Mitä tulee sunnien ja shiiojen väliseen eroon, niin yleisesti sunnimuslimit ovat niitä, jotka seuraavat Allahin sanansaattajan ﷺ sunnaah ja shiamuslimit eivät seuraa sunnaa tai ylipäätään islamia samoista lähteistä.
Sunni (سني) on sanan sunnah (سنة) seuraaja. Eli sunni tarkoittaa sunnaa seuraavaa henkilöä. Sunnan, eli Allahin sanansaattajan tapojen, tekojen ja käskyjen seuraaminen on jotain, mitä Allah on määrännyt meille, kuten Hän sanoo:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ
“Oi te, jotka uskotte! Totelkaa Allahia ja totelkaa sanansaattajaa.” (4:59)
ۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُوا۟ ۚ
“Ottakaa se, mitä ikinä sanansaattaja [Muhammad] teille antaa ja pidättäytykää siltä, mitä ikinä sanansaattaja teiltä kieltää." (59:7)
مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ
"Kuka ikänä tottelee sanansaattajaa on totellut Jumalaa." (4:80)
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ
“Sano [Muhammad]: ‘Jos te rakastatte Allahia, seuratkaa minua [eli profeettaa], niin silloin Allah tulee rakastamaan teitä ja antamaan teille syntinne anteeksi. Allah on rajattoman Anteeksiantava, Armollinen.”
(3:31)
Ja Allahin sanansaattaja, jota on määrätty seuraamaan ﷺ sanoi:
مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ
“Kuka ikinä elää jälkeeni tulee näkemään paljon erimielisyyksiä, joten teidän oon seurattava minun sunnaani ja niiden hurskaiden, oikeinopastettujen johtajien sunnaah. Pitäkää siitä kiinni takahampaillanne. Olkaa varuillanne uskontoon uusista keksityistä asioista , sillä jokainen uusi asia on uudistus ja jokainen [uskontoon liittyvä] uudistus on harhassa.”
(Sunan Abī Dāwūd 4607, sahih Al-Arna’utin mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi:
أَلاَ إِنِّي أُوتِيتُ الْكِتَابَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ أَلاَ يُوشِكُ رَجُلٌ شَبْعَانُ عَلَى أَرِيكَتِهِ يَقُولُ عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْقُرْآنِ فَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَلاَلٍ فَأَحِلُّوهُ وَمَا وَجَدْتُمْ فِيهِ مِنْ حَرَامٍ فَحَرِّمُوهُ
“Totisesti minulle on annettu Koraani ja jotakin sen kaltaista sen kanssa. Pian tulee olemaan aika, kun mies tulee loikoilemaan sohvallaan sanoen: ‘Seuratkaa vain Koraania, tehkää sallituksi se, jonka löydätte sallituksi ja tehkää kielletyksi se, minkä löydätte siitä kielletyksi.’"
(Sunan Abu Dawud 4604, sahih Al-Albanin mukaan)
Osa harhaan menneistä sekteistä saattaa seurata profeettaa ﷺ joissain asioissa, mutta ilman seuralaisten seuraamista uskonnon kontekstissa, emme voi seurata profeetan ﷺ alkuperäistä viestiä, sillä Allah sanoi:
وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ
“- - ja hän [Muhammad] opettaa heille Kirjan ja Viisauden - -.” (62:2)
ۗ وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
"Ja Me olemme ilmoittaneet sinulle [Muhammad] muistutuksen [Koraanin], jotta selittäisit heille sen, mitä heille on lähetetty ja kenties he miettisivät."
(16:44, tafsiir ibn Kathiirin pohjalta käännetty merkitys)
Ja Allahin sanansaattajan ﷺ seuralaiset ovat nuo, joille hän ﷺ selitti viestin, joten emme voi millään muulla tavalla saada tietoomme autenttisia selityksiä, kuin sanansaattajan ﷺ seuralaisten kautta, joita kohtaa Allah ilmaisee tyytyväisyyttään sanoen:
وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلْأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسَـٰنٍ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّـٰتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ
“Edeltäjät, jotka olivat ensimmäisten joukossa siirtolaisina [tekivät hijran] ja auttajat [eli Ansaarit, jotka ottivat heitä vastaan] ja he, jotka seurasivat heitä hurskaudessa, tyytyväinen Allah on heihin ja he ovat tyytyväisiä Häneen ja Hän on valmistanut heille paikan [paratiisissa], joissa purot solisevat ja joissa he saavat asua ikuisesti. Tuo on menestys mahtava.”
(9:100)
فَإِنْ ءَامَنُوا۟ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهْتَدَوا۟ ۖ وَّإِن تَوَلَّوْا۟ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍ ۖ فَسَيَكْفِيكَهُمُ ٱللَّهُ ۚ
“Joten, jos he sitten uskovat samoin kuin te uskotte, niin silloin he ovat oikealla tiellä, mutta jos he kääntyvät pois, niin he ovat vain erimielisyyksissä.”
(2:137)
وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ ٱلْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِۦ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا
“Ja kuka ikinä vastustaa sanansaattajaa sen jälkeen, kun johdatus on tullut selkeäksi hänelle ja seuraa muuta tietä kuin uskovaisten tietä, Me tulemme kääntää hänet siihen suuntaan, johon hän on mennyt ja polttamaan hänet Helvetissä. Paha on määränpää.”
(4:115)
Näiden lisäksi Allahin sanansaattaja ﷺ sanoi itse:
أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ
“Minä käsken teitä pitää kiinni seuralaisistani, sitten niistä, jotka seuraavat heitä, sitten niistä, jotka seuraavat heitä.”
(Sunan at-Tirmidhi 2165, sahih al-Albaanin mukaan)
Toisessa raportissa hän ﷺ sanoi:
أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً
”Kansani tulee jakautumaan 73 eri suuntaukseen ja he kaikki joutuvat Helvetin tuleen yhtä suuntausta lukuun ottamatta.”
Profeetan ﷺ seuralaiset kysyivät, ketkä tulevat kuulumaan Helvetin tulelta säästyviin. Hän ﷺ vastasi siihen:
مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي
”Se on suuntaus, johon minä ja minun seuralaiseni kuulumme.”
(Sunan at-Tirmidhi 2641, hasan Al-Albaanin mukaan)
Toisessa raportissa hän ﷺ sanoi:
الْجَمَاعَةُ
“Jama'ah.”
(Sunan Ibn Mājah 3992, sahih al-Albaanin mukaan)
Jama’ah yleensä käännetään: “muslimikansan enemmistö”, mutta sen konteksti tarkoittaa totuutta seuraavia muslimeita, vaikka heitä olisi tänä päivänä vähän. Se tarkoittaa muiden todisteiden pohjalta kaikkia, jotka seuraavat Koraania, sunnaa ja ensimmäistä yhteisöä (eli seuralaisia) ja niitä, jotka seuraavat heitä uskonnon ymmärryksessä. Siksi sopivampi käännös on sanoa: “Totuudessa olevan ryhmä”, joista ensimmäiset olivat profeetan ﷺ ajan muslimit ja heidän jälkeensä kaikki, jotka seurasivat heitä. Parhaat tietenkin kolme ensimmäistä sukupolvea, kuten profeetta ﷺ sanoi:
أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ
“Minä käsken teitä pitää kiinni seuralaisistani, sitten niistä, jotka seuraavat heitä, sitten niistä, jotka seuraavat heitä.”
(Sunan at-Tirmidhi 2165, sahih al-Albaanin mukaan)
Profeetan ﷺ seuralainen Abdullah Ibn Mas’ud jama'ah-sanasta:
الْجَمَاعَةُ مَا وَافَقَ الْحَقَّ وَإِنْ كُنْت وَحْدَك
“Jama’ah on se, mikä seuraa totuutta, vaikka olisit yksin.”
(I’lām al-Muwaqqi’īn 3/308)
Tämä on se, missä eri sektit lähtevät toiselle tielle jättäen näihin pohjautuvat lähteet antaen tulkintaoikeuden muille. Ei siis ole mikään ihme, että eri uskonoja ja sektejä syntyy sen seurauksena paljon.
Vaikka jokaista Allahin luomaa on määrätty kunnioittaa, niin sektejä ja niiden opetuksia ei kuitenkaan voi sekoittaa toisiinsa, sillä Allahkin sanoo kaikkien edellä mainittujen lähteiden lisäksi:
ۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَىِّ ۚ
“Totisesti oikea tie on erottunut selkeästi väärästä.”
(2:256)
On siis väärin väittää, että kaikilla sekteillä pitäisi olla yhteiset tapahtumat ja opetukset ja hyvään käskeminen ja pahan kieltäminen on sitten oma aiheensa, jota voi lukea lisää tästä: https://islaminusko.fi/Hyv%C3%A4%C3%A4n-k%C3%A4skemisen-ja-pahan-kielt%C3%A4misen-t%C3%A4rkeys-islamissa#wbb1
Mitä tulee Shiioihin, niin shi’a (شيعة) tarkoittaa ryhmää, kuten Allah sanoo Koraanissa:
إِنَّ ٱلَّذِينَ فَرَّقُوا۟ دِينَهُمْ وَكَانُوا۟ شِيَعًۭا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِى شَىْءٍ ۚ إِنَّمَآ أَمْرُهُمْ إِلَى ٱللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا۟ يَفْعَلُونَ
“Totisesti niiden kanssa, jotka ovat jakaneet uskontonsa ryhmiksi [shii’an], sinulla ei ole mitään tekemistä. Heidän asiansa kuuluu vain Allahille ja Hän tulee ilmoittamaan heille, mitä heillä oli tapana tehdä.”
(6:159)
Tällä jakeella viitataan kaikkiin ryhmiin ja sekteihin, jotka ovat haarautuneet islamilaisten tekstien alkuperäisistä lähteistä ja konteksteista.
Shiat ovat yksi islamin sekteistä ja shiojenkin keskuudessa on paljon eri sektejä. Tästä syystä emme voi yleistää jokaisen shiamuslimin uskomuksia samaan kategoriaan. Joku saattaa myös olla syntynyt shiaksi, eikä hän välttämättä itsekään tiedä mitä shiaoppineet opettavat.
Yksilöiden tilanteista emme voi kommentoida, mutta yleisellä tasolla joidenkin shiojen teot luokitellaan Allahin rinnalle vertaisten asettamiseksi (shirk), joka on islamin suurin synty, kuten Allah sanoo:
ۖ إِنَّ ٱلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Totisesti, vertaisten asettaminen Allahin rinnalle [shirk] on pahin kaikista epäoikeudenmukaisuuksista.”
(33:13)
Ja Hän sanoo:
إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِۦ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِٱللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَـٰلًۢا بَعِيدًا
“Totisesti, Allah ei anna anteeksi [jos ihminen kuolee tässä tilassa ilman katumusta] sitä, että Hänen rinnalleen asetetaan kumppaneita [shirk], mutta Hän antaa anteeksi kaiken sen, mikä on vähemmän [syntistä] kuin se [eli shirk, joka on suurin synti], kenelle Hän tahtoo. Ja hän, joka on asettanut vertaisen Allahin rinnalle palvonnassa on mennyt harhaan syvällä harhaan menemisellä.”
(4:116)
Tähän kuuluu niiden shiojen teot, jotka ovat menneet niin pitkälle, että he palvovat Alia, Faatimaah ja Hussainia ja muita ja kutsuvat heitä pyyntörukouksissaan.
Osa heistä uskoo, että enkeli Jibriil petti luottamuksen antaen ilmoituksen Muhammadille, vaikka se olisi pitänyt heidän mukaansa antaa ‘Alille. Emme kuitenkaan löydä sunnasta mitään autenttista todistetta tälle ja ‘Alilla oli itsellä hyvät välit profeettaan ﷺ.
Joillain shiioilla on myös uskomus koskien Imaamiuutta, “Raafidi Ithna ‘Ashari”, joka perustuu kahdentoista imaamin seuraamiseen, joita he pitävät pyhinä ja parempina kuin enkeleitä ja profeettoja, vaikka tälle meillä ei ole mitään autenttista todistetta, joka viittaisi näiden ihmisten virheettömyyteen. Myös ankarimpien tulkitsijoiden joukosta löytyy näiden imaamien lisäksi muita imaameja sekä Nusayrit, joita kutsutaan Raafideiksi, sillä he kielsivät tai hylkäsivät (rafadu) Zayd ibn ‘Alin, kun hän kieltäytyi jättää ja hylätä Abu Bakrin ja ‘Umarin ja tästä muodostui sitten lahko, jotka osoittavat vihaa ja jopa keksivät juoruja seuralaisista, aivain kuten jotkut Raamatun kirjailijat ovat keksineet joistan profeetoista (rauhaa heille).
Shiojen joukosta, aivan kuten muidenkin sektien joukosta, löytyy niitä, jotka ovat teoillaan lähteneet täysin ulos islamista sekä niitä, jotka suorittavat syntiä tulkintojen suhteen, mutta ovat silti vielä muslimeita.
Mietojen tulkitsijoiden mukaan ‘Ali oli parempi kuin häntä edeltävät seuralaiset: Abu Bakr, ‘Umar and ‘Uthmaan. Kuitenkin, seuralaisilla oli yksimielisyys neljän johtajan johtamisen suhteen sen jälkeen, kun profeetta ﷺ menehtyi ja jopa itse 'Alin on autenttisesti raportoitu sanoneen:
أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ بَعْدَ نَبِيِّهَا أَبُو بَكْرٍ أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ بَعْدَ أَبِي بَكْرٍ عُمَرُ
“Enkö kertoisi teille tämän kansan parhaasta profeettojen jälkeen? Se on Abu Bakr. Enkö kertoisi teille tämän kansan parhaasta Abu Bakrin jälkeen? Se on ‘Umar.”
(Musnad Aḥmad 833, sahih Ahmad Shaakirin mukaan)
Toisessa raportissa 'Ali sanoi:
يَرْحَمُ اللَّهُ أَبَا بَكْرٍ هُوَ أَوَّلُ مَنْ جَمَعَ يعني القرآن بَيْنَ اللَّوْحَيْنِ
“Allah olkoon armollinen Abu Bakrille. Hän oli ensimmäinen, joka kokosi Koraanin kahden kannen väliin.”
(Muṣannaf Ibn Abī Shaybah 30229, sahih Ibn Battalin mukaan)
Täten nuo, jotka toivat mielipiteet 'Alin paremmuudesta haarautuivat vasta niistä, jotka omaksuivat omalähtöisesti tämän mielipiteen lähinnä poliittisista syistä. Tämän jälkeen ryhmän uskomuksia tuli lisää ja lisää ja väitteet lähtivät niin pitkälle, että tuo ryhmä alkoi haukkua kaikkia muita seuralaisia, paitsi 'Alia ja tämän perhettään. Tämä ei voisi olla kauempana totuutta, sillä profeettakin ﷺ sanoi:
لَا يُحِبُّهُمْ يعنى الْأَنْصَار إِلَّا مُؤْمِنٌ وَلَا يُبْغِضُهُمْ إِلَّا مُنَافِقٌ فَمَنْ أَحَبَّهُمْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَمَنْ أَبْغَضَهُمْ أَبْغَضَهُ اللَّهُ
“Kukaan ei rakasta auttajia [Medinan seuralaiset] paitsi uskovainen ja kukaan ei inhoa heitä, paitsi tekopyhä. Kuka ikinä rakastaa heitä, Allah tulee rakastamaan häntä. Kuka ikinä inhoaa heitä, Allah tulee inhoamaan häntä.”
(Sahih al-Bukhārī 3783, Sahih Muslim 75)
Hudhayfah raportoi, että profeetta ﷺ sanoi elämänsä lopulla:
إِنِّي لَا أَدْرِي مَا بَقَائِي فِيكُمْ فَاقْتَدُوا بِاللَّذَيْنِ مِنْ بَعْدِي
“Totisesti, en tiedä kuinka kauan tulen vielä olemaan teidän kanssanne. Minun jälkeeni seuratkaa näitä kahta.” Hudhayfah sanoi:
وَأَشَارَ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ
“Ja hän [profeetta ﷺ] osoitti Abu Bakria ja ‘Umaria.”
(Sunan al-Tirmidhī 3663, sahih al-Albaanin mukaan)
Toisessa raportissa Ibn Mas’ud sanoi, että profeetta ﷺ sanoi:
اقْتَدُوا بِاللَّذَيْنِ مِنْ بَعْدِي مِنْ أَصْحَابِي أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ وَاهْتَدُوا بِهَدْيِ عَمَّارٍ وَتَمَسَّكُوا بِعَهْدِ ابْنِ مَسْعُودٍ
“Seuratkaa jälkeeni näiden kahden miehen esimerkkiä seuralaisteni joukosta, jotka tulevat olemaan [eli elämään vielä] jälkeeni: Abu Bakr ja Umar. Olkaa johdatettuja ‘Ammarin johdatuksella ja pitäkää kiinni ibn Mas’uudin neuvoista.”
(Sunan al-Tirmidhī 3805, sahih Al-Albanin mukaan)
Ja ibn Mas’ud sanoi:
لا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا أَتَاهُمُ الْعِلْمُ مِنْ قِبَلِ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Ihmiset tulevat olemaan hyvässä niin kauan, kun he ottavat tiedon Muhammadin ﷺ seuralaisilta.”
(al-Zuhd wal-Raqā’iq 801)
Ja shiat yleisesti tunnetaan myös siitä, että he kiroavat profeetan ﷺ seuralaisia rukouksissaan ja haukkuvat heitä, joka on profeetan ﷺ käskyjen vastaista, kun hän ﷺ sanoi:
لَا تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلَا نَصِيفَهُ
“Älkää kirotko seuralaisiani. Jos joku teistä kuluttaisi uhudin vuoren verran kultaa [hyväntekeväisyyteen], niin se ei saavuttaisi [arvokkuudessaan] edes pientä määrää heidän [seuralaisten hyvien tekojen arvosta], eikä edes puolta niistä.”
(Sahih al-Bukhārī 3470, Sahih Muslim 2540)
Profeetta ﷺ kehui kaikkia seuralaisia, eikä jakanut heitä poliittisiin ryhmiin ja hän kehui Abu Bakria, Umaria, Uthmaania ja Alia, jotka olivat kaikki muslimivaltion johtajia tässä järjestyksessä hänen ﷺ jälkeensä ilman, että heillä olisi ollut mitään vihamielisyyttä toisiaan kohtaan. Profeetta ﷺ sanoi:
أَرْحَمُ أُمَّتِي بِأُمَّتِي أَبُو بَكْرٍ وَأَشَدُّهُمْ فِي دِينِ اللَّهُ عُمَرُ وَأَصْدَقُهُمْ حَيَاءً عُثْمَانُ وَأَقْضَاهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَأَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَأَعْلَمُهُمْ بِالْحَلَالِ وَالْحَرَامِ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ وَأَفْرَضُهُمْ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ أَلَا وَإِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَمِينًا وَأَمِينُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ
“Armeliain kansastani on Abu Bakr. Tiukin [hyvällä tavalla] uskonnon kanssa on ‘Umar. Vilpittömästi tunnollisin heistä on ‘Uthmaan ja viisain heistä tuomiossa on Ali ibn Abi Taalib. Paras resitoimaan Allahin Kirjaa on Ubay ibn Ka’b. Tietävin kielletystä ja sallitusta on Mu’aadh ibn Jabal ja perinnön säädöksistä Zayd ibn Thabit ja totisesti jokaisella kansalla on luottohenkilö ja minun kansani luottohenkilö on Abu ‘Ubayda ibn al-Jarrah.”
(Sunan Ibn Mājah 154, sahih al-Albaanin mukaan)
Ja viimeisenä, manitsemisen arvoinen hadith, jossa profeetta ﷺ sanoi:
أَبُو بَكْرٍ فِي الْجَنَّةِ وَعُمَرُ فِي الْجَنَّةِ وَعُثْمَانُ فِي الْجَنَّةِ وَعَلِيٌّ فِي الْجَنَّةِ وَطَلْحَةُ فِي الْجَنَّةِ وَالزُّبَيْرُ فِي الْجَنَّةِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ فِي الْجَنَّةِ وَسَعْدٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَعِيدٌ فِي الْجَنَّةِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ فِي الْجَنَّةِ
“Abu Bakr on paratiisissa, ‘Umar on paratiisissa, ‘Uthmaan on paratiisissa, ‘Ali on paratiisissa, Abdur Rahman ibn ‘Awf on paratiisissa, Sa’d on paratiisissa, Sa’id on paratiisissa ja Abu ‘Ubaydah ibn al-Jarrah on paratiisissa.”
(Sunan al-Tirmidhī 3747, sahih al-Albaanin mukaan)
Nämä ovat vain jotkut lähteet monesta koskien tietä, jota Allah on määrännyt meidän seurata. Tekstit todistavat, että muslimin tulisi seurata Koraania ja Allahin sanansaattajan sunnaa seuralaisten ja hurskaiden edeltäjien tulkinnan mukaan, joka on meille autenttisesti raportoitu.
Olisi kyseessä mikä tahansa sekti, joka kutsuu muuhun kuin näihin tapoihin tai lähteisiin, niin vilpitön palvelija pysyy kaukana niistä ja kaikista uusista keksinnöistä uskonnon suhteen, kuten profeettamme ﷺ sanoi:
فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا، وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ، حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ، وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ
“Niin pysy poissa kaikista niistä ryhmistä, vaikka joutuisit purra puun juuria, kunnes kuolema saavuttaa sinut ollessasi siinä tilassa.”
(Sahih al-Bukhari 7084)
Pyydämme, että Allah johdattaa meitä kaikkia Hänen oikealle tiellään ja muistutamme seuraavan pyyntörukouksen lukemisen tärkeydestä, jossa 'Umar sanoi:
اللَّهُمَّ أَرِنِي الْحَقَّ حَقًّا وَوَفِّقْنِي لِاتِّبَاعِهِ وَأَرِنِي الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَوَفِّقْنِي لِاجْتِنَابِهِ
"Oi Allah, näytä minulle totuus totuutena ja johdata minua seuraamaan sitä. Näytä minulle väärä vääränä ja johdata minua välttämään sitä."
(Sharḥ al-Muntahá al-Irādāt 3/497)
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.