Islamissa murrosiän saavuttanutta naista on määrätty peittää hänen kauneutensa ei-mahram miehiltä. Marhrameista voit lukea tältä sivulta: https://islaminusko.fi/Mahram-lista-naisille#wbb1
Tämän säädöksen takana on Jumalan kaikkitietävä viisaus.
ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
“Totisesti, Luojasi on Kaikkitietävä, Viisain.”
(12:6)
Allah tietää parhaiten, mikä on hänen luomakunnalleen parasta ja vaikka huivin käytöstä nykypäivänä löytyy paljon erilaisia asenteita ja ennakkoluuloja, niin miehen ja naisen biologista eroa ei voi kieltää.
Yksilöllisiltä muslimeilta, jotka harjoittavat uskoaan eri tasoilla, voi varmasti saada monta eri vastausta kysymykseen: “Miksi pukeudut huiviin?”, mutta islamin mukaisesta näkökulmasta vastaus on siksi, että Jumala on määrännyt sen naisille ja Hän on Kaikkitietävä, Viisain.
Huivin käytössä on paljon etuja naiselle ja se asettaa naisen tasa-arvoiseen asemaan miesten kanssa, jota ei käytetä seksuaalisena objektina kaupalliseen markkinointiin tai mihinkään muuhun, millä olisi mitään tekemistä hänen ulkonäkönsä kanssa. Ja tämän varmasti ymmärtää miehet heidän biologiansa kautta paremmin kuin moni nainen, jotka eivät ole sivistyneitä hijabin konseptista, eivätkä ymmärää miesten biologista erilaisuutta. Tätä tukemaan löytyy paljon aiheita, kuten miehen ja naisen välisen ystävyyden mahdottomuus, joka ei ole vain muslimien mielipide.
Islamissa nainen on arvokas ja kunnioitettu luomus ja jotain, mitä Allah on määrännyt peittäväksi ja Hän tietää paremmin kuin kukaan muu, että se on meille naisille hyväksi, vaikka jokainen ei sitä nykypäivänä ymmärtäisi. Kuitenkin, Allah sanoo:
ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكْرَهُوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ خَيْرٌۭ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ شَرٌّۭ لَّكُمْ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
“Kenties inhoatte asiaa, joka on teille hyväksi ja rakastatte asiaa, joka on teille huonoksi. Ja Allah tietää sillä aikaa, kun te ette tiedä.”
(2:216)
Huivi ja jopa kasvohuivi on jotain, mitä löytyy myös muista aabrahamilaisista uskonnoista ja vain noin sata vuotta sitten myös euroopassa naiset pukeutuivat paljon peittävämmin, eteenkin kuninkaalliset naiset, jotka eivät aina paljastaneet edes kasvojaan.
Eli jos puhumme kulttuurin näkökulmasta, niin tämän ei pitäisi olla mitään vierasta.
Nykypäivänä, kun vertaamme muslimeita joihinkin muihin uskontoihin, niin huomaamme monessa ulkoisessa asiassa muslimien noudattavan pyhää tekstiään enemmän kuin toiset pyhien tekstien seuraajat. Tästä syystä usein vain muslimeihin yhdistetään tänä päivänä huivin käyttäminen, alkoholin ja sianlihan jättäminen, sekä useasti päivässä rukoileminen. Jos kuitenkin tutkimme tarkemmin muita uskontoja, niin tekstien pohjalta nämä ulkoiset merkit ovat yhteisiä uskomuksia islamin ja muutaman muun uskonnon kanssa.
Allah sanoo Koraanissa:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـٰبِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰٓ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورًۭا رَّحِيمًۭا
“Oi profeetta, sano vaimoillesi ja tyttärillesi ja uskovaisille naisille, että he laskevat päälleen ulkovaatteen [jilbab]. Se on heille sopivamaa, jotta heidät tunnistettaisiin [kunniallisiksi musliminaisksi] ja, että heitä ei häirittäisi.”
(33:59)
Ibn Kathiir raportoi seuralaisilta, kuten Ibn Mas’uudilta sekä varhaisajan muslimeilta, että Jilbab on ulkovaate, joka puetaan pienen huivin päälle [khimarin].
Musliminaisen on oppineiden yksimielisyydellä peitettävä itsensä leveään kaapuun, joka peittää hänen vartalonsa muodot. Kasvon ja kämmenien peittäminen on suositeltavaa ja toiset oppineet sanovat sen olevan jopa pakollista, sillä tämä on jotain, mitä on raportoitu varhaisajan muslimeilta, kuten Ibn Abbasilta liittyen tähän jakeeseen. Ja Allah tietää parhaiten.
Kasvohuivin käyttäminen on kuitenkin jotain, mitä profeetan ﷺ ajan musliminaiset tekivät.
Safiya bint Shaiba nimittäin raportoi, että Aishalla oli tapana sanoa:
لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ {وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ} أَخَذْنَ أُزْرَهُنَّ فَشَقَّقْنَهَا مِنْ قِبَلِ الْحَوَاشِي فَاخْتَمَرْنَ بِهَا.
“Kun jae: ‘Ja laittakoon he [naiset] kaapunsa [myös] kaulojensa ja rintojensa päälle. (24:31)’ ilmoitettiin, niin he [naiset] leikkasivat heidän vyötärökankaansa reunoista ja peittivät heidän päänsä ja kasvonsa niillä kankaan paloilla.”
(Sahih al-Bukhari 4759)
Jokaisen muslimin on siis vahvistettava ja uskottava, että kasvohuivi on osa islamia ja se on vähintään suositeltava sunnah, vaikka osa oppineista ovat sitä mieltä, että kasvojen peittäminen on jopa pakollista. On siis kaukaa haettua kieltää, että kasvohuivi on osa islamia, kuten jotkut tietämättömät tekevät. Islamin kunnioitetuimmilla naisoppineilla, varhaisajan muslimeilla ja profeetan vaimoilla, oli tapana käyttää kasvohuivia.
Hisham bin 'Urwah sanoi: "Ibn Ishaaq otti hadiithin [profeetan ﷺ lausunnon tai kertomuksen hänestä] vaimoltani, Fatima bint al-Mundhirilta. Kautta Allahin, hän ei koskaan nähnyt häntä [vaimoani]." Imam al-Dhahabi sanoi: "Hisham on totuudenmukainen hänen valassaan. Ibn Ishaq ei koskaan nähnyt häntä [Faatimaa], eikä yksikään mies ole koskaan nähnyt häntä. Pikemminkin, on vain sanottu, että hän [Faatiah] raportoi hänelle. Mekin olemme ottaneet haditheja monelta naiselta ja emme ole koskaan nähneet heitä. Samalla tavalla, moni taabi'uun [seuralaisten jälkeisen sukupolven muslimit] raportoi johtajattarelta, 'Aishalta, Allah olkoon tyytyväinen häneen, ilman, että he koskaan näkivät hänen kasvojaan."
(Siyar a-laam al-Nubala 7:37)
Shaykh Al-Albaani kokosi Koraanin ja sunnan pohjalta tiivistelmän hijabin ehdoista kirjassaan: “Jilbaab Mar’aatil Muslimah fil Kitaabi wa sunnah”, jotka ovat seuraavat:
Allah sanoo:
يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِن
”...[käske uskovia naisia] verhoamaan heidän päälleen [’Alayhinna, eli korkeimmasta kohdasta alkaen koko kehon peittäminen] ulkovaatteet [Jilbab on verho, joka peittää koko kehon¹].” (33:59)
¹ Koko keholla tarkoitetaan peittämistä päästä alkaen, hartiat mukaan lukien, kaikki kehonmuodot leveällä vaatteella. Kuten yllä mainitsimme, niin oppineilla on erimielisyyksiä kasvohuivin ja käsien peittämisestä tavallisen näköisen naisen kohdalla (eli nainen, joka ei ole erikoisen kaunis kasvoistaan). Kasvohuivi luokitellaan joko suositeltavaksi tai pakolliseksi, riippuen siitä, miten eri oppineet luokittelevat joidenkin raporttien autenttisuudet ja heikkoudet huomioiden myös ilmoitusjärjestystä suhteessa huivilain tulemiseen. Kuitenkin, naisen, joka on niin kaunis, että hän aiheuttaa paljon fitnaa (houkutusta) tulee pukea kasvohuivi oppineiden mukaan. Ja Allah tietää parhaiten.
Ibn Kathir sanoo jakeen tafsiirista: “Tämä tarkoittaa sitä, että heidän ei tulisi näyttää mitään osaa kauniista kehoistaan ei-mahram-miehille, lukuunottamatta niitä osia, joita on mahdotonta piilottaaa (eli verhosta huolimatta ne ovat näkyviä).”
(Tafsiir ibn Kathiir 33:59)
Profeetta ﷺ sanoi:
وَشَرُّ نِسَائِكُمُ الْمُتَبَرِّجَاتُ الْمُتَخَيِلاتُ وَهُنَّ الْمُنَافِقَاتُ لا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنْهُنَّ إِلا مِثْلُ الْغُرَابِ الأَعْصَمِ
“Ja pahimmat teidän naisistanne paljastavat kauneuttaan, ovat ylpeitä ulkonäöstään ja he ovat tekopyhiä. Kukaan heistä ei tule astumaan Paratiisiin paitsi yhtä harvinaisesti, kuin punanokkaisen variksen näkeminen.”
(al-Sunan al-Kubrá 12480, sahih Al-Albanin mukaan)
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُن
”- - (Uskovat naiset) ja älkää paljastako kauneuttanne [tai koristeitanne].”
(24:31)
وَلَا تَبَرَّجۡنَ تَبَرُّجَ
“Älkääkä esitelkö itseänne [julkisesti] kaunistuneina [tabarruj]” (33:33)
Imam Abdur-Rahmaan Ibn Naasir As-Sa'dee sanoi:
"Tämä (jae) tarkoittaa, että älkää menkö ulos, kun olette kaunistautuneita tai teissä on hajuvettä, sillä tietämättömyyden ajan naisilla oli tapana tehdä näin. Heillä ei ollut yhtään tietoa tai uskonnollisia ominaisuuksia."
(Tafseer Ibn Sa'dee)
Profeetta ﷺ sanoi:
الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ فَإِذَا خَرَجَتِ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَانُ
“Nainen on 'awrah [jotain, mitä tulee peittää], sillä kun hän menee ulos, shaytaan katsoo² häneen.”
(Mishkat al-Masabih 3109, Sahih Al-Albaani)
² Merkityksestä on selitetty, että Shaytaan tekee hänestä viehättävän miehille ja nainen nauttii kunnioituksesta tai Shaytaan katsoo häntä ylöspäin tehden naiselle hyvän olon itsestää ollessa paljaana.
Abdullaah ibn Mas’uud sanoi samasta aiheesta: ”Naiset ovat ’awrah [jotain yksityistä, jota tulee piilottaa]. Nainen saattaa lähteä talostaan ilman ongelmaa, mutta Shaytaan saavuttaa hänet ja sanoo: ’Et tule ohittamaan ketään paitsi, että teet häneen vaikutuksen.’”
(At-Tabaraani, Sahih Al-Targhiibi wa Al-Tarhiib, volume 1, sivu 84, sahih Al-Albaanin mukaan)
Shaykh Al-Albaani myös sanoi:
”Jilbab asetettiin lailla piilottamaan naisen kauneus, joten tyylikkään sellaisen käyttäminen on tolkutonta.”
(Jilbab al-Mar'ah, sivu 120)
Profeetta ﷺ sanoi:
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لاَ يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
“On olemassa kahdenlaisia helvetin ihmisiä, joita minä en ole nähnyt: Ihmisiä, joilla on piiskat kuin lehmän hännät, joilla he piiskaavat ihmisiä ja naiset, jotka ovat pukeutuneita, mutta alastomia. He kävelevät houkuttelevin askelin ja heidän päässään on kuin kamelin myhkyrä [eli hiusnuttura], joka kallistuu yhdelle puolelle. He eivät tule koskaan astumaan paratiisiin tai edes haitamaan sen tuoksua, vaikka sen tuoksun voi haistaa siltä ja siltä etäisyydeltä.”
(Sahih Muslim 2128)
Abu Huraira sanoi:
نِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مَائِلَاتٌ مُمِيلَاتٌ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَرِيحُهَا يُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِ مِائَةِ عَامٍ
"Jotkut naiset ovat pukeutuneita, mutta alastomia, kallistuen pahuuteen ja viettelevät siihen. He eivät tule astumaan paratiisiin, eivätkä he tule haistamaan sen tuoksua, vaikka sen voi haistaa viidenkymmenen viiden tuhannen vuoden matkustuksen etäisyydeltä.”
(al-Muwatta’ 1694, sahih Ibn Abdul Barrin mukaan)
(Lue kaikki yllämainitut lähteet)
Usamah Ibn Zaid kertoi, että profeetta ﷺ antoi hänelle paksun egyptilääisen vaatteen, joka annettiin hänelle lahjaksi ja hän sanoi:
اصْدَعْهَا صَدْعَيْنِ فَاقْطَعْ أَحَدَهُمَا قَمِيصًا وَأَعْطِ الْآخَرَ امْرَأَتَكَ تَخْتَمِرُ بِهِ
“Jaa se kahteen osaan. Leikkaa yksi osa siitä paidaksi ja anna toinen osa vaimollesi khimaariksi [eli kaavuksi].” Sitten hänﷺ kääntyi ja sanoi:
وَأْمُرِ امْرَأَتَكَ أَنْ تَجْعَلَ تَحْتَهُ ثَوْبًا لَا يَصِفُهَا
“Ja käske vaimoasi käyttämään jotain siinä alla ja olla paljastamatta muotojaan.”
(Abu Dawuud 4116, hasan ibn Hajar al-Asqalaanin mukaan ja ulkoisten todisteiden perusteella hasan al-Albaanin mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi:
أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ
"Kuka tahansa nainen, joka laittaa hajuvettä ja ohittaa ihmiset niin, että he haistavat hänen tuoksunsa, on avionrikkoja [zaanijah].”
(Al-iaiqtirah fi bayan al-istilah 126, sahih Ibn Dakiki al-’iidin mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi:
إِذَا شَهِدَتْ إِحْدَاكُنَّ الْمَسْجِدَ فَلاَ تَمَسَّ طِيبًا
“Kun kukaan teistä [naisista] tulee moskeijaan, niin älkää laittako hajuvettä.”
(Sahih Muslim 443)
Sa’id sanoi: “Jos hän on kodissaan sisällä, hän voi käyttää mitä hän tahansa hajuvettä tahtoo.”
(Sharḥ al-Sunnah 12/81)
Abu Hurairah sanoi:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الرَّجُلَ يَلْبَسُ لِبْسَةَ الْمَرْأَةِ وَالْمَرْأَةَ تَلْبَسُ لِبْسَةَ الرَّجُلِ
“Profeetta ﷺ kirosi miehen, joka pukeutuu kuin nainen ja naisen, joka pukeutuu kuin mies.”
(Sunan Abi Dawud 4098, sahih al-Albaanin mukaan)
Ja toisessa raportissa Ibn Abbas sanoi:
لَعَنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُخَنَّثِينَ مِنْ الرِّجَالِ وَالْمُتَرَجِّلَاتِ مِنْ النِّسَاءِ
“Profeetta ﷺ kirosi miehet, jotka imitoivat naisia ja naiset, jotka imitoivat miehiä.”
(Sahih al-Bukhari 6445)
Tämä tarkoittaa oppineiden mukaan sitä, että vaate ei ole tunnettu olevan epäuskovaisten keskuudessa käytetty vaate tai tietyn ryhmän tyyli.
Profeetta ﷺ sanoi:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
”Kuka ikinä imitoi ihmisryhmää, on yksi heistä.”
(Abu Dāwūd 4031, Sahih Al-Albaanin mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi:
مَنْ لَبِسَ ثَوْبَ شُهْرَةٍ فِي الدُّنْيَا أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ مَذَلَّةٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ أَلْهَبَ فِيهِ نَارًا
“Kuka ikinä pukee vaatteen kuuluisuuden [tai esittelyn ja vaikutuksen tekemisen] vuoksi, Allah tulee laittamaan hänelle tuomiopäivänä nöyryytyksen vaatteen ja sytyttämään sen tuleen.”
(Sunan Ibn Majah 3607, hasan al-Albaanin mukaan)
Profeetta ﷺ sanoi miehille:
مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
“Allah ei tule katsomaan häntä tuomiopäivänä, joka sallii vaatteensa raahata maassa ylpeyden vuoksi.”
Silloin Umm Salamah sanoi: “Mitä naisten tulisi tehdä heidän helmojensa kanssa?” Hän ﷺ sanoi:
يُرْخِينَ شِبْرًا
“Laskekaa niitä kämmenen verran.” Hän (Umm Salamah) vastasi: “Sitten heidän jalkansa paljastuvat.”
Ja profeetta ﷺ sanoi:
فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لاَ يَزِدْنَ عَلَيْهِ
“Laskekoon he niitä kyynärmitan verran, mutta ei sen enempää.”
(al-Tirmidhi 1731, sahih Al-Albaanin mukaan)
Umm Salamalta kysyttiin naisten ulkovaatteiden likaisista helmoisa ja hän sanoi, että profeetta ﷺ sanoi:
يُطَهِّرُهُ مَا بَعْدَهُ
‘Se mikä tulee sen jälkeen puhdistaa sen.’”
(Ahmad 25949, al-Tirmidhi 143, Ibn Maajah 531, sahih al-Albaanin mukaan)
(Jilbaab al-Mar’atil-Muslimah fil-Kitaab was-Sunnah, Shaykh Al-Albani)
Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.
Käännökset ovat suuntaa antavia.