita ottaa hadithiä pois kontekstista ja tulkita niitä omien mieltemme mukaan tehden jostain asiasta Allahin uskonnossa sallittua ja jostain kiellettyä.
On tapauksia, joissa jotkut asiat sallittiin tai kiellettiin erityisesti esimerkiksi profeetan ﷺ vaimoille. Vaikka profeetta ﷺ välttikin naisten luokse menemistä, esimerkiski aiemmin mainitussa hadithissä, jonka Aisha raportoi, niin huomioimme myös sen, että joissain tilanteissa profeetan ﷺ asema oli eri kuin tavallisten muslimien, sillä profeetan ﷺ asema oli uskovaisille kuin isä.
Profeetta ﷺ sanoi:
إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَالِدِ أُعَلِّمُكُمْ
“Totisesti, vain minä olen teille asemassa, joka on kuin isä. Opetan teitä.”
(Sunan Abi Dawud 8, Hasan Al-Albaanin mukaan)
Kyse on yksinkertaisesti siis uskonnosta ja Jumalan asettamasta laista
Naisten ja miesten välisten kokoontumisten jakaminen on tosiaankin muslimien tapa kunnioittaa vastakkaista sukupuolta, avioliittoa sekä Jumalan kaikkitietävällä viisaudella säädettyä lakia. Vältämme syntiä ja fitnaa jakamalla kokoontumisissa naiset ja miehet omiin tiloihin ja kommunikoimalla vastakkaisen sukupuolen kanssa vain välttämättömissä tilanteissa oikeilla etiketeillä, kuten aiemmin mainittu.
Kiitämme Allahia tästä säädöksestä, joka suojelee muslimiyhteisöämme monelta vääryydeltä, korruptiolta ja haitalta.
Kaikki menestys tulee vain Allahilta ja Allah tietää parhaiten.