"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

 

Zakat ul-Maal (omaisuuden almuvero)

 

 

Zakaat ul-Maal on islamin pilari, joka on kerran vuodessa maksettava almuvero tietyn määrän ollessa omistuksessasi vuoden ajan.

 

Abdullah, Umar ibn al-Khattabin poika sanoi: “Kuulin profeetan ﷺ sanovan:

 

بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى أَنْ يُعْبَدَ اللَّهُ وَيُكْفَرَ بِمَا دُونَهُ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَحَجِّ الْبَيْتِ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

 

‘Islam rakentuu viiteen [pilariin]: palvoa Allahia ja epäuskoa kaikkeen, mitä palvotaan Hänen sijastaan [tai Hänen lisäksi], suorittaa rukoukset, maksaa almuvero, suorittaa pyhiinvaellus taloon [Kaabaan] ja paastota ramadhanin kuukausi.’”

 

(Bukhari 8)

 

Ja Allah sanoo:

 

وَأَقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَٱرْكَعُوا۟ مَعَ ٱلرَّٰكِعِينَ 

 

“Suorittakaa rukouksenne ja antakaa almuvero (zakat ul-Maal) ja kumartukaa niiden kanssa, jotka kumartuvat.” 

 

(2:43)

 

Anas (Allah olkoon tyytyväinen häneen) sanoi, että Abu Bakr lähetti hänet keräämään zakaatin Bahrainista ja antoi hänelle kirjeen mukaan, jossa luki: 

 

“هَذِهِ فَرِيضَةُ الصَّدَقَةِ الَّتِي فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَلَى الْمُسْلِمِينَ، وَالَّتِي أَمَرَ اللَّهُ بِهَا رَسُولَ...”

 

“Tämä on pakollinen almuvero, jonka Allahin sanansaattaja ﷺ määräsi muslimeille ja, jolla Allah määräsi Hänen sanansaattajaansa - -.” 

 

(Sahih al-Bukhari 1454)

 

 

Zakat ul-Maal on 2,5% muslimin yhden islamilaisen vuoden ajan säilyneistä säästöistä ja omaisuudesta, jos säästöt ylittävät nisabin arvon määrän.

 

Asim ja Haakin sanoivat: 

 

الصَّدَقَةُ فِي كُلِّ عَامٍ

 

"Almuvero on [maksettava] joka [islamilainen] vuosi [jos ehdot täyttyvät].” 

 

(Sunan Abi Dawud 1572, Sahih al-Albaanin mukaan)

 

 

 

Kuinka paljon on nisab ja mitä loppupeleissä tulee maksaa?

 

 

Áli ibn Abi Taalib raportoi, että profeetta ﷺ sanoi [tai Ali sanoi tämän itse]: 

 

فَإِذَا كَانَتْ لَكَ مِائَتَا دِرْهَمٍ وَحَالَ عَلَيْهَا الْحَوْلُ فَفِيهَا خَمْسَةُ دَرَاهِمَ وَلَيْسَ عَلَيْكَ شَىْءٌ - يَعْنِي فِي الذَّهَبِ - حَتَّى يَكُونَ لَكَ عِشْرُونَ دِينَارًا فَإِذَا كَانَ لَكَ عِشْرُونَ دِينَارًا وَحَالَ عَلَيْهَا الْحَوْلُ فَفِيهَا نِصْفُ دِينَارٍ فَمَا زَادَ فَبِحِسَابِ ذَلِكَ

 

"Kun te omistatte 200 dirhamia [hopeakolikkoa] ja yksi [islamilainen] vuosi kuluu [niitä omistaessanne], viisi dirhamia on maksettava [siitä]. Mikään ei ole pakko teille, kullasta, kunnes se saavuttaa 20 dinaaria [kultakolikkoa]. Kun omistatte 20 dinaria [kultakolikkoa] ja yksi vuosi kuluu niiden kanssa, puoli dinaaria on maksettava. Mikä ikinä ylittää sen [summan], lasketaan sillä [kaavalla].”

