"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Witr-rukous

 

 

Suositeltavien rukousten hyvyyden mainitsemisen jälkeen Shaykh Saalih al-Fawzaan käsittelee ensimmäisenä witr-rukouksen aiheena, sillä tämä viiden pakollisen rukouksen ulkopuolinen rukous on niin rohkaistu palvontateko, että osa oppineista pitävät sitä jopa pakollisena. Muslimioppineet ovat kuitenkin yksimielisiä siitä, että tätä rukousta ei tulisi hylätä kokonaan. 

Witr tarkoittaa paritonta ja witr-rukous on pariton rukous rukousosioidensa (rak’aat) suhteen. 

Witr-rukous on rukous, joka tavoitellaan rukoilemaan yön viimeisenä rukouksena. Shaykh Saalih al-Fawzaan sanoi:

 

والوثرُ : اسم للركعة المنفصلة عما قبلها ، ولثلاث الركعات وللخمس والسبع والتسع والإحدى عشرة (إذا كانت هذه الركعات متصلة بسلام واحد)، فإذا كانت هذه الركعات بسلامين فأكثر ؛ فالوِتْرُ اسم للركعة المنفصلة وحدها.

“Ja ‘witr’ on rukousosion nimi, joka on (joko yhtenä rukousosiona) erillään siitä, mitä sitä ennen oli. Se on (myös pariton) kolmen rukousosion, viiden, seitsemän, yhdeksän ja yhdentoista (rukousosion nimi), jos nämä rukousosiot on rukoiltu yhteen yhdellä rauhantervehdyksellä. Jos nämä rukousosiot erotettaan toisistaan kahdella rauhantervehdyksellä tai enemmällä, niin witr on sen rukousosion nimi, joka on erotettu yhdeksi.” 

 

Witrin yksityiskohtaisemmat ohjeet tulemme käymään läpi tässä kappaleessa, in shaa Allah. 


 

Witr-rukouksen säädös

 

Kuten aiemmin tuli ilmi, witr-rukouksen säädöksestä on eri mielipiteitä oppineiden keskuudessa. Osan mukaan sen suorittaminen vähintään yhtenä rukousosiona on pakollista, mutta muut oppineet pitävät sitä erittäin suositeltavana. Pakollisuuden säädös yleensä perustellaan mm. hadithilla, jossa profeetan ﷺ on raportoitu sanoneen:

 

مَنْ لم يُوتِرُ؛ فليسَ مِنَّا

“Kuka ikinä ei suorita witria, ei ole meistä.”

 

(Ahmad 9717, hasan li-ghayrihi al-Arna’utin mukaan)

 

Tätä hadithia pidetään kuitenkin monen oppineen, kuten Ibn Hajarin, as-Sujuutin sekä al-Albaanin mukaan jopa heikkona.


 

Enemmistön mukaan witr-rukous on vapaaehtoinen suositeltava sunnah, sillä Jabir bin Abdullah raportoi, että eräs mies kysyi profeetalta ‎ﷺ:  

 

 يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِذَا صَلَّيْتُ الْمَكْتُوبَةَ وَصُمْتُ رَمَضَانَ وَأَحْلَلْتُ الْحَلاَلَ وَحَرَّمْتُ الْحَرَامَ وَلَمْ أَزِدْ عَلَى ذَلِكَ شَيْئًا أَأَدْخُلُ الْجَنَّةَ

“Oi Allahin sanansaattaja, näetkö, että jos suoritan pakolliset rukoukset, paastoan ramadhaanin, pidän sallittuna sallitun ja kiellettynä kielletyn, enkä tee sen lisäksi mitään (vapaaehtoisia tekoja), pääsisin paratiisiin?” 

 

Profeetta ‎ﷺ vastasi: 

 

نَعَمْ

“Kyllä.”

 

(Muslim 15)


 

Lisäksi Ali ibn Abi Talib raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:

 

إِنَّ اللَّهَ وِتْرٌ يُحِبُّ الْوِتْرَ فَأَوْتِرُوا يَا أَهْلَ الْقُرْآنِ

“Totisesti, Allah on pariton (Hänellä ei ole kumppania eikä vertaista) ja Hän rakastaa paritonta (witria), joten suorittakaa witr (rukous), oi Koraanin ihmiset.”  

 

Ali kommentoi tähän sanoen:

 

الْوِتْرُ لَيْسَ بِحَتْمٍ كَصَلَاتِكُمْ الْمَكْتُوبَةِ وَلَكِنْ سَنَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Witr-rukous ei ole pakollinen, kuten muut määrätyt rukoukset, mutta se on Allahin sanansaattajan ﷺ sunnah.”

 

(Sunan at-Tirmidhi 453, sahih al-Albaanin mukaan)



 

Milloin witr rukoillaan?

 

Shaykh Saalih al-Fawzaan sanoi:

 

ووقت الوثر يبدأ من بعد صلاة العشاء الآخِرَةِ ويستمر إلى طلوع الفجر

“Ja witrin aika alkaa heti isha-rukouksen jälkeen ja jatkuu auringon sarastukseen (fajriin).” 

 

Witrin voi siis suorittaa ishan sekä fajrin välisenä aikana. Witr on suositeltavinta rukoilla nukkumaan menemisen jälkeen yön lopussa kaikkien vapaaehtoisten yörukousten jälkeen, ennen fajria. Sen voi kuitenkin rukoilla myös ennen nukkumaan menemistä ishan jälkeen, jos rukoilija ei ole varma, pystyykö hän heräämään ylimääräisiä yörukouksia varten. Ei kuitenkaan haittaa, vaikka hän päätyisikin heräämään yöllä ja haluaa sittenkin rukoilla vielä ylimääräisiä yörukouksia, sillä Jabir raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:

 

مَنْ خَافَ أَنْ لَا يَقُومَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَلْيُوتِرْ أَوَّلَهُ وَمَنْ طَمِعَ أَنْ يَقُومَ آخِرَهُ فَلْيُوتِرْ آخِرَ اللَّيْلِ فَإِنَّ صَلَاةَ آخِرِ اللَّيْلِ مَشْهُودَةٌ وَذَلِكَ أَفْضَلُ

“Kuka ikinä pelkää, että hän ei kykene seisomaan rukouksessa yön lopussa, rukoilkoon hän witr-rukouksen sen alussa (eli ishan jälkeen). Kuka ikinä toivoo seisovansa rukouksessa yön lopussa, rukoilkoon hän witr-rukouksen sen lopussa. Totisesti, rukous yön lopussa todistetaan, ja se on parempi.”

 

(Sahih Muslim 755)


 

Toisessa ketjussa Abu Basrah raportoi, että profeetta ﷺ sanoi witristä: 

 

إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ زَادَكُمْ صَلَاةً فَصَلُّوهَا فِيمَا بَيْنَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ إِلَى صَلَاةِ الصُّبْحِ الْوَتْرُ الْوَتْرُ

“Totisesti Allah - Mahtava ja Majesteettinen - lisäsi yhden rukouksiinne, joten rukoilkaa se isha-rukouksen ja aamun rukouksen (eli fajrin) välisenä aikana. Se on witr, witr.”

 

(Musnad Ahmad 27229, sahih Al-Arna’utin mukaan)


 

 

Miten witr rukoillaan?

 

Witrin määrästä ja rukoustavoista löytyy erilaisia raportteja sunnasta. Se voi olla parillisen rukousosiosarjan lopulla pariton määrä rukousosioita, tai se voi olla pitkä yhteen putkeen suoritettu rukous, joiden välissä ei lausuta rauhan tervehdyksiä.

 

Abu Ayyub raportoi, että profeetta ﷺ sanoi: 

 

الْوِتْرُ حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُوتِرَ بِخَمْسٍ فَلْيَفْعَلْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُوتِرَ بِثَلَاثٍ فَلْيَفْعَلْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يُوتِرَ بِوَاحِدَةٍ فَلْيَفْعَلْ

Witr-rukous on jokaisen muslimin (suositeltava) velvollisuus. Kuka ikinä tykkää rukoilla sen viitenä rukousosiona, tehköön hän niin. Kuka ikinä tykkää rukoilla sen kolmena rukousosiona, tehköön hän niin. Ja kuka ikinä tykkää rukoilla sen yhtenä rukousosiona, tehköön hän niin.”

 

(Sunan Abi Dawud 1422, sahih Al-Albanin mukaan) 

 

Umm Salamah sanoi: 

 

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوتِرُ بِثَلَاثَ عَشْرَةَ رَكْعَةً فَلَمَّا كَبِرَ وَضَعُفَ أَوْتَرَ بِسَبْعٍ

“Profeetta ﷺ teki parittomana (witrina) kolmetoista rukousosiota. Kun hänestä tuli vanhempi ja heikompi, hän suoritti parittoman (witrin) seitsemänä.”

 

At-Tirmidhi sanoi: 

 

وَقَدْ رُوِيَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْوَتْرُ بِثَلَاثَ عَشْرَةَ وَإِحْدَى عَشْرَةَ وَتِسْعٍ وَسَبْعٍ وَخَمْسٍ وَثَلَاثٍ وَوَاحِدَةٍ

“On raportoitu, että profeetta ﷺ suoritti witrin kolmenatoista, yhtenätoista, yhdeksänä, seitsemänä, viitenä, kolmena ja (joskus) yhtenä rukousosiona.”

 

(Sunan al-Tirmidhi 457, sahih Al-Albanin mukaan)


 

1. Witr yhtenä rukousosiona

 

 

Witr voi olla niin lyhyt kuin yhden rukousosion (rak’ah) pituinen rukous, jonka lopussa muslimi jää istumaan ja lopettaa rukouksensa rauhan tervehdyksillä. 

 

Ibn Umar raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:

 

 الْوِتْرُ رَكْعَةٌ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ

Witr on (yksi) rukousosio yön lopulla.” 

 

(Sahih Muslim 752)

 

Ennen witria voi rukoilla myös niin monta vapaaehtoista kahden rukousosion rukousta kuin muslimi vain jaksaa. Näitä kutsutaan yörukouksiksi.

 

 Ibn Umar raportoi:

 

 كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى وَيُوتِرُ بِرَكْعَةٍ 

“Profeetalla ﷺ oli tapana rukoilla (yörukouksia) yöllä kahden osioina ja tehdä (määrästä) pariton (yhdellä) rukousosiolla (niiden jälkeen).”

 

(Sahih al-Bukhari 995, Sahih Muslim 749)

 

 

2. Witr kolmena rukousosiona

 

Witrin voi rukoilla myös kolmena rukousosiona sunnan mukaan. Tällöin on kuitenkin huomioitava, että toisen rukousosion jälkeen ei jäädä istumaan maghrib-rukouksen tapaan. Tässä rukouksessa on siis vain yksi tashahhud sen lopulla. 

 

Abu Huraira raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:

 

 وَلَا تَشَبَّهُوا بِصَلَاةِ الْمَغْرِبِ

“Älkää tehkö siitä (witrista) samanlaista kuin maghrib-rukous.”

 

(Sahih Ibn Hibban 2429, sahih Al-Arna’utin mukaan)

 

Vaihtoehtoisesti rukoilija voi rukoilla kaksi erillistä rukousosiota fajr-rukouksen tapaan ja sen jälkeen suorittaa witr-rukouksen yhtenä.


