"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Naisen awra toisten naisten ja hänen mahramiensa edessä

 

 

 

Islam on siveyden uskonto, joka rohkaisee itsessään siveyttä ja jopa määrää siihen kullekin sopivalla tavalla.

Profeetta ﷺ sanoi:

 

 الْحَيَاءُ مِنَ الإِيمَانِ

"Siveys on uskosta."

 

(Sahih Muslim 36a)

 

Yleinen siveys on siis jokaiselle muslimille tärkeää erityisesti islamin rajoissa. Usein puhutaan vain asioista, joita tulee peittää ei-mahrameiden edessä ja unohdetaan, että jopa mahrameiden seurassa on ylläpidettävä awraa (peitettävä alue). Tässä tekstissä käsittelemme naisen awraa toisten naisten ja mahramien edessä.

 

Hijabin ehdot ei-mahram miesten edessä löytyy täältä. Katso myös mikä on mahram-lista naisille tästä. 

 

Abd al-Rahman, Abu Sa'id al-Khudrin poika raportoi hänen isältään, että Allahin sanansaattaja ﷺ sanoi:

 

لاَ يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلاَ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ وَلاَ يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَلاَ تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ

“Miehen ei tule nähdä (toisen) miehen awraa ja naisen ei tule nähdä (toisen) naisen awraa ja miehen ei tule maata miehen kanssa yhden peiton alla ja naisen ei tule maata naisen kanssa yhden peiton alla.”

 

(Sahih Muslim 338a)

 

Naisten awra toisten naisten edessä on yleisen mielipiteen mukaan sama kuin mahrameiden edessä ja tähän kuuluu kaikki paitsi pää ja korualueet suurah an-Nuurin 24 jakeen 31 perusteella.

Allah sanoo jakeessa:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَٰنِهِنَّ أَوْ بَنِىٓ إِخْوَٰنِهِنَّ أَوْ بَنِىٓ أَخَوَٰتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْأَيْمَـٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّـٰبِعِينَ غَيْرِ أُو۟لِى ٱلْإِرْبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفْلِ ٱلَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا۟ عَلَىٰ عَوْرَٰتِ ٱلنِّسَآءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ
”Ja (käske heitä) olla paljastamatta heidän (kehon) koristeitaan (hiuksia ja korualueita) kuin heidän miehilleen, isilleen, heidän appiikoilleen, heidän pojilleen, heidän puolisoidensa pojilleen,heidän veljilleen, heidän veljiensä tai siskojensa pojille, muille naisille, niille, jota heidän oikeat kädet omistavat (eli orjamiehille), (vanhoille) palvelijoille, joilla ei ole haluja (tai elinvoimaa) ja lapsille, jotka eivät ole tietoisia vielä naisen awrasta (eli eivät vielä tunnista mikä tekee naisesta naisen ja mikä on kaunis ja ruma). Olkoon he tömostelemättä jälkojaan tavalla, joka herättää huomion heidän piilossa oleviin koristeisiin (kuten nilkkakorujen ääniin tms.).”

(24:31)

Ibn Mas’ud ja az-Zubayr sanoivat, että koristeet (joita ei ole sallittua paljastaa kuin jakeessa mainituille) viittaa korvakoruihin, kaulakoruihin, rannekoruihin ja nilkkakoruihin ja tarkemmin viitaten alueisiin, joissa näitä pidetään.
Korualueisiin kuuluu siis kaula, nilkat ja jalkaterä sekä ranteet ja mitä on helppo peittää käsivarsista sekä pohkeista. Tässä pitkässä jakeessa on mainittu mahramit, joille nämä alueet saa paljastaa sekä muut naiset.

Ikriman on myös mainittu sanoneen, että jakeessa ei mainittu setiä, sillä jos nainen ottaisi khimaarinsa (huivinsa) pois heidän edessään, niin he saattaisivat kuvailla naista pojilleen (jotka eivät ole mahrameita naiselle, vaan serkkuja).

Missä tarkka raja menee kyynärpään tai pohkeen kohdalla, niin tästä asiasta ei ole yksimielisyyttä. Osalta oppineista on raportoitu kyynärpää rajana, kuten Hanbali-koulukunnalta. Myös pienissä yksityiskohdissa koskien awraa naisten edessä on jonkin verran mielipide-eroja ja tarve antaa myös jonkin verran painoarvoa tilanteissa.

Muhamamd ibn Saalih al-‘Uthaymeen sanoi:

وأما محارمهن في النظر ، فكنظر المرأة إلى المرأة ، بمعنى أنه يجوز للمرأة أن تكشف عند محارمها ما تكشفه عند النساء ، تكشف الرأس والرقبة والقدموالكف والذراع والساق وما أشبه ذلك ، ولكن لا تجعل اللباس قصيرا ً
”Mitä tulee hänen mahrameihinsa ja mitä hän voi paljastaa heille on sama, mitä hän voi paljastaa muille naisille, joten hän voi paljastaa päänsä, kaulansa, jalkateränsä, kämmenensä, käsivarren alaosat (dhiraa’), sääret (jonkin verran niistä) ja niin edelleen, mutta hänen ei ole sallittua tehdä vaatteistaan lyhyitä.”

(Majmoo’ al-Fataawa, 12/276, 277)

 

Muslimin on siis syytä huomioida rajoituksensa tämän siveyden suhteen.

 

Oma mies on poikkeus

 

On hyvä myös muistaa se, että omalle miehelle naisen on sallittua paljastaa kehostaan kaiken ja sama pätee päinvastoin. Tämä on siksi, että tälle löytyy erilliset todisteet sille, että se on sallittua ja tämä käykin järkeen.

 

Profeetta ﷺ sanoi yhdessä näistä todisteista eräälle miehelle:

 

احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلاَّ مِنْ زَوْجَتِكَ 

"Suojele awraasi paitsi vaimoltasi - -".

 

(Sahih Ibn Maajah 1572, sahiih Al-Albaanin mukaan)

 

Ja tästä aiheesta ei varmaan ole tarvetta mainita sen enempää.

 

 

 

 

 

 

Allah tietää parhaiten ja kaikki menestys tulee vain Allahilta.

 

Uusimmat artikkelit: