

Koiran on Allahin luoma eläin kuin kaikki muutkin eläimet ja jokaista luomusta on kohdeltava hyvin, lukuunottamatta joitakin ötököitä ja pieniä eläimiä, kuten torakoita ja rottia, joita on sallittua tappaa (ks. Sahih al-Bukhari 1828).
Koirat ovat hyödyllisiä eläimiä paimentajina, metsästyksessä ja vartioina ja koiria on pakollista kohdella hyvin. Tämä on yleinen säädös Shariassa, kuten profeetta ﷺ sanoi:
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
“Älä tee harmia, äläkä vastaa harmilla.”
(Sunan Ibn Mājah 2340, Sahih Al-Albaani mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi myös:
فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ
“Jokaisessa elävässä olennossa on hyväntekeväisyyden mahdollisuus.”
(Sahīh al-Bukhari 5663)
Hän ﷺ on myös kertonut meille naisesta, joka armahdettiin, sillä hän juotti janoista koiraa.
Abu Huraira raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:
غُفِرَ لِامْرَأَةٍ مُومِسَةٍ مَرَّتْ بِكَلْبٍ عَلَى رَأْسِ رَكِيٍّ يَلْهَثُ قَالَ كَادَ يَقْتُلُهُ الْعَطَشُ فَنَزَعَتْ خُفَّهَا فَأَوْثَقَتْهُ بِخِمَارِهَا فَنَزَعَتْ لَهُ مِنْ الْمَاءِ فَغُفِرَ لَهَا بِذَلِكَ
“Eräs prostituoitu nainen sai kerran armahduksen mennessään koiran ohi, joka oli melkein kuollut janoon kaivon vieressä, joten hän (nainen) otti hänen kenkänsä, sitoi sen huivillaan ja nosti ylös (kaivosta) vettä sille (koiralle). Allah armahti hänet sen (teon) kautta.”
(Sahih al-Bukhari 3321, Sahih Muslim 2245)
Voimme siis päätyä tästä selkeään johtopäätökseen, että koiria ei ole sallittua kohdella huonosti, kuten moni muslimi saattaa kulttuurin takia tehdä.
Se mikä on koirien suhteen kiellettyä, on ihmisten kanssa samassa kodissa pitäminen lemmikkinä.
Profeetta ﷺ sanoi:
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا، إلَّا كَلْبًا ضارِيًا لِصَيْدٍ أوْ كَلْبَ ماشِيَةٍ، فإنَّه يَنْقُصُ مِن أجْرِهِ كُلَّ يَومٍ قِيراطانِ.
”Kuka ikinä omistaa koiran, paitsi metsästykseen tai paimentamiseen, tulee menettämään palkkiostaan joka päivä kaksi qiraat-mittayksikköä.”
(Sahih Al-Bukhari 5481)
Tämän lisäksi profeetta ﷺ sanoi:
لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ صُورَةٌ
”Enkelit eivät astu taloon, jossa on koira tai kuva.”
(Sahih al-Bukhari 3322)
Mitä tulee koiraan ja epäpuhtauteen ja siihen koskemiseen, niin ei ole mitään autenttista raporttia, joka kieltäisi koiraan koskemisen. Autenttinen raportti koskee astiaa, joka on pestävä seitsemän kertaa vedellä ja kerran maalla, jos koira nuolee sitä. Emme kuitenkaan voi sanoa koiraan koskemista syntinä, sillä tälle ei ole mitään pohjaa ja luonnollisesti, koska metsästykseen ja muihin työtarkoituksiin koirat sallittiin, niin olisi mahdotonta olla koskematta koiraan joka tilanteessa.
Oppineilla on erimielipiteitä yleisesti koiran kokonaisvaltaisesta epäpuhtaudesta, sillä autenttisesti on raportoitu, että profeetta ﷺ sanoi:
طُهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولاَهُنَّ بِالتُّرَابِ
“Kun koira nuolaisee kenenkään teistä astiaa, niin sen puhtaus on saavutettava pesemällä se seitsemän kertaa, käyttäen ensimmäisellä kerralla maata.”
(Sahih Muslim 279d)
Vaihtoehtoisesi astian voi pestä seitsemän kertaa ensin vedellä ja tässä järjestyksessä tehtynä maalla pesemisen tulee olla ylimääräinen kahdeksas kerta. Profeetta ﷺ sanoi:
إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي الإِنَاءِ فَاغْسِلُوهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَعَفِّرُوهُ الثَّامِنَةَ فِي التُّرَابِ
“Kun koira nuolee astiaa, peskää se seitsemän kertaa ja hierokaa sitä maalla kahdeksantena kertana.”
(Sahih Muslim 280a)
Tästä syystä koiran kuola on jotain, mitä pidetään epäpuhtaana (najs). Tämän johdosta oppinella on syntynyt erimielipiteitä ja tulkintoja siitä, että onko koiran turkki myös epäpuhdasta ja pitääkö ihminen, vaatteet ja tavaratkin pestä samalla tavalla?
On hyvä huomioida, että mitään puhtauden säädöksiä ei olla määrätty siihe kuolaan, joka osuu kuolleeseen eläimeen koiran noutaessa metsästyssaalis.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah sanoi aiheesta:
“Oppineilla on kolme eri mielipidettä koirien suhteen:
1.Että ne ovat puhtaita (taahir), jopa niiden sylki (mutta lautanen tulee pestä). Tämä on Maalikin mielipide (mahdollisesti perustuu siihen, että eläimiä, jotka koirat hakivat, ei käsketty puhdistamaan).
2.Ne ovat epäpuhtaita, jopa niiden turkki. Tämä on as-Shaafi’in näkemys ja toinen Ahmadin näkemyksistä, joka häneltä on raportoitu.
3.Niiden turkki on puhdas (taahir), mutta niiden sylki on epäpuhdasta (najs). Tämä on Abu Haniifan mielipide ja toinen Ahmadin näkemyksistä, joka häneltä on raportoitu.
Tämä (kolmas näistä) on vahvin mielipide, joten jos koiran turkin märkyys pääsee henkilön vaatteeseen tai kehoon, niin se ei tee siitä epäpuhdasta.”
(Ibn Taymiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 21/530)
On hyvä kuitenkin huomioida, että vain Hanbali-koulukunnan mukaan seitsemän kertaa peseminen tulee kohdistaa myös vaatteisiin ja enemmistö sanovat, että se koskee vain astioihin.
Hän myös sanoi:
“Tämä on siksi, että perus periaate on, että jokainen aine on puhdas ja ei ole sallittua tehdä jostain epäpuhdasta (najis) tai kiellettyä (haram) ilman todistetta.
- - ne (hadiithit) eivät mainitse mitään muuta osaa koirasta tai niiden olevan epäpuhtauuta ja epäpuhtaus perustuu vain analogiaan.
Lisäksi, profeetta ﷺ salli koirien pitämisen metsästystä, paimentamista ja maataloutta varten. Hänen, jolla on koira, täytyy koskea sen turkin märkyyteen, aivan kuin tapahtuu myös muulien, aasien jne. kanssa. Ehdotus, että niiden turkkinsa olisivat epäpuhtaita, kun niihin koskemista ei voi välttää, saattaisi aiheuttaa vaikeutta, joka ei ole jotain, mitä lain Tekijä (Allah) on tarkoittanut tälle kansalle.”
(Majmu’ al-Fatawa, 21/217, 218)
On siis todennäköisintä, että vain koiran kuola on epäpuhdasta ja Allah tietää parhaiten.
Koiraan koskeminen ei ole minkään mielipiteen mukaan kiellettyä (haram), mutta peseytymisen säädös ja tapa on aiheena.
Turvallisinta on toki välttää märkää koiraa ja mm. Ibn ‘Uthaymiin suosittelee seurata tätä turvallisempaa mielipidettä ja hän mainitsee sen olevan monen oppineen mielipide liittyen märän koiran tai märällä kädellä koiran koskemiseen.
(Majmu’ Fatawa Ibn ‘Uthaymin, 11/246)
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.