 

(Sunan Abi Dawud 1573, sahih al-Albaanin mukaan)

 

Profeetan ﷺ aikana dinarilla ja dirhamilla oli tietyt arvot. Dirhamit oltiin silloin valmistettu hopeasta ja dinarit kullasta. Tämä oli sen ajan rahaa, jota käytettiin kaupankäynnissä. Arvokkuuksista on hyvin pieniä mielipide-eroja, jotka johtuvat yleisesti tarkkuuden laskemisesta ja arvioista. 

 

Parhaiden arvioiden sanotaan perustuvan profeetan ﷺ ajalta säilyneisiin dinareihin ja dirhameihin, joita on säilytetty myös nykypäivän museoihin. 

 

Yuusuf al-Qaradaawin mukaan sen ajan islamilainen dinari oli 4,25g 22 karaatin kullasta ja dirhami taas oli 2,975g täyttä hopeaa. 

 

Tämän perusteella, kun laskemme hopean arvolla almuveron (zakah), niin laskemme 2,975 g x 200 (dirham) = 595g hopeaa. Sitten katsomme nykyhetken arvokkuuden 595g hopeasta euroina ja, jos olemme omistaneet vähintään sen määrän säästönä vuoden ajan, niin maksamme siitä ja kaikesta, mikä menee sen yli 2,5% almuveroon.

 

Kun laskemme kullan arvolla almuveron (zakah), niin laskemme 4,25g x 20 (dinaria) = 85g kultaa. Sitten katsomme nykyhetken arvokkuuden 85g kullasta euroina ja, jos olemme omistaneet vähintään sen määrän säästönä vuoden ajan, niin maksamme siitä ja kaikesta, mikä menee sen yli 2,5% almuveroon.

 

Kullan ja hopean arvokkuus vaihtelee ajasta riippuen, ja näin asia on ollut aina. Siitä syystä kullan ja hopean arvokkuus tulee tarkistaa vuosittain.

 

Eli, nisabin määrä vastaa n. 85g kultaa arvokkuudeltaan ja n. 595g hopeaa arvokkuudeltaan. Sinulle se on jompaa kumpaa näistä vastaava arvo paikallisessa valuutassasi, joka vaihtelee vuosittain.

 

Hanafi-koulukunta suosii mielipidettä, että zakah on pakollista maksaa jo hopean arvosta ja tämä on turvallisempi mielipide, sillä hopean arvo on alempi kuin kullan ja yllä mainittu Alin autenttinen hadith osoitti meille velvollisuuden maksaa 5 dirhamia 200:sta (Sunan Abi Dawud 1573).

 

Kunkin vuoden nisabin määrän voi laskea erilaisilla zakat-laskureilla (esim. https://muslimhands.org.uk/zakat/calculator ). Muistathan kuitenkin huomioida näissä oikean valuutan (€) !

 

Zakat ul-Maalin maksupäivä on siis yksilökohtainen ja kaikille maksaminen ei ole pakollista.

 

On syytä myös huomioida, että zakat ei makseta vain säästöistä, vaan sen lisäksi myös omaisuudesta, ehtojen täyttyessä, kuten:

 

  • Kaikenlainen valuutta, jota omistat (olisi se sitten käteisenä tai pankissa).
  • Omaisuudet, jotka ovat tarkoitettu kaupan vaihtoon ja sisältävät voittoa.
  • Lainan arvosta, jota olet muille lainannut (pieniä erimielipiteitä liittyen siihen, jos laina on kestänyt yli vuoden). 
  • Maatalouden voitoista, hunajasta ja mineraaleista (2:267, ja näillä on omat sääkökset). 
  • Tuotantoeläimistä, jotka syövät luonnosta suurimman osan vuodesta kuten lehmät, vuohet, lampaat ja kamelit (näillä myös omat säädökset).
  • Omistamastasi kullasta ja hopeasta (esim. koruina, joista myöhemmin teet voittoa).

 

Osaan näistä liittyy omia säädöksiä, jotka eroavat omaisuuden zakaatistä, kuten esimerkiksi 30 lehmää kohden annetaan almuverona yksi vuoden ikäinen lehmä jne. Näitä käsitellään myöhemmin toisessa tekstissä, jos Allah suo.

 

Kulta- ja hopeakorujen almuverosta löytyy oppineiden kesken erimielipiteitä:

 

1. Osa sanoo, että zakat tulee maksaa kaiken kullan ja hopean määrästä, myös korujen. Osa sanoo, että zakat on tarpeellinen, vain jos kullan tai hopean määrä on puolet tai enemmän korun metalleista. Timantteja ei lasketa mukaan.

 

2. Toiset sanovat, että koruista, joita nainen käyttää koristeena ilman aikomusta säilyttää niissä omaisuutta tai myydä niitä, ei tarvitse maksaa almuveroa.

 

3. Jos koruja ostaa aikomuksena kerryttää omaisuutta tai myydä niitä myöhemmin tai jos määrä luokitellaan yleelliseksi, niin silloin koruista tulee maksaa almuveroa (Jos se lasketaan muun omaisuuden kanssa yhteen ja määrä saavuttaa nisabin). 

 

Muista aiheista, kuten tuotantoeläimiin koskevasta zakaastä, löytyy syvällisimmistä fiqh-kirjoista (eli islamin lainopin kirjoista). Huomioithan siis, että näihin liittyy muita säädöksiä, joita emme mainitse tässä.

 

Kenelle zakat tulee maksaa?

 

Allah sanoo:

 

۞ إِنَّمَا ٱلصَّدَقَـٰتُ لِلْفُقَرَآءِ وَٱلْمَسَـٰكِينِ وَٱلْعَـٰمِلِينَ عَلَيْهَا وَٱلْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى ٱلرِّقَابِ وَٱلْغَـٰرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةًۭ مِّنَ ٱللَّهِ ۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌۭ 

 

“Totisesti, almuvero on vain köyhille ja tarpeessa oleville ja niille, jotka on palkattu sitä varten [kerämään, vahtimaan ja jakamaan ne], ja tuomaan sydämet yhteen [islamin tielle] ja vapauttamaan orjia ja niille, jotka ovat veloissa ja Allahin tiellä [oleville], ja [jumissa olevalle] matkustajalle. Tämä on Allahin [määräämä] velvollisuus. Ja Allah on Kaikkitietävä, Viisain.” 

 

(9:60)

 

Zakatin vastaanottajaksi soveltuu seuraavat kahdeksan:

 

1. [Ensisijaisesti] köyhät (fuqara), työkyvyttömät, joilla ei ole perustarpeita. 

2. Kerjäävät köyhät (Masakin), joilla on vain pieni määrä perustarpeita.

3. Velkaantuneet (Al-Gharimun).

4. Allahin tiellä olevat valtion puolustusvoimien sotilaat, jotka eivät hyödy muslimien sotavoitoista.

5. Nuo, joiden sydämiä pyritään pehmentämään kohti islamia (Al-Mu’allafatu Qulubuhum).

6. Zakatin jakajat.

7. Tarpeessa olevat matkustajat (ibn As-Sabil), joilla ei ole varaa saavuttaa sijaintiaan.

8. Orjan vapautusmaksu (Riqab).

 

(ibn Kathiir tafsiir, 9:60)

 

Näihin aiheisiin syvennytään myös fiqhin painavemmissa kirjoissa.

 

Jos epäröit tietämystäsi zakatiä kohtaan, niin almuvero kannattaa maksaa Suomesta jonkun luotettavan järjestön kautta, jolla on tietämystä aiheesta, kuten esimerkiksi www.muslimhands.org.uk  tai www.matwproject.org .

 

Myös zakat-laskureita on tehty helpottamaan laskemistasi, kuten: https://islamic-relief.org/zakat-calculator/

 

Huomioithan myös, että vaikka sinulla ei olisi velvollisuutta maksaa zakaat ul-Maalia (omaisuuden almuveroa), niin Ramadanin kuukauden lopussa sinun on todennäköisesti pakollista maksaa Zakaat ul-Fitr, joka on pakollinen niille, joilla on sen verran ylimääräistä rahaa (n.3-6€).

 

Lue lisää Zakaat ul-Maalista, sen säädöksistä ja tiukasta ajankohdasta:

 

https://islaminusko.fi/Lue-lis%C3%A4%C3%A4-islamista/Pakollinen-almuvero-Zakaat-al-Fitr/#wbb2

 

 

Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

 

 

 

 

Uusimmat artikkelit: