Ibn Utheymiin رحمه الله sanoi:
فمن صام يوم عرفة، أو يوم عاشوراء وعليه قضاء من رمضان فصيامه صحيح،
”Joten kuka ikinä paastoaa Arafa-päivän, tai Ashura-päivän ja hänellä on vielä korvattavia (paastoja) ramadanin kuukaudesta, niin hänen paastonsa on voimassa (sahih),
لكن لو نوى أن يصوم هذا اليوم عن قضاء رمضان حصل له الأجران:
mutta jos hän aikoo paastota (aikomuksenaan) tämän päivän korvatakseen ramadanina menetettyjä päiviä, niin hän tulee saavuttamaan kaksi palkkiota:
أجر يوم عرفة، وأجر يوم عاشوراء مع أجر القضاء،
Arafa-päivän (paaston) palkkion ja (jos hän paastoa Ashura-päivää, niin) Ashura-päivän palkkion korvattavan (ramadanin paaston) palkkion kanssa.
هذا بالنسبة لصوم التطوع المطلق الذي لا يرتبط برمضان،
Tämä on miten asia on yleisten vapaaehtoisten paastojen kanssa, jotka eivät liity ramadaniin.
أما صيام ستة أيام من شوال فإنها مرتبطة برمضان ولا تكون إلا بعد قضائه،
Mitä tulee shawwalin kuukauden kuuteen päivään, niin nämä liittyvät ramadaniin, joten niitä ei voi suorittaa kuin vasta sen (ramadanina menetettyjen paastojen) korvaamisen jälkeen.
فلو صامها قبل القضاء لم يحصل على أجرها،
Jos hän paastoaa ne ennen kuin hän on korvannut (ramadanina menetetyt päivät), niin hän ei saa tuota palkkiota (jota niiden paastosta on erikseen mainittu),
لقول النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «من صام رمضان ثم أتبعه بست من شوال فكأنما صام الدهر»
koska profeetta ﷺ sanoi: ‘Kuka ikinä paastoaa ramadanin ja seuraa sitä kuudella shawwalin kuukaudesta, on kuin hän olisi paastonnut elämän ajan.’
ومعلوم أن من عليه قضاء فإنه لا يعد صائماً رمضان حتى يكمل القضاء
Ja on tiedettyä, että henkilö, jolla on vielä korvattavia (ramadanista), niin ei ole paastonnu ramadania, kunnes hän korvaa sen.”
(Ibn Utheymiin, Majmuu al-Fatawa wa Rasaa’il 20/48)
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.