 

3. Witrin suorittaminen viitenä tai seitsemänä

 

Sunnan mukaan witrin voi myös suorittaa seitsemänä tai viitenä rukousosiona. Tällöin kaikki rukousosiot rukoillaan putkeen, eikä välissä jäädä istumaan. Tahahhud lausutaan vasta viimeisen rukousosion lopulla.

 

Umm Salamah kertoi:

 

 كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ يُوتِرُ بِسَبْعٍ أَوْ بِخَمْسٍ لاَ يَفْصِلُ بَيْنَهُنَّ بِتَسْلِيمٍ وَلاَ كَلاَمٍ ‏.‏

“Allahin sanansaattajalla ﷺ oli tapana suorittaa witr seitsemänä tai viitenä, eikä hän erottanut niitä toisistaan rauhantervehdyksillä tai puheella.” 

 

(Sunan Ibn Majah 1192, sahih al-Albaanin mukaan)


 

4. Witr yhdeksänä 

 

On myös sunnah suorittaa yhdeksän rukousosiota putkeen, istuen kahdeksannella tashahhudia varten, ja lopettaen rukous yhdeksännellä.

 

Aisha sanoi:

 

يُصَلِّي تِسْعَ رَكَعَاتٍ لاَ يَجْلِسُ فِيهَا إِلاَّ عِنْدَ الثَّامِنَةِ

“Hän ﷺ rukoili (witrina) yhdeksän rukousosiota, joiden aikana hän ei jäänyt istumaan (tashahhudia varten), paitsi vasta kahdeksannella (sekä yhdeksännellä lopettaessaan rukouksen).”

 

(Sunan an-Nasa'i 1720, sahih al-Albaanin mukaan)


 

5. Voiko witrin suorittaa yhtenätoista rukousosiona?

 

Sunnan mukaan, jos witrin haluaa rukoilla yhtenätoista rukousosiona, henkilö rukoilee yörukouksia kahden osioissa (2+2+2+2+2=10) ja niiden jälkeen suorittaa yhden witrin (10+1=11). 

 

Aisha raportoi:

 

 أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً وَيُوتِرُ مِنْهَا بِوَاحِدَةٍ 

“Profeetalla ﷺ oli tapana rukoilla yksitoista rukousosiota yöllä ja suorittaa witr yhtenä niistä yhtenä (viimeisenä ja erillisenä rukousosiona).”

 

(Sunan an-Nasa'i 1726, sahih al-Albaanin mukaan)


 

Aisha raportoi, että Abu Bakr sanoi:

 

كَانَ النَّبِيُّ ـ صلى الله عليه وسلم ـ يُصَلِّي مَا بَيْنَ أَنْ يَفْرُغَ مِنْ صَلاَةِ الْعِشَاءِ إِلَى الْفَجْرِ إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً يُسَلِّمُ فِي كُلِّ اثْنَتَيْنِ وَيُوتِرُ بِوَاحِدَةٍ 

“Profeetalla ﷺ oli tapana rukoilla ishan ja fajrin välisenä aikana yksitoista rukousosiota lausuen rauhantervehdykset joka toisen välissä, ja hän ﷺ rukoili witrin yhtenä (rukousosiona).”

 

(Sunan Ibn Majah 1358, sahih al-Albaanin mukaan)

 

 

Shaykh Saalih al-Fawzaan on myös sitä mieltä, että muslimin on sallittua suorittaa yksitoista rukousosiota putkeen jääden istumaan toiseksi viimeisessä (eli kymmenennelle) sekä viimeisessä rukousosiossa. Hänen mukaansa henkilö voi myös jäädä istumaan vasta viimeisessä rukousosiossa. Ja Allah tietää parhaiten.

 

 

6. Voiko witrin suorittaa kolmenatoista rukousosiona?

 

Jos henkilö tahtoo rukoilla kolmetoista rukousosiota yöllä, niin hän rukoilee neljä kahden rukousosion rukousta (2+2+2+2=8) ja suorittaa witrin erikseen viitenä (8+5=13).


 

Aisha sanoi:

 

 كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ ثَلاَثَ عَشْرَةَ رَكْعَةً يُوتِرُ مِنْ ذَلِكَ بِخَمْسٍ لاَ يَجْلِسُ فِي شَىْءٍ إِلاَّ فِي آخِرِهَا 

“Allahin sanansaattajalla ﷺ oli tapana rukoilla yörukouksia komenatoista rukousosiona. Viisi niistä oli witr, joissa hän ei istunut kuin lopussa.”

 

(Sahih Muslim 737)

 


 

Witriin liittyvät suositeltavat sunnat

 

Ubayy bin Ka'b on raportoinut, että Allahin sanansaattajalla ﷺ oli tapana resitoida witrin aikana: 

 

1. suura al-A’laa ensimmäisessä rukousosiossa al-Faatihan jälkeen, 

 

2. suura al-Kaafiruun toisessa rukousosiossa al-Faatihan jälkeen ja 

 

3. suura al-Ikhlaas kolmannessa rukousosiossa al-Faatihan jälkeen. Kun hän oli sanonut rauhantervehdykset, hän sanoi kolmesti:

 

 سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ

Subhäänä-l-Mäliki-l-Qudduus (Täydellinen - kaukana virheitä - on Kaikkivaltias, Pyhä).” 

 

(Sunan an-Nasa'i 1729, sahih al-Albaanin mukaan)

 

Viimeisen rukousosion (rak’an) kohdalla on sunnah lausua rukuu-kumarruksesta nousemisen jälkeen (فِي الْوَتْرِ فِي الْقُنُوتِ):

 

اللَّهُمَّ عَافِنِي فِيمَنْ عَافَيْتَ وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَاهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ وَقِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ إِنَّكَ تَقْضِي وَلاَ يُقْضَى عَلَيْكَ إِنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ سُبْحَانَكَ رَبَّنَا تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ 

Allahummä ‘ääfinii fiimän ‘ääfäjtä wä täwällänii fiimän täwälläjtä wä-hdinii fiimän hädäjtä, wäqinii shärra mää qadajtä, wä bäärik lii fiimää ä’tajtä, innäkä taqdii wä lää jaqdaa ‘äl’jkä, innähu lää jäthillu män wääläjtä subhäänäk Rabbänää täbaaraktä wätä’ääläjt

(Oi Allah, armahda minut niiden joukkoon, joita Olet armahtanut. Ole liittolainen minulle, kuten niille, joille Olet liittolainen. Johdata minut, kuten Olet johdattanut muita. Suojele minua pahalta, jonka Olet säätänyt. Siunaa minulle se, mitä Olet antanut minulle. Totisesti, Sinä säädät kaiken, eikä kukaan voi säätää mitään Sinun ylitsesi. Hän, jota Sinä tuet, ei koskaan joudu nöyryytetyksi. Kunnia olkoon Sinulle, Valtiaamme. Täydellisyys kuuluu Sinulle, Sinä olet Siunattu ja Korotettu)."

 

(Sunan Ibn Majah 1178, sahih ja kattaa al-Bukharin sekä Muslimin ehdot ad-Daraqutnin mukaan)

 

Tämä kappale on siis osoittanut meille witr-rukouksen hyveellisyyden, sillä se oli jotain, mitä profeetan ﷺ on raportoitu tehneen. On myös tullut selkeäksi, että sen voi suorittaa eri tavoilla isha-rukouksesta siihen saakka, kunnes fajr alkaa. 


 

Lähteet: Mainittujen kirjojen hadithit, Al-Mulakkhas al-Fiqhii, witrin kappale, Shaykh Saalih al-Fawzaan.

 

Kirjoittaja ja kääntäjä: Asiya Rosa, al-Malik Saudin yliopisto, Riyadh

 

Päivitetty: 27.1.2025

 

Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

Uusimmat artikkelit: