"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Profeetan ﷺ sekä seuralaisten seuraamisen tärkeys ja oikea konteksti

 

 مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ

Kuka on totellut sanansaattajaa, on totellut Allahia.”

(4:80)

 

Islam ei ole kokonainen ilman, että henkilö ottaa lähteekseen myös profeetta Muhammadin ﷺ opetukset ja määräykset siihen mukaan. Sunnah tarkoittaa polkua ja kun puhumme profeetta Muhammadin ﷺ sunnasta, niin sillä tarkoitetaan hänen polkua. Sunnaan kuuluu kaikki, mitä profeetta ﷺ teki, miten hän palvoi, mitä hän määräsi, mihin hän uskoi, miten hän käyttäytyi jne. Kun ihmiset sanovat: “tämä henkilö on sunnassa”, se tarkoittaa, että henkilö on ilmoituksen mukainen, joka lähetettiin profeetalle ﷺ. Ilmoitus, joka profeetalle ﷺ lähetettiin oli Koraani ja sunnah (profeetan ﷺ opetukset).

 

Profeetta ﷺ sanoi:

 

 أَلاَ إِنِّي أُوتِيتُ الْكِتَابَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ أَلاَ يُوشِكُ رَجُلٌ شَبْعَانُ عَلَى أَرِيكَتِهِ يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْقُرْآنِ فَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَلاَلٍ فَأَحِلُّوهُ وَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَرَامٍ فَحَرِّمُوهُ 

 

“Totisesti minulle on annettu Koraani ja jotakin sen kaltaista sen kanssa. Pian tulee olemaan aika, kun mies tulee loikoilemaan sohvallaan sanoen: ‘Seuratkaa vain Koraania, tehkää sallituksi se, jonka löydätte sallituksi ja tehkää kielletyksi se, minkä löydätte siitä kielletyksi.’”

 

(Sunan Abu Dawud 4604, sahih Al-Albanin mukaan)

 

Sunnassa olevat määtäykset ovat itsessään Allahilta, eikä se ole jotakin, mitä profeetta ﷺ olisi itse keksinyt. Allah sanoo profeetta Muhammadista ﷺ: 

 

وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَىٰٓ 

“Ja hän ei puhu omasta tahdostaan.

 

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌۭ يُوحَىٰ 

Tämä on totisesti Allahin ilmoitus, joka on hänelle ilmoitettu.

(53:3-4)

 

 يَأْمُرُهُم بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَىٰهُمْ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّيِّبَـٰتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ ٱلْخَبَـٰٓئِثَ 

Hän määrää heitä sillä, mikä on hyvää ja kieltää heitä siltä mikä on pahaa. Ja hän sallii heille sen, joka on puhdasta ja hyvää ja kieltää heiltä sen, joka on epäpuhdasta ja inhottavaa." (7:157)

 

Sunna on täytäntöönpanossa yhtä tärkeässä asemassa kuin Koraani, vaikka Koraani on itse Allahin sanaa ja sunna on Hänen sanansaattajansa ﷺ sanaa (tai tarkemmin sen merkitystä, jonka meille on raportoinut luotettavat seuralaiset). Ja pyhiksi hadiitheiksi sanomme niitä, joissa Allahin sanansaattaja ﷺ kertoo jotain, mitä Allah sanoi, vaikka tämä ei ole Koraanissa. Sunnaan pohjautuvat raportit selittävät meille Koraanin jakeita ja tämä auttaa meitä pysymän oikeassa kontekstissa ja varomaan omaa tulkintaa, joka johtaa extrimismiin ja erilaisiin sekteihin.

 

Moni luulee, että sunna tarkoittaa vapaaehtoista asiaa islamissa, mutta sunna voi olla jotakin pakollista tai jotakin vapaaehtoista. Joissakin islamin tieteenaloissa, kuten fiqhissä (islaminlainopissa) sunnah-sanaa yleensä käytetään nimen omaan tarkoittamaan jotain vapaaehtoista. Kun kuulemme sunnah-sanan, niin meidän tulisi kuitenkin ottaa ensimmäisenä selville onko kyseessä vapaaehtoinen tai pakollinen asia.

 

Koraania ei pysty noudattamaan ilman sunnan seuraamista, sillä itse Koraani käskee seuraamaan sunnaa:

 

 ۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُوا۟ ۚ

Ottakaa se, mitä ikinä sanansaattaja (Muhammad) teille antaa ja pidättäytykää siltä, mitä ikinä sanansaattaja teiltä kieltää." (59:7)

 

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ

Oi te, jotka uskotte! Totelkaa Allahia ja totelkaa sanansaattajaa.” (4:59)

 

 مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ

"Kuka ikänä tottelee sanansaattajaa on totellut Jumalaa." (4:80)

 

 قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ

Sano (Muhammad): ‘Jos te rakastatte Allahia, seuratkaa minua (eli profeettaa), niin silloin Allah tulee rakastamaan teitä ja antamaan teille syntinne anteeksi. Jumala on rajattoman Anteeksiantava, Armollinen.

(3:31)

 

Oikean kontekstin seuraamisen tärkeys

 

Jos emme seuraisi oikeaa kontekstia, olisi kyseessä sitten uutinen, tarina tai uskonto, niin koko kertomus muuttuisi ja se ei olisi enää alkuperäisessä muodossa. 

Jos jokainen tulkitsisi Koraania oman mielensä mukaan, niin meille syntyisi tuhansia versioita Koraanista ja tuhansia eri uskontoja ja sektejä. Tästä syystä meidän on tärkeä ymmärtää islamin lähteiden oikea konteksti. Väärin tulkinta voi myös johdata erilaisiin ääri-ajatteluihin. Meidän tulee siis katsoa islamin uskontoa oikeasta kontekstista, jonka profeetta Muhammad ﷺ opetti meille hänen seuralaistensa kautta. Heidän kauttaan meille on myös säilynyt Koraani ja heidän kauttaan meillä on myös tieto esimerkiksi siitä, miten rukoilemme (Abu Hurayrah'n raportit) tavalla, miten profeetta ﷺ rukoili. Nämä seuralaiset veivät tietoa eteenpäin seuraaville sukupolville, joista kaksi seuraavaa ovat tärkeässä asemassa. Islamissa löytyy myös syyt sille, miksi näitä pidetään luotettavina lähteinä.

 

Profeetan ﷺ seuralaisten ja hurskaiden edeltäjien seuraamisen tärkeys

 

Seuralaisten seuraamisen tärkeys korostuu jo siinä faktassa, että he olivat ne ihmiset, joille profeetta ﷺ opetti uskonnon. He elivät profeetan ﷺ kanssa ja omaksuivat ymmärrystä oikeasta kontekstista.

 

Allah sanoo:

 

 

وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ

“- -  ja hän (Muhammad) opettaa heille Kirjan ja Viisauden - -.” (62:2)

 

Seuralaisten seuraaminen ei ole vain arvostettua, vaan se on asia, johon profeetta ﷺ käski. Tämänkin lisäksi profeetta ﷺ käski meitä seuraamaan siitä seuraavaa sukupolvea ja sen jälkeen niitä, jotka seurasivat heitä:

 

Profetta ﷺ sanoi:

 

 

أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ

“Minä käsken teitä pitää kiinni seuralaisistani, sitten niistä, jotka seuraavat heitä, sitten niistä, jotka seuraavat heitä.”

(Sunan at-Tirmidhi 2165, sahih al-Albaanin mukaan)

 

Toisessa raportissa hän ﷺ sanoi: 

 

 أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً

”Kansani tulee jakautumaan 73 eri suuntaukseen ja he kaikki joutuvat Helvetin tuleen yhtä suuntausta lukuun ottamatta.”

Profeetan ﷺ seuralaiset kysyivät, ketkä tulevat kuulumaan Helvetin tulelta säästyviin. Hän ﷺ vastasi siihen: 

 

مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي

”Se on suuntaus, johon minä ja minun seuralaiseni kuulumme.” 

 

(Sunan at-Tirmidhi 2641, hasan Al-Albaanin mukaan)

 

Toisessa raportissa hän ﷺ vastasi:

 

الْجَمَاعَةُ

“Jama'ah.”

 

(Sunan Ibn Mājah 3992, sahih al-Albaanin mukaan) 

 

Jama’ah yleensä käännetään: “muslimikansan enemmistö”, joka on virheellinen käännös, sillä sen konteksti tarkoittaa totuutta seuraavia muslimeita, vaikka heitä olisi tänä päivänä vähän. Se tarkoittaa muiden todisteiden pohjalta kaikkia, jotka seuraavat Koraania, sunnaa ja ensimmäistä yhteisöä (eli seuralaisia) ja niitä, jotka seuraavat heitä uskonnon ymmärryksessä. Siksi sopivampi käännös on sanoa: “Totuudessa olevan ryhmä”, joista ensimmäiset olivat profeetan ﷺ ajan muslimit ja heidän jälkeensä kaikki, jotka seurasivat heitä. Parhaat tietenkin kolme ensimmäistä sukupolvea, kuten profeetta  ﷺ sanoi: 

 

أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ

 

“Minä käsken teitä pitää kiinni seuralaisistani, sitten niistä, jotka seuraavat heitä, sitten niistä, jotka seuraavat heitä.”

 

(Sunan at-Tirmidhi 2165, sahih al-Albaanin mukaan)

 

Profeetan ﷺ seuralainen Abdullah Ibn Mas’ud jama'ah-sanasta:

 

 الْجَمَاعَةُ مَا وَافَقَ الْحَقَّ وَإِنْ كُنْت وَحْدَك

“Jama’ah on se, mikä seuraa totuutta, vaikka olisit yksin.”

 

(I’lām al-Muwaqqi’īn 3/308)

 

Tämä selitys kertoo sen, että sanaa ei voida kääntää sanoen, että se viittaisi aina muslimien enemmistöön.

 

Jopa Allah on kehunut profeetta Muhammadin ﷺ ajan muslimeita, joka tuo esille sen, että heidän tulkintansa on luotettava, jos Allah, Kaikkivaltias, on heihin tyytyväinen.

 

 

وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلْأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسَـٰنٍ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّـٰتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ

 

Edeltäjät, jotka olivat ensimmäisten joukossa siirtolaisina [tekivät hijran] ja auttajat [eli Ansaarit, jotka ottivat heitä vastaan] ja nuo, jotka seurasivat heitä hurskaudessa, tyytyväinen Allah on heihin ja he ovat tyytyväisiä Häneen ja Hän on valmistanut heille paikan [paratiisissa], joissa purot solisevat ja joissa he saavat asua ikuisesti. Tuo on menestys mahtava.” 

(9:100)

 

 

فَإِنْ ءَامَنُوا۟ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهْتَدَوا۟ ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍ ۖ فَسَيَكْفِيكَهُمُ ٱللَّهُ ۚ

 

“Joten, jos he sitten uskovat samoin kuin te uskotte, niin silloin he ovat oikealla tiellä, mutta jos he kääntyvät pois, niin he ovat vain erimielisyyksissä.” 

(2:137)

 

وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ ٱلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِۦ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا

 

“Ja kuka ikinä vastustaa sanansaattajaa sen jälkeen, kun johdatus on tullut selkeäksi hänelle ja seuraa muuta tietä kuin uskovaisten tietä, Me tulemme kääntää hänet siihen suuntaan, johon hän on mennyt ja polttamaan hänet Helvetissä. Paha on määränpää.” 

(4:115)

 

Profeetta ﷺ varoitti meitä sanoen: 

 

 

فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا، وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ، حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ، وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ ‏

“Niin pysy poissa kaikista niistä ryhmistä, vaikka joutuisit purra puun juuria, kunnes kuolema saavuttaa sinut ollessasi siinä tilassa.” 

 

(Sahih al-Bukhari 7084)

 

Ja hän ﷺ sanoi:

 

 مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ يَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّهَا ضَلَالَةٌ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَعَلَيْهِ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ

“Totisesti, ken teistä elää (profeetan ﷺ jälkeen) tulee näkemään paljon erimielisyyksiä. Olkaa varuillanne asioista, jotka ovat uusia keksintöjä (bid'ah), sillä totisesti ne ovat harhassa. Kuka tahansa teistä näkee sen, hänen täytyy pysyä sunnassani ja oikein opastettujen johtajien sunnassa. Pitäkää kiinni siitä takahampaillanne.

 

(Sunan Abī Dāwūd 4607, sahih Al-Arna’utin mukaan)

 

Profeetan ﷺ jälkeen tulleet johtajat olivat hänen ﷺ seuralaisensa: Abu Bakr, Umar, Uthman ja Ali, joista profeetan ﷺ on myös kerrottu sanoneen:

 

 اقْتَدُوا بِاللَّذَيْنِ مِنْ بَعْدِي مِنْ أَصْحَابِي أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَاهْتَدُوا بِهَدْيِ عَمَّارٍ وَتَمَسَّكُوا بِعَهْدِ ابْنِ مَسْعُودٍ

 

“Seuratkaa jälkeeni näinen kahden miehen esimerkkiä seuralaisteni joukosta, jotka tulevat olemaan [eli elämään vielä] jälkeeni: Abu Bakr ja Umar. Olkaa johdatettuja ‘Ammarin johdatuksella ja pitäkää kiinni ibn Mas’uudin neuvoista.” 

 

 

(Sunan al-Tirmidhī 3805, sahih Al-Albaanin mukaan)

 

Kehuttujen seuralaisten joukosta ovat myös seuraavat, joita profeetta ﷺ mainitsi:

 

Profeetta ﷺ sanoi:

 

 أَرْحَمُ أُمَّتِي بِأُمَّتِي أَبُو بَكْرٍ وَأَشَدُّهُمْ فِي دِينِ اللَّهُ عُمَرُ وَأَصْدَقُهُمْ حَيَاءً عُثْمَانُ وَأَقْضَاهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَأَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَأَعْلَمُهُمْ بِالْحَلَالِ وَالْحَرَامِ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ وَأَفْرَضُهُمْ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَمِينًا وَأَمِينُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ

 

“Armeliain kansastani on Abu Bakr. Tiukin [hyvällä tavalla] uskonnon kanssa on ‘Umar. Vilpittömästi tunnollisin heistä on ‘Uthmaan ja viisain heistä tuomiossa on Ali ibn Abi Taalib. Paras resitoimaan Allahin Kirjaa on Ubay ibn Ka’b. Tietävin kielletystä ja sallitusta on Mu’aadh ibn Jabal ja perinnön säädöksistä Zayd ibn Thabit ja totisesti jokaisella kansalla on luottohenkilö ja minun kansani luottohenkilö on Abu ‘Ubayda ibn al-Jarrah.”

 

(Sunan Ibn Mājah 154, sahih al-Albaanin mukaan)

 

Ja viimeisenä manitsemisen arvoinen hadith, jossa profeetta ﷺ sanoi:

 

 أَبُو بَكْرٍ فِي الْجَنَّةِ وَعُمَرُ فِي الْجَنَّةِ وَعُثْمَانُ فِي الْجَنَّةِ وَعَلِيٌّ فِي الْجَنَّةِ وَطَلْحَةُ فِي الْجَنَّةِ وَالزُّبَيْرُ فِي الْجَنَّةِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِي الْجَنَّةِ وَسَعْدٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَعِيدٌ فِي الْجَنَّةِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ فِي الْجَنَّةِ

“Abu Bakr on paratiisissa, ‘Umar on paratiisissa, ‘Uthmaan on paratiisissa, ‘Ali on paratiisissa, Abdur Rahman ibn ‘Awf on paratiisissa, Sa’d on paratiisissa, Sa’id on paratiisissa ja Abu ‘Ubaydah ibn al-Jarrah on paratiisissa.”

 

(Sunan al-Tirmidhī 3747, sahih al-Albaanin mukaan)

 

 

Ja ibn Mas’ud رضي الله عنه sanoi:

 

‎لا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا أَتَاهُمُ الْعِلْمُ مِنْ قِبَلِ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

“Ihmiset tulevat olemaan hyvässä niin kauan, kun he ottavat tiedon Muhammadin ‎ﷺ seuralaisilta.”

 

(al-Zuhd wal-Raqā’iq 801)

 

Toki nämä eivät ole ainoita seuralaisia, joita on nimeltä kehuttu eri teksteissä.

 

Muslimeina ymmärrämme siis, että seuralaisten sunnah on yleisesti sunnah, jonka profeetta ﷺ opetti. Mikäli tieto ja lähteet ovat sitten autenttisia, niin islamin tieteenalat, kuten hadith-tieteet tutkivat lähteiden alkuperän autenttisuutta. Tätä harjoitettiin jo varhaisina aikoina. Tästä syystä haditheihin on merkattu autenttisuuden taso, joista yleisimmät ovat:

 

  • Sahih, eli autenttinen ja vahvalla ketjulla raportoitu
  • Hasan, eli hyvä 
  • Daif, eli heikko

 

Näden ja muiden tasojen luokitteluun vaikuttavat tekijät, kuten: kuka hadithin kertoi? oliko hän luotettava? ja kuinka moni ihminen hadithin kuuli? jne. Oppineilla on myös pieniä eroja eri tasojen kriteereissään.

 

 

 

Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

Uusimmat artikkelit: