"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Sunnan mukainen kokovartalopesu ja sen ohje (ghusul)


(Tekstin päälähde on Shaykh Saalih al-Fawzaanin Al-Mulahkkas ul-Fiqhii)

 

Nyt, kun olemme käsitelleet rukouspesun aiheena ja asiat, jotka mitätöivät sen, niin on aika käydä läpi sunnan mukainen kokovartalopesu (ghusul), joka muslimin on tehtävä sen jälkeen, kun hän on astunut suureen rituaaliseen epäpuhtauden tilaan. 

 

Allah sanoi Koraanissa:

 

 ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًۭا فَٱطَّهَّرُوا۟ ۚ 

“- - ja jos te olette janaabah -tilassa (yhdynnästä tai seksuaalisista nesteistä johtuen), niin puhdistakaa itsenne (koko kehonne).”

 

(5:6)


 

On sanottu, että näiltä tiloilta puhdistautumista harjoitettiin jo ennen islamia, tietämättömyyden aikana (jaahiliyyah) ja että se oli jo osa profeetta Aabrahamin (rauhaa hänelle) opetuksia. 

(Shaykh Saalih al-Fawzaan, Al-Mulakhhas ul-Fiqhii, sivu 35)

 

Asioita, jotka saavat henkilön suureen epäpuhtauden tilaan on kuusi ja näiden jälkeen muslimin on suoritettava sunnan mukainen kokovartalopesu (ghusul) ennen palvontatekoja, jotka sen vaativat:

 

1. Ejakulaatio.

 

Ejakulaation jälkeen henkilön on otettava kokovartalopesu ennen kuin hän voi suorittaa mitään tekoja, jotka vaativat suurelta epäpuhtauden tilata peseytymisen. Ejakulaatio astuttaa henkilön suureen rituaaliseen epäpuhtauden janaabah-tilaan, olisi kyseessä sitten nainen, mies, nukkuva henkilö tai hereillä oleva henkilö.

 

Profeetta ﷺ sanoi:

 

 إِنَّمَا الْمَاءُ مِنَ الْمَاءِ ‏

“Vesi (tulee pakolliseksi) vedestä (eli ejakulaatiosta).”

 

(Sahih Muslim 343)

 

Tällä viitataan sunnan mukaiseen rituaaliseen puhdistautumiseen suurelta epäpuhtauden tilalta.


 

2. Miehen ja naisen intiimiosien kohtaaminen toistensa kanssa.

 

Vaikka ejakulaatiota ei tapahtuisi, niin intiimiosien kohtaaminen toistensa kanssa astuttaa henkilön suuren epäpuhtauden tilaan, vaikka miehen penis ei menisi kokonaan naisen emättimeen.

 

Aisha kertoi profeetan ﷺ sanoneen:

 

إذا جَلَس بين شُعَبِها الأَربعِ، ومسَّ الخِتانُ الختانَ، فقد وَجَب الغُسلُ

“Kun joku teistä istuu (naisen) neljän ruumiinosan väliin ja ympärileikatut osat koskevat toisiinsa, niin kylpy (ghusul) tulee pakolliseksi (ennen sellaisten tekojen suorittamista, joita ei ole sallittua tehdä suuren epäpuhtauden aikana.)”

 

(Sahih Muslim 349)


 

3. Kuukautiset (al-haidh) sekä

4. raskauden jälkeinen vuoto (nifaas).

 

Näiden aikana nainen on suuren epäpuhtauden tilassa ja niiden loppuessa hänen on suoritettava kokovartalopesu (ghusul). Kuukautisten jälkeen on tärkeää odottaa valkoista merkkiä, joka on valkovuoto kuukautisten jälkeen, eikä kiirehtiä suorittamaan pesua. Aisha sanoi uskovaisille naisille, joilla oli tapana tulla varmistamaan häneltä kuukautistensa lopusta:

 

لا تَعجلنَ حتَّى ترَيْنَ القَصَّةَ البيضاءَ

"Älkää kiirehtikö (tekemään ghusul), kunnes näette valkoisen vuodon."

 

(Al-Bayhaqi 1650, sahih al-Albaanin mukaan)


 

Profeetta ﷺ sanoi Fatima bint Abi Hubaishille:

 

وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِي عَنْكِ الدَّمَ ثُمَّ صَلِّي

“Ja kun ne (kuukautiset) loppuvat, niin suorita ghusul verestä ja sitten rukoile (taas).”

 

(Sahih al-Bukhari 228)


 

Tämän lisäksi, miehiä on kielletty harrastamasta yhdyntää vaimojensa kanssa, joilla on kuukautiset tai raskauden jälkeistä vuotoa. 

 

Allah sanoi:

 

فَٱعْتَزِلُوا۟ ٱلنِّسَآءَ فِى ٱلْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ 

“- - , joten pysykää poissa naisista (eli yhdynnästä heidän kanssaan) kuukautisten aikana ja älkää lähestykö heitä, kunnes he puhdistautuvat.”

 

(2:222)

 

Tämä ei kuitenkaan viittaa siihe, että naisista pitäisi pysyä kaukana kuukautisten aikana, sillä profeetta ﷺ sanoi:

 

‏ اصْنَعُوا كُلَّ شَىْءٍ إِلاَّ الْجِمَاعَ

“Tehkää kaikki (intiimisiä) asioita (vaimojenne kanssa kuukautisten aikana), paitsi yhdyntää.”

 

(Sunan Ibn Majah 644, sahih al-Albaanin mukaan)
 

Lisää yksityiskohtia ja säädöksiä kuukautisista ja raskauden jälkeisestä vuodosta käsittelemme kolmannessatoista kappaleessa.


 

5. Epäuskon jättäminen ja islamin hyväksyminen.

 

Tätä pidetään suositeltavana, sillä joskus profeetta ﷺ neuvoi uusia muslimeja suorittamaan kokovartalopesun islamin hyväksymisen jälkeen. (Sunan Abi Dawud 355, sahih al-Albaanin mukaan) 

 

Hän ei kuitenkaan määrännyt tätä jokaisessa tilanteessa, joten säädös on hyvin todennäköisesti vain suositeltavaa, ja Allah tietää parhaiten. On myös hyvä muistaa, että islamiin palaaminen ei ole voimassa vasta pesun jälkeen, vaan henkilö on muslimi jo lausuessaan uskontunnustuksen:

 

"Äsh-Hädu (todistan) Än lää-iläähä (ettei ole muuta jumalaa) illa-Allah (kuin Jumala, joka on ainoa palvomisen arvoinen Jumala), wa äsh-hädu (ja todistan) ännä Muhammadan rasuul-Allah (että Muhammed on Hänen sanansaattajansa)"

 

Peseytyminen on toki pakollista vähintään ennen kuin henkilö rukoilee ensimmäisen rukouksensa, jos hän on koskaan elämänsä aikana ollut suuren epäpuhtauden tilassa, joka on suurimmalle osalle hyvin todennäköistä.


 

6. Kuoleminen.

 

Vainajan peseminen on säädös, joka luokitellaan yhteisön pakoksi (fardh ul-kifaayah) ja tämä on tehtävä jokaiselle muslimille, lukuunottamatta marttyyreja. 

 

Profeetta ﷺ sanoi eräästä miehestä, joka kuoli tippuessaan kamelinsa päältä:

 

وَاغْسِلُوهُ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ 

“- - ja peskää hänet (ghusul) vedellä ja lootus-lehdillä.”

 

(Sunan Abi Dawud 3238, sahih al-Albaanin mukaan)


 

Tätä aihetta käsitellään eri tekstissä.

 

Rituaalisen pesun (ghusul) suoritusohje

 

Tapa, miten rituaalinen peseytyminen (ghusul) suoritetaan on peräisin profeetan ﷺ esimerkista ja ohjeista ja tähän tietenkin tukeudumme, sillä Allah sanoi:

 

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُوا۟ ٱللَّهَ وَٱلْيَوْمَ ٱلْـَٔاخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرًا

"Totisesti, Jumalan sanansaattajassa on teille erinomainen esimerkki, kaikille, joilla on toivoa Allahiin ja viimeiseen päivään ja niille, jotka muistavat Allahia useasti." 

 

(33:21)

 

Ja Hän sanoi:

 

 ۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُوا۟ ۚ

“Ottakaa se, mitä ikinä sanansaattaja (Muhammad) teille antaa ja pidättäytykää siltä, mitä ikinä sanansaattaja teiltä kieltää." (59:7)

 

Ja Hän sanoi:

 

 قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ

“Sano (Muhammad): ‘Jos te rakastatte Allahia, seuratkaa minua (eli profeettaa), niin silloin Allah tulee rakastamaan teitä ja antamaan teille syntinne anteeksi. Jumala on rajattoman Anteeksiantava, Armollinen.”

 

(3:31)


 

Ja profeetan ﷺ seuraamisen tärkeyttä onkin jo käsitelty aiemmin.

 

Suuren rituaalisen epäpuhtauden tilan poistat seuraavalla menetelmällä:

 

1. Mene suojaiseen paikkaan.

 

Kenenkään ei tulisi paljastaa koko awraansa muulle, kuin puolisolleen, sillä profeetta ﷺ sanoi:

 

 لاَ يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلاَ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ 

“Miehen ei tule nähdä (toisen) miehen awraah ja naisen ei tule nähdä (toisen) naisen awraah.”

 

(Sahih Muslim 338a)

 

Hän ﷺ myös käski meitä suorittaa peseytyminen paikassa, jonne ihmiset eivät näe. Hän ﷺ sanoi:

 

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَيِيٌّ سِتِّيرٌ يُحِبُّ الْحَيَاءَ وَالسَّتْرَ فَإِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْتَتِرْ 

“Totisesti, Allah - Majesteettinen ja Täydellinen - on siveä ja verhottu, Hän rakastaa siveyttä ja verhoutumista, joten kun joku teistä pesee itsenne, niin verhoutukoon hän (suojaan).”

 

(Sunan Abi Dawud 4012, sahih al-Albaanin mukaan)



 

2. Tee aikomus sydämessäsi, että aiot nyt suorittaa peseytymisen juuri tähän tarkoitukseen.

 

Henkilöllä on oltava oikean teon aikomus mennessään suorittamaan rituaalista puhdistautumista.

 

’Umar ibn Khattaab sanoi:

 

 لا عَمَلَ لِمَن لا نيَّةَ له

“Ei ole tekoa hänelle, jolla ei ole aikomusta.”
 

(Jaami’ al-‘Uluum wa al-Hukm)

 

Myös profeetta ﷺ sanoi:

 

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى 

“Teot arvioidaan aikomuksen perusteella ja jokainen tullaan palkitsemaan hänen aikomuksensa mukaan.” 

 

(Sahih Al-Bukhari 1)


 

3. Aloita Allahin nimeen sanomalla “bismillah”.

 

Tämä ei ole minkään todisteen mukaan pakollista, eikä ghusliin liittyen tätä olla raportoitu, mutta oppineet suosittelevat sen sanomista Allahin nimen mainitsemisen hyvyyden vuoksi.

 

Profeetta ‎ﷺ sanoi koskien rukouspesua:

 

لا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ 

“Ei ole rukouspesua hänelle, joka ei mainitse Allahin nimeä.”

 

(at-Tirmidhi 25, hasan Al-Albaanin mukaan)

 

Tästä voidaan siis analogian kautta ymmärtää, että se voisi olla suositeltavaa myös ennen ghusul pesua, mutta Allah tietää parhaiten. 

 

Jos kylpyhuone on kuitenkin vessan kanssa samassa tilassa, niin lausuminen on osan oppineista mukaan inhottua (mahrukh), sillä tätä voidaan pitää epäkunnioittavana. Aihetta kuitenkin käsittelimme jo aiemmin kirjassa rukouspesun yhteydessä, ja Allah tietää parhaiten.


 

4. Pese kätesi.


 

Aisha sanoi:

 

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ يَبْدَأُ فَيَغْسِلُ يَدَيْهِ

“Allahin sanansaattajalla ﷺ oli tapana peseytyessään janaabah-tilasta aloittaa pesemällä hänen kätensä.” 

 

(Sahih Muslim 316)


 

5. Pese intiimiosasi kolmesti vasemmalla kädellä.

 

Aisha jatkoi:

 

 ثُمَّ يُفْرِغُ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ فَيَغْسِلُ فَرْجَهُ

“ - -, sitten hän kaatoi (vettä) oikealla (kädellään) vasempaansa ja pesi intiimiosansa (sillä vasemmalla kädellä).”

 

(Sahih Muslim 316)


 

6. Suorita rukouspesu, jonka opimme jo toisessa tekstissä. (https://islaminusko.fi/Rukouspesun-ohjeet-ehdot-pakolliset-osat-ja-sunnat#wbb1)

 

Aisha jatkoi:
 

ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ

“ - -, sitten hän otti rukouspesun rukouksen rukouspesulla.”

 

(Sahih Muslim 316)


 

7. Kastele pääsi kolmesti ja varmista, että vettä menee kaikkialle päähän.

 

Aisha jatkoi:

 

 ثُمَّ يَأْخُذُ الْمَاءَ فَيُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي أُصُولِ الشَّعْرِ حَتَّى إِذَا رَأَى أَنْ قَدِ اسْتَبْرَأَ حَفَنَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثَ حَفَنَاتٍ 

“Sitten hän otti vettä ja laittoi sormensa hiusten juuriin, kunnes hän näki, että ne olivat totisesti kastuneet, jolloin hän kaatoin kolme kourallista päähänsä.”

 

(Sahih Muslim 316)


 

Huomioithan, että letit, jotka ovat hyvin tiukat, on avattava pesua varten, jos niiden väliin ei mene vettä. Jos kyseessä on löysät letit, niin näitä ei tarvitse avata. Suuressa rituaalisessa puhdistautumisessa (ghusul) veden on mentävä kaikkialle, myös päänahkaan, sillä tässä on kyseessä kastelu, ei pyyhkiminen, kuten rukouspesussa. Rukouspesussa pään suhteen ei ole tarkoitus kastaa jokaista hiusta ja päänahkaa, mutta suuressa rituaalisessa puhdistautumisessa (ghusul) tämä on tärkeää. 

 

8. Kasta sitten koko vartalosi.

 

Aisha sanoi:

 

 ثُمَّ يُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ‏.‏

“- - sitten hän kaatoi vettä koko kehonsa päälle.”

 

(Sahih al-Bukhari 248, Sahih Muslim 316)

 

9. Pese lopuksi jalkasi.
 

Aisha jatkoi toisessa raportissa:

 

ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ

“- -, sitten hän pesi jalkansa.”

 

(Sahih Muslim 316)

 

Tämä oli suositeltava (mustahabb) tapa suorittaa ghusul. 


 

Mikä riittää vähintään?

 

Koko kehon kastelu oikealla aikomuksella, mukaan lukien nenän ja suun kastelu, on vähimmäismäärä, mitä henkilön on tehtävä oppineiden mukaan astuaakseen ulos suuren epäpuhtauden tilasta.

 

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymin sanoi ghusulista:

 

صفة الغسل على وجهين:

"Ghusulin voi tehdä kahdella tavalla:

 

الوجه الأول: صفة واجبة، وهي أن يعم بدنه كله بالماء، ومن ذلك المضمضة والاستنشاق، فإذا عمم بدنه على أي وجه كان، فقد ارتفع عنه الحدث الأكبر وتمت طهارته، لقول الله تعالى: 

Ensimmäinen tapa on (vähintään) pakollinen tapa, ja se on kastelemalla koko kehonsa vedellä ja tähän kuuluu suun huuhtelu ja nenän huuhtelu. Joten kun henkilö laittaa veden kaikkiin kehon osiinsa, millä tahansa keinolla, niin hän on poistanut suuren rituaalisen epäpuhtauden itseltään riittävästä, sillä Allah sanoi:

 وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا 

'Ja jos te olette suuren epäpuhtauden tilassa (janaabah), niin peskää itsenne.'

(5:6)

 

 الوجه الثاني: صفة كاملة، وهي أن يغتسل كما اغتسل النبي صلى الله عليه وسلم، فإذا أراد أن يغتسل من الجنابة فإنه يغسل كفيه، ثم يغسل فرجه وما تلوث من الجنابة، ثم يتوضأ وضوءاً كاملاً، ثم يغسل رأسه بالماء ثلاثاً، ثم يغسل بقية بدنه. هذه صفة الغسل الكامل 

Toinen tapa on kokonainen tapa ja se on peseytyminen, kuin profeetta ﷺ teki. Kun hän halusi peseytyä suuresta rituaalisesta epäpuhtaudesta, hän pesi kätensä, sitten hän pesi intiimiosansa ja mitä oli epäpuhtaana janaabah-tilan ansiosta, sitten hän suoritti rukouspesun kokonaisena rukouspesuna, sitten hänpesi päänsä vedellä kolmesti, sitten hän pesi muun kehonsa. Tämä on miten kokonainen ghusul tehdään.”

 

(Fatawa Arkan al-Islam, sivu 248) 

 

Veden säästäminen

 

Henkilön on pakollista olla säästeliäs veden kanssa, jopa suuren rituaalisen epäpuhtauden tilalta puhdistuessa. Kuten aiemmin mainitsimme, niin Anas - Allah olkoon tyytyväinen häneen - sanoi:

 

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ إِلَى خَمْسَةِ أَمْدَادٍ

“Profeetta ﷺ teki rukouspesun (yhdellä) mudd-tilavuusyksiköllä ja peseytyi (yhdestä) saa’-tilavuusyksiköstä viiteen mudd-mittayksikköön.”   

 

(1 Saa’: noin 3 litraa. 1 Mudd: noin 0.75 litraa. 3 Mudd: noin 3,75 litraa.) 

 

(Sahih al-Bukhari 198, Sahih Muslim 325)

 

Ja kuten Abdullah ibn Amr raportoi, että profeetta ﷺ meni Sa’din ohi kun tämä oli suorittamassa rukouspesuaan ja profeetta ﷺ sanoi:

 

 مَا هَذَا السَّرَفُ يَا سَعْدُ

“Mitä tämä tuhlaus on, oi Sa’d?”

 

 Sa’d sanoi: “Onko veden tuhlausta rukouspesussa?” Profeetta ﷺ sanoi:

 

نَعَمْ وَإِنْ كُنْتَ عَلَى نَهْرٍ جَارٍ

“Kyllä, vaikka olisit virtaavan joen äärellä.”

 

(Musnad Ahmad 7065, sahih Ahmad Shakirin mukaan)



 

Ghusl ja paasto

 

 

Viimeisenä on aiheellista muistuttaa asiasta, josta tavallisesti tulee paljon kysymyksiä ja tämä koskee paastoavan henkilön peseytymisen ajankohtaa, jos hän on harrastanut yöllä yhdyntää puolisonsa kanssa ja aikoo paastota seuraavan päivän. 

 

Tässä aiheessa on hyvä muistaa, että itse janaabah-tilassa oleminen, ei estä paaston aloittamista, joten ei ole haitallista, että henkilö syö vielä paastoa edeltävän aterian ja menee suihkuun vasta oikean fajrin rukouskutsun jälkeen. 

 

 

 

 

 

Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

 

Uusimmat artikkelit: