"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Ihmisten ja Jumalan välinen liito


 

Ennen kuin kukaan meistä syntyi tähän hetkelliseen maailmaan, niin meidän sielumme luotiin ja teimme liiton Jumalan kanssa, jonka aikana otimme vapaan tahdon vastuun. Koska ihminen on unohtavainen ja heikko, niin me unohdimme tämän liiton, mutta Jumala on armostaan lähettänyt meille sen ansiosta sanansaattajia ja profeettoja - rauhaa heille - muistuttamaan meitä ja varoittamaan meitä pahasta, jota moni meistä aiheuttaa itseä kohtaan.

 

Jumala sanoo: 

 

إِنَّا عَرَضْنَا ٱلْأَمَانَةَ عَلَى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱلْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا ٱلْإِنسَـٰنُ ۖ إِنَّهُۥ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا

 

“Totisesti, Me tarjosimme vastuuta (al-amaanah) taivaille, maalle ja vuorille ja ne kieltäytyivät ja pelkäsivät sen kantamista, mutta ihminen otti sen. Totisesti, hän oli epäoikeudenmukainen ja välinpitämätön (sen seurauksista).”

 

(33:72)

 

 

Tämän jakeen selityksestä suuri tafsiir-oppinut, Ibn Kathiir - Jumala olkoon tyytyväinen häneen -, on koonnut seuralaisilta jakeen merkityksestä. Al-`Awfi raportoi, että Ibn Abbas sanoi:

 

 يعني بالأمانة الطاعة عرضها عليهم قبل أن يعرضها على آدم فلم يطقنها فقال لآدم:

"Al-Amanah tarkoittaa (vapaan tahdon) tottelevaisuutta. Sitä tarjottiin heille ennen kuin sitä tarjottiin Aadamille ja he eivät pystyneet kantaa sitä. Sitten Jumala sanoi Aadamille:

 

إني قد عرضت الأمانة على السموات والأرض والجبال فلم يطقنها فهل أنت آخذ بما فيها؟

'Totisesti, Olen tarjonnut vastuuta (al-amaanah) taivaille ja maalle ja vuorille ja he eivät voineet kantaa sitä, mutta otatko sinä vai sen?'

 

 قال يا رب وما فيها ؟

Hän (Aadam) sanoi: 'Oi Luoja, mitä se sisältää?'

 

قال إن أحسنت جزيت وإن أسأت عوقبت

Hän (Jumala) sanoi: 'Jos teet hyvää, sinut palkitaan ja jos teet pahaa, sinua rangaistaan.'

 

فأخذها آدم فتحملها فذلك قوله تعالى:

Sitten Aadam otti tämän vastuun ja kantoi sen ja tähän viittaa Hänen (Jumalan) - Korkeimman, lausunto:

 

وَحَمَلَهَا الاِْنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً

'Mutta ihminen otti sen. Totisesti, hän oli epäoikeudenmukainen ja välinpitämätön (sen seurauksista).'

 

Ali bin Abi Talhah raportoi, että Ibn Abbas sanoi:

 

  الأمانة الفرائض عرضها الله على السموات والأرض والجبال إن أدوها أثابهم وإن ضيعوها عذبهم فكرهوا ذلك وأشفقوا عليه من غير معصية ولكن تعظيما لدين الله أن لا يقوموا بها ثم عرضها على آدم فقبلها بما فيها وهو قوله تعالى:

"Al-Amanah tarkoittaa pakollisia velvollisuuksia (al-fara'id). Jumala tarjosi niitä taivaille ja maalle ja vuorille - jos he täyttäisivät sen, Hän palkitsisi heitä ja jos he epäonnistuisivat siinä, niin Hän rankaisee heitä. Ja he pelkäsivät tätä. Ei sen takia, että he olisivat syntisiä, vaan sen takia, että heillä oli kunnioitusta Jumalan uskontoa kohtaan (ja he pelkäsivät), että he eivät täyttäisi siihen sisältyviä vaatimuksia. Sitten Jumala tarjosi sitä Aadamille ja tämä hyväksyi sen kaiken sen kanssa, mitä se piti sisällään. Ja tämä on (se, mihin) Hänen (Jumalan - Korkeimman - lausuntonsa (viittaa): 

 

وَحَمَلَهَا الاِْنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً

'Mutta ihminen otti sen. Totisesti, hän oli epäoikeudenmukainen ja välinpitämätön (sen seurauksista).'

 

 أي غرا بأمر الله

Tarkoittaen, että hän aliarvioi Jumalan käskyä.

 

(Tafsiir Ibn Kathiir, 33:72)

 

Seuraavassa jakeessa Jumala sanoi:

 

 وَيَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُوْمِنِينَ وَالْمُوْمِنَاتِ

“Ja Jumala tulee armahtamaan uskovaiset, miehet ja naiset.” (33:73)

 

Ibn Kathiir - Jumala armahtakoon hänet - sanoi: 

 

أي وليرحم المؤمنين من الخلق الذين آمنوا بالله وملائكته وكتبه ورسله العاملين بطاعته

Tarkoittaa, että Hän tulee näyttämään armoa ihmiskunnan joukossa oleville uskoville, jotka uskovat Jumalaan, Hänen enkeleihinsä, Hänen kirjoihinsa ja sanansaattajiinsa ja niille, jotka tottelevat Häntä."

 

(Ibn Kathiirin Tafsiir 33:73)


 

Profetta ﷺ kertoi meille:

 

‏ أَنَّ اللَّهَ، يَقُولُ لأَهْوَنِ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا لَوْ أَنَّ لَكَ مَا فِي الأَرْضِ مِنْ شَىْءٍ كُنْتَ تَفْتَدِي بِهِ قَالَ نَعَمْ‏.‏ قَالَ فَقَدْ سَأَلْتُكَ مَا هُوَ أَهْوَنُ مِنْ هَذَا وَأَنْتَ فِي صُلْبِ آدَمَ أَنْ لاَ تُشْرِكَ بِي‏.‏ فَأَبَيْتَ إِلاَّ الشِّرْكَ

 

“Jumala tulee sanomaan tulen ihmiselle, joka tulee saamaan pienimmän rangaistuksen: ‘Jos sinulla olisi kaikki asiat maan päällä, antaisitko ne vastineeksi vapauttaaksesi itsesi (helvetistä)?’ Hän tulee sanomaan: ‘Kyllä.’ Sitten Jumala tulee sanomaan: ‘Kun sinä olit Aadamin selkärangassa, minä pyysin sinulta paljon vähemmän kuin tämän (Jumala pyysi, että emme asettaisi muita Jumalan rinnalle palvonnassa). Sitten sinä vaadit asettaa vertaisia rinnalleni (maailmassa).”

 

(Sahih al-Bukhari 3334)

 

 

Ja Jumala sanoi liitosta:

  

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا۟ بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَآ ۛ أَن تَقُولُوا۟ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَـٰفِلِينَ

“Ja (mainitse siitä) kun Valtiaanne otti Aadamin jälkeläiset heidän selistään ja laittoi heidät todistamaan itselleen (sanoen heille): ‘Enkö ole Luojanne?’ He sanoivat: ‘Kyllä, me todistamme.’ (Ja tämän Hän teki) Ettette sanoisi tuomiopäivänä: ‘Totisesti, me olimme tietämättömiä tästä.’”

(7:172)


 

Ja vaikka ihmiset heikkoudestaan unohtivat tämän liiton ottamisen, niin Jumala ei tule pitämään meitä vastuussa sen unohtamisesta, mutta Hän tulee pitämään meitä vastuussa siitä, miten otamme vastaan Hänen sanansaattajiensa viestit ja käskyt, joita Hän armostaan lähetti meille.


Täten, jokainen tekomme on joko meidän itsemme eduksi tai haitaksi. Ja Jumala sanoo:
 

مَّنْ عَمِلَ صَـٰلِحًا فَلِنَفْسِهِۦ ۖ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَا ۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّـٰمٍ لِّلْعَبِيدِ

“Joka hyvää tekee, hänelle se koituu hänen (oman sielunsa) hyväksi ja kuka pahaa tekee, hänelle se koituu hänen (oman sielunsa) vahingoksi. Valtiaasi ei tee vääryyttä palvelijoilleen.”

 

(41:46)

 

 

Ja profeetta ﷺ sanoi, että Allah sanoo: 

 

يَا عِبَادِي إِنَّمَا هِيَ أَعْمَالُكُمْ أُحْصِيهَا لَكُمْ ثُمَّ أُوَفِّيكُمْ إِيَّاهَا فَمَنْ وَجَدَ خَيْرًا فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ ذَلِكَ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ

“Oi Minun palvelijani, se on vain sinun tekosi, jonka tallennan sinulle ja sitten hyvitän sen sinulle, joten ylistäköön hän Jumalaa, joka löytää hyvää ja joka löytää muuta, olkoon hän syyttämättä ketään muuta kuin itseään.”

 

(Muslim 2577)

 

Kaikki säädökset ja lait ovat meidän eduksemme ja ne suojelevat meitä pahalta. Jumala on säätänyt ne kaikkitietävästä viisaudestaan, kuten Hän sanoi:

 

ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

“Totisesti, Valtiaasi on Kaikkitietävä, Viisain.” 

 

(12:6)

 

Jopa rukous on säädetty uskovaisen velvollisuudeksi hänen omaksi edukseen, ei sen takia, että Jumala tarvitsisi meidän rukoiluamme. Hän sanoi:
 

ۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَآءِ وَٱلْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ ٱللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

“Totisesti rukous kieltää (eli suojelee) moraalittomuudelta ja vääryydeltä. Ja Jumalan muistaminen on mahtavampaa. Ja Allah tietää, mitä teette.” 

 

(29:45)

 

 

Ja vaikka tämä testi on meille joskus hankala ja välillä tuntuu siltä, ettei Jumalan määräykset ole halujemme mukaisia, niin jokainen säädös on meille parhaaksi, kuten Hän sanoo:

 

ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكْرَهُوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ خَيْرٌۭ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ شَرٌّۭ لَّكُمْ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 

“Kenties inhoatte asiaa, joka on teille hyväksi ja rakastatte asiaa, joka on teille huonoksi. Ja Allah tietää sillä aikaa, kun te ette tiedä.” 

 

(2:216)
 

Ihmisen asema voi olla tottelevaisesti suoritetun maallisen elämän testin johdosta korkeampi kuin enkeleiden. Allah sanoo:

 

إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أُو۟لَـٰٓئِكَ هُمْ خَيْرُ ٱلْبَرِيَّةِ

”Totisesti, nuo, jotka uskovat ja tekevät hyviä tekoja (eli islamin mukaisia tekoja), ovat totisesti parhaita luomuksia.”

 

(98:7)

 

Ibn Kathiir - Allah armahtakoon hänet - sanoi: 

 

 أبو هريرة وطائفة من العلماء على تفضيل المؤمنين من البرية على الملائكة 

"Abu Huraira ja muut oppineet käyttivät tätä jaetta todisteena sille, että (tottelevaisten) uskovaisten asema on korkeampi kuin enkeleiden." 

 

(Tafrsiir ibn Kathiir 98:7)

 

Koska ihminen on unohtavainen ja hänen sydämensä ja jatkuvasti muistutuksen tarpeessa, kuten Jumala sanoi:

 

وَذَكِّرْ فَإِنَّ ٱلذِّكْرَىٰ تَنفَعُ ٱلْمُؤْمِنِينَ 

“Ja muistuta, sillä totisesti muistutus hyödyttää uskovaista.” (51:55) 

 

On muistettava, että Jumalalla on oikeus tulla palvotuksi, kuten Hän sanoi:

 

 ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ هُوَ ٱلْبَـٰطِلُ 

”Koska Allah, Hän on (ainoa oikea) totuus (jolla on oikeus tulla palvotuksi) ja kaikki, mitä kutsutaan (ja palvotaan) Hänen sijastaan (tai hänen vertaisenaan), on valheellisuutta (ja harhaa).”

 

(22:62)

 

Lisäksi profeetta ‎ﷺ sanoi Muadhille:

 

أَنْ يَعْبُدُوهُ وَلاَ يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا، أَتَدْرِي مَا حَقُّهُمْ عَلَيْهِ

"(Jumalan oikeus) on, että totisesti he (palvelija) palvovat Häntä, eivätkä aseta vertaisia Hänen rinnalleen. Tiedätkö (oi Muadh) mikä on heidän (palvelijoiden) oikeus Häntä (Allahia) kohtaan?"

 

Hän (Muadh) vastasi: 

 

 اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ

"Jumala ja Hänen sanansaattajansa tietävät parhaiten." 

 

Profeetta  ‎ﷺ sanoi:

 

أَنْ لاَ يُعَذِّبَهُمْ

"Että Allah ei rankaise heitä (jos he palvovat Häntä asettamatta vertaisia Hänen rinnalleen)."

 

(Sahih al-Bukhari 2856)

 

Jumala muistuttaa meitä liitostaan Hänen sanansaattajiensa kautta ja Hän on määrännyt meitä tekemään hyviä tekoja, jotka ovat meidän eduksemme. Hän muistuttaa meitä tämän maailman hetkellisyydestä sanoen:

 

‎ٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٌ وَلَهۡوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌۢ بَيۡنَكُمۡ وَتَكَاثُرٌ فِى ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَوۡلَٰدِۖ 

”Tietäkää, että tämän maailman elämä on vain leikkiä, huvia, kaunistelua, teidän keskenäistä ylpeilyänne ja kilpailua omaisuudesta ja lapsista.”

 

(57:20)

 

Ja Jumala sanoi:

 

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّىٰهَا  ۝ 

“Totisesti hän on menestynyt, joka puhdistaa sitä (sieluaan) 

 

 وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّىٰهَا  ۝  

ja totisesti hän epäonnistuu, joka tallaa sitä (sieluaan korruptioon).” 

 

(91:9–10)

 

 

Vaikka ihminen tekee virheitä ja hän vaipuu joskus syntii, on hänellä mahdollisuus parantaa tekojaan niin kauan, kun hän on vielä elossa, kuten Jumala sanoi:

 

إِنَّ ٱلۡحَسَنَٰتِ يُذۡهِبۡنَ ٱلسَّيِّـَٔاتِۚ

“Totisesti, hyvät teot pyyhkivät pois huonot teot.”

 

(11:114)

 

Ja profeettamme ‎ﷺ sanoi:

 

كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ

"Kaikki Aadamin jälkeläiset tekevät syntiä, mutta parhaat heistä ovat nuo, jotka katuvat."

 

(Sunan at-Tirmidhii 2499, vahva (qawjj) Ibn Hajarin mukaan)

 

 

Ja rukouksissamme, joita Allah on määrännyt meitä suorittaa, Hän käskee meidän pyytää Häneltä jatkuvasti johdatusta sanoen:
 

ٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ 

"Johdata meitä oikealle tielle."

 

(1:6)

 

 

 

Lue myös: Miksi pahuutta on olemassa?

 

 

Kaikki menestys tulee vain Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

 

 

 

Uusimmat artikkelit: