Joulun viettäminen on tänä päivänä kristinuskosta peräisin oleva juhla, jossa he juhlivat profeetta Jeesuksen, rauhaa hänelle, syntymää uskoen, että tuona päivänä "Jumalan poika" syntyi. Syntymäpäivästä löytyy eri mielipiteitä heidänkin keskuudessa, mutta juhlaa vietetään kuitenkin "Jumalan pojan" syntymäpäivän juhlimisena. Tämä väitös on jotain, mikä on ristiiriidassa Jumalan ykseyden tunnustamisen, eli monoteismin kanssa, jossa Jumalan rinnalle ei liitetä vertaisia, eikä jälkeläisiä. Jumalan rinnalle vertaisten asettaminen on myös suurin synti islamissa. Joulun juuret ovat alunperin jopa pakanallisista uskomuksista ja festivaalista, joka myöhemmin omaksuuttiin kristinuskoon, vaikka tämä ei ollut jotain, mitä profeetta Jeesus - rauhaa hänelle - olisi juhlinut.
Allah (eli Jumala arabian kielellä, jonka merkitys viittaa ainoaan palvomisen arvoiseen Jumalaan) sanoo:
ۖ إِنَّ ٱلشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Totisesti, vertaisten asettaminen Allahin rinnalle (shirk) on pahin kaikista epäoikeudenmukaisuuksista.”
(33:13)
Koska islam on puhtaasti monoteistinen uskonto, se kieltää vääristetyt uskomukset liittyen profeetta Jeesukseen, rauhaa hänelle, ja nämä kiellot ovat peräisin suoraan Jumalan viimeisestä ilmoituksesta, eli Koraanista.
Hän sanoo:
قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
“Sano: `Hän on Jumala, (ja Hän on) Yksi.
ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ
Muista riippumaton Jumala (jota kaikki olennot tarvitsevat).
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
Hän ei ole synnyttänyt eikä Häntä olla synnytetty.
وَلَمْ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدٌۢ
Ei ole ketään Hänen vertaistaan.”
(112:1-4)
Koraani paljastaa profeetta Jeesuksen todellisen aseman Jumalan palvelijana ja profeettana, ei Hänen poikanaan, joka olisi yksi kolmesta, myös näissä seuraavissa jakeissa:
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِىٓ إِلَيْهِ أَنَّهُۥ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّآ أَنَا۠ فَٱعْبُدُونِ
“Emmekä Me ole lähettäneet ennen sinua (Muhammad) ainuttakaan sanansaattajaa paitsi, että ilmoitimme heille: ‘Ei ole muuta jumalaa kuin Minä, joten palvokaa Minua (eli Allahia).”
(21:25)
Ja Allah sanoo:
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ
“Ja kun Allah tulee sanomaan: ‘Oi Jeesus, Marian poika! Sanoitko ihmisille: ‘Palvokaa minua (Jeesusta) ja äitiäni kahtena jumalana sen lisäksi, että palvotte Allahia?’’
قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ
Hän tulee sanomaan: ‘Kaikki ylistys kuuluu Sinulle! Ei ollut minulta sanoa jotain, mitä minulla ei ollut oikeus sanoa. Jos olisin sanonut sellaista, Sinä olisit totisesti tiennyt siitä."
(5:116)
Ja Hän sanoo:
يَـٰٓأَهْلَ ٱلْكِتَـٰبِ لَا تَغْلُوا۟ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا۟ عَلَى ٱللَّهِ إِلَّا ٱلْحَقَّ ۚ إِنَّمَا ٱلْمَسِيحُ عِيسَى ٱبْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ ٱللَّهِ وَكَلِمَتُهُۥٓ أَلْقَىٰهَآ إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌۭ مِّنْهُ ۖ فَـَٔامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ ۖ وَلَا تَقُولُوا۟ ثَلَـٰثَةٌ ۚ ٱنتَهُوا۟ خَيْرًۭا لَّكُمْ ۚ إِنَّمَا ٱللَّهُ إِلَـٰهٌۭ وَٰحِدٌۭ ۖ سُبْحَـٰنَهُۥٓ أَن يَكُونَ لَهُۥ وَلَدٌۭ ۘ لَّهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ ۗ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَكِيلًۭا
"Oi kirjan ihmiset! Älkää lisätkö uskontoonne tai sanoko Allahista muuta kuin totuutta. Messias, Jeesus, Marian poika, oli vain Jumalan sanansaattaja ja Hänen sanansa, jonka Hän (Allah) välitti Marialle ja sielu Häneltä (eli luomus). Joten uskokaa Allahiin ja Hänen sanansaattajaansa ja älkää sanoko: 'Kolme (eli väittäkö kolminaisuutta todeksi)'. Luopukaa siitä, se on teille parempi. Totisesti, Jumala on vain yksi Jumala. Hän on Korkealla siitä, että hänellä olisi poika. Hänelle (vain) kuuluu kaikki, mitä on taivaissa ja maassa. Ja riittävä on Jumala kaikkie asioiden järjestäjänä."
(4:171)
Koska Raamattu ei ole säilynyt alkuperäisessä muodossaan, ei profeetta Moosekselta eikä Jeesukselta (rauhaa heille), niin muslimit eivät ota mitään siitä autenttiseksi lähteeksi ja uskomme, että kolminaisuus on myöhemmin lisätty ja alkuperäisestä ilmoituksesta väärin ymmärretty uskomus.
Raamatusta löytyy myös jonkin verran kirjoituksia, joissa on viittausta Jumalan ykseyteen, kuten:
"Jeesus vastasi: »Tärkein on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra” (Markus 12:29, käännös: https://raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.12/Markus-12)
Lainopettaja sanoi hänelle: »Oikein, opettaja! Totta puhuit, kun sanoit, että Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän."
(Markus 12:32, käännös: https://raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.12/Markus-12)
“Muistakaa menneitä aikoja, muinaisista alkaen: minä olen Jumala, eikä muuta jumalaa ole. Minä olen Jumala, ei kukaan ole minun vertaiseni. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua."
(Toinen Mooseksen Kirja 20:3-5, käännös: https://raamattu.fi/raamattu/KR92/EXO.20/2.-Mooseksen-kirja-20)
"Muistakaa menneitä aikoja, muinaisista alkaen: minä olen Jumala, eikä muuta jumalaa ole. Minä olen Jumala, ei kukaan ole minun vertaiseni."
(Jesaja 46:9, käännös: https://raamattu.fi/raamattu/KR92/ISA.46/Jesaja-46)
Kuitenkin, toisin kuin Islamlaiset lähteet, niin Raamatun lähteet eivät ole säilyneet meille alkuperäisessä muodossa, eikä kirjoittajista ole tietoa, joten me emme ota uskontoamme näistä lähteistä, kuten viimeinen profeettamme ﷺ sanoi:
لاَ تُصَدِّقُوا أَهْلَ الْكِتَابِ، وَلاَ تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا {آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ}
“Älkää uskoko kirjan ihmisiä, älkääkä epäuskoko heihin, vaan sanokaa heille: 'Me uskomme Allahiin ja siihen, mitä meille on paljastettu ja siihen, mitä teille on paljastettu (eli sen alkuperäiseen versioon).'”
(Sahih al-Bukhari 7362)
Ja vaikka kirjoitukset olisivatkin säilyneet alkuperäisessä muodossaan meille, niin voimassa oleva laki tuli kuitenkin kumoamaan edelliset lain, kuten Allah sanoo:
وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ ٱلْكِتَـٰبَ بِٱلْحَقِّ مُصَدِّقًۭا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ ٱلْكِتَـٰبِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ ۖ
“Me ilmoitimme teille Kirjan (Koraanin) totuudella vahvistaen mitä oli ennen sitä Hänen kirjoituksissaan ja kumoamaan ne."
(5:48)
Ja Koraanin säilymisestä sen alkuperäisessä muodossaan Allah lupaasi meille:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا ٱلذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَـٰفِظُونَ
“Totisesti Me lähetimme alas tämän Koraanin ja Me tulemme olemaan sen suojelija.”
(15:9)
Allah sanoo:
وَقَالُواْ ٱتَّخَذَ ٱلرَّحۡمَٰنُ وَلَدًا
“Ja he (kristityt) sanovat (profeetta Jeesuksesta): ‘Armeliain (Allah) on ottanut (itselleen) pojan.’
لَّقَدۡ جِئۡتُمۡ شَيۡـًٔا إِدًّا
Totisesti, te olette tehneet kamalan asian (väittämällä tätä).
تَكَادُ ٱلسَّمَٰوَٰتُ يَتَفَطَّرۡنَ مِنۡهُ وَتَنشَقُّ ٱلۡأَرۡضُ وَتَخِرُّ ٱلۡجِبَالُ هَدًّا
Taivaat melkein repeytyvät siitä ja maa halkeaa ja vuoret sortuvat järkytyksestä,
أَن دَعَوۡاْ لِلرَّحۡمَٰنِ وَلَدًا
siitä, että he liittävät Armeliaimpaan pojan.
وَمَا يَنۢبَغِى لِلرَّحۡمَٰنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَدًا
Ja ei ole sopivaa Armeliaimmalle, että hän ottaisi poikaa.
إِن كُلُّ مَن فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ إِلَّآ ءَاتِى ٱلرَّحۡمَٰنِ عَبۡدًا
Totisesti, kaikki mitä on taivaissa ja maassa ei tule Armeliaimman luokse kuin orjina."
(19:88-93)
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا۟ بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَآ ۛ أَن تَقُولُوا۟ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَـٰفِلِينَ
“Ja (mainitse siitä, oi Muhammad) kun Valtiaanne otti Aadamin jälkeläiset heidän selistään ja laittoi heidät todistamaan itselleen (sanoen heille): ‘Enkö ole Valtiaanne?’ He sanoivat: ‘Kyllä, me todistamme.’ (Ja tämän Hän teki) ettette sanoisi tuomiopäivänä: ‘Totisesti, me olimme tietämättömiä tästä.’”
(7:172)
Profetta ﷺ kertoi:
أَنَّ اللَّهَ، يَقُولُ لأَهْوَنِ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا لَوْ أَنَّ لَكَ مَا فِي الأَرْضِ مِنْ شَىْءٍ كُنْتَ تَفْتَدِي بِهِ قَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ سَأَلْتُكَ مَا هُوَ أَهْوَنُ مِنْ هَذَا وَأَنْتَ فِي صُلْبِ آدَمَ أَنْ لاَتُشْرِكَ بِي. فَأَبَيْتَ إِلاَّ الشِّرْكَ
“Allah tulee sanomaan tulen ihmiselle, joka tulee saamaan pienimmän rangaistuksen: ‘Jos sinulla olisi kaikki asiat maan päällä, antaisitko ne vastineeksi vapautaaksesi itsesi (helvetistä)?’ Hän tulee sanomaan: ‘Kyllä.’ Sitten Allah tulee sanomaan: ‘Kun sinä olit Aadamin selkärangassa, minä pyysin sinulta paljon vähemmän kuin tämän (Allah pyysi, että emme asettaisi muita Allahin rinnalle palvonnassa). Sitten sinä vaadit asettaa vertaisia rinnalleni.”
(Sahih al-Bukhari 3334)
Allah ei tule pitämään meitä kuitenkaan vastuussa siitä, että unihdimme tämän tapahtuman, mutta Hän tulee pitämään meidät vastuussa siitä, miten me maan päällä reagoimme Hänen sanansaattajiensa käskyihin.
Lue lisää Allahin ja ihmisten välisestä liitosta tästä:
https://islaminusko.fi/Ihmisten-ja-Jumalan-v%C3%A4linen-liito#wbb1
Kaikki, mitä jouluun liittyy, menee siis täysin muslimin monoteismia (Tawhiid) ja vastuun kieltää paha ja kutsua hyvään uskomusta vastaan.
Voimme mainita viisi asiaa, joita muslimin tulisi tietää jouluun liittyen:
1. Muslimeille on sallittu vain kaksi juhlapäivää vuodessa, jotka ovat Ramadanin paaston rikkomis -juhla (‘Iid ul-Fitr) ja Uhrauksen juhla (‘Iid ul-Adha), joista profeetta ﷺ sanoi:
إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَكُمْ بِهِمَا خَيْرًا مِنْهُمَا يَوْمَ الأَضْحَى وَيَوْمَ الْفِطْرِ
“Totisesti Allah on antanut niiden (muiden juhien) sijaiseksi jotain parempaa: Uhrauksen päivän sekä paaston rikkomis -päivän (juhlat).”
(Sunan Abu Dawud 1134, sahih Al-Albaani)
2. Kuka ikinä imitoi ihmisiä on yksi heistä.
Profeetta ﷺ sanoi:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
”Kuka ikinä imitoi ihmisryhmää, on yksi heistä.”
(Abu Dāwūd 4031, Sahih Al-Albaanin mukaan)
Abdullah ibn Amr ibn Al-’Aas رضي الله عنه sanoi:
”Kuka ikinä asettuu aloilleen epäuskovien maahan ja juhlii heidän uutta vuotta ja (muita) festivaaleja ja imitoi heitä siihen saakka, että hän kuolee siinä tilassa, tuomiopäivänä hänet tullaan ylösnostamaan heidän joukkoonsa.”
(Al-Bayhaqii Ahkaam Ahl Ad-Dhimmah 1/723-724)
Umar ibn Khattab رضي الله عنه sanoi:
”Pysykää Allahin vihollisista kaukana heidän festivaaliensa aikana.”
(Bayhaqi raportoi autenttisella ketjulla)
3. Kuka ikinä osoittaa tyytyväisyyttä tekoa kohtaan, on yksi heistä.
Ibn Mas’uud sanoi: “Kuulin profeetan ﷺ sanovan:
مَن كثَّرَ سوادَ قومٍ فَهوَ منهم ومن رضيَ عملَ قومٍ كانَ شَريكَ من عملَ بِهِ
"Kuka ikinä nostaa ihmisryhmän lukua on yksi heistä. Ja kuka ikinä on tyytyvänen ihmisryhmän tekoihin on tullut sen tekijän kumppaniksi.”
(Fath ul-Baarii li-ibn Hagr 13/41, sahih Rabi’ Al-Madhkhalin mukaan)
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah رحمه الله sanoi:
”Heidän (epäuskovien) imitoimisensa joissakin heidän festivaaleissaan viittaa siihen, että henkilö on tyytyväinen harhan kanssa, jota he seuraavat.”
(Iqtida’ al-Sirat al-Mustaqim Mukhalafat Ashab al-Jahim)
4. Pelkkä 'hyvän joulun' toivottaminen on kiellettyä oppineiden yksimielisyydellä.
Shaykh ibn ‘Utheymeen رحمه الله sanoi:
”’Hyvän joulun tai muiden uskonnollisten juhlien toivottaminen epäuskovaisille on kiellettyä (haram) oppineiden yksimielisyydellä (ijmaa’).”
(Majmuu’ Fataawaa wa rasaail 3:44)
Ibn Qayyim رحمه الله sanoi:
”Hyvän toivottaminen rituaaleista, jotka kuuluvat vain epäuskoisille on kiellettyä oppineiden yksimielisyydellä.”
(Ahkaam al-Dhimmah)
5. Jouluun liittyvät uskomusket ovat pahimmat uskomukset, mitä juhliin voi liittyä, sillä sen alkuperä on peräisin shirkistä (eli vertaisten asettamisesta Allahin rinnalle).
Ibn Qayyim رحمه الله sanoi:
”Joulun toivottaminen on pahempi synti kuin hyvän alkoholin juomisen, tappamisen tai avioliiton ulkopuolisten suhteiden toivottaminen.”
(Ahkaam, volume 1, sivu 441)
Ibn Utheymiin رحمه الله sanoi:
"Nuo, jotka tekevät mitään näistä asioista, suorittavat syntiä. Olisivat he sitten mukana tekemässä, ystävällisiä juhlia kohtaan, liian ujoja kieltäytymään (niihin liittymistä) tai muusta syystä (eivät kieltäydy joulun aiheista), sillä tämä on kompromisoimista Allahin uskonnosta tehdäkseen muut tyytyväiseksi. Tämä (kieltäytymättömyys) on myös epäuskovien sielujen nostamisten tehden heistä ylpeitä heidän uskonnostaan."
(Fatawa Ibn ‘Uthaymin, 3/44)
Niin vastaa heille:
”En liitä itseäni tai Luojaani siihen", "En liitä itseäni Joulun viettoon enkä sen aatteisiin" tai ”En liitä itseäni tai Luojaani siihen, mitä Hänen rinnalleen asetetaan pojaksi.”
Kuten totesimme, niin Joulu on kristillinen käytäntö, jossa juhlitaan tänä päivänä Jeesuksen (eli IIsan, Maryamin poijan, عليه السلام) syntymää, mutta kristillisten uskomusten mukaisesti tämä festivaali juhlii hänen syntymäänsä Jumalan pojaksi, mikä vastustaa jyrkästi islamilaisia opetuksia ja monoteismin perusperiaatteita.
Täällä Suomessa meitä ympäröivät joulusymbolit ja -tavarat jo syyskuusta lähtien, ja tämän vuoksi on tärkeää opettaa ja muistuttaa muslimeita joulun perinteiden ja symbolien pakanallisista ja kristillisistä alkuperästä.
Joulusymbolien ja -perinteiden lähinnä pakanallisista alkuperästä on hyvä ottaa selvää ja lukea, jotta jokaisella muslimilla olisi yleisen käsitys siitä, miksi me muslimeina emme ota osaa edes niihin. On myös hyvä muistaa, että tämän päivän kristinusko ja kolminaisuususko on itsessään shirkkiä, kuten aiemmin käsittelimme.
Käydään kuitenkin vielä läpi muutaman jouluperinteen ja symbolin tiivistetty historia. Suosittelemme myös lukemaan näistä enemmän vapaa-ajallanne ja muistamaan, että näihin liitetään monia eri tarinoita, joita kaikkia ei olla tässä tekstissä mainittu.
1. Joulukuusi
Jos kristityt noudattaisivat Raamattua tänään, he eivät pystyttäisi joulukuusia.
Raamatun jakeet Jeremian kirjassa 10:1-5 kuvaavat tapaa, johon liittyy puun leikkaaminen metsästä; veistämällä ja sitten koristelemalla se hopealla ja kullalla, kutsuen sitä "pakanoiden tieksi".
Varhaiset roomalaiset käyttivät vihreitä kasveja temppeliensä koristeluun Saturnalia festivaalin aikana, kun taas muinaiset egyptiläiset käyttivät vihreitä palmun osia osana Ra-jumalan palvomista.
Muinainen tarina kertoo, että eräs mies nimeltään Bonifatius tapasi joitain saksalaisia suorittamassa joitain uhrauksia suuren tammen edessä, sillä tammet olivat pyhiä Thor-jumalalle.
Bonifatius tarttui hänen kirvesensä ja kaatoi puun estääkseen pakanoita palvomasta väärää epäjumalaa ja pakanat odottivat salaman iskevän häneen, mutta niin ei tapahtunut.
Tässä vaiheessa hän käytti tilaisuutta käännyttää heidät kristinuskoon.
Legendan mukaan kaatuneesta tammesta kasvoi kuusi. Sitä tuli Kristuksen symboli - kolmion muotoisena se edustaa kolminaisuutta - ja sieltä syntyi ajatus, että puun pitäisi olla Kristuksen ja uuden elämän symboli.
Tätä pidetään joidenkin kristittyjen keskuudessa yhtenä tärkeimmistä joulukuusen alkuperistä ja sen tuomisesta taloon.
Kuusen kotiin tuomisen alkuperästä löytyy paljon muutakin tietoa ja muinaisia tarinoita, jotka liitetään paljolti pakanuuteen.
Lue lisää aiheesta täältä.
2. Piparkakkumiesten alkuperä
Talvipäivänseisausta juhlittiin kaikkialla esikristillisessä Euroopassa luomalla ja nauttimalla pieniä, auringon symboleilla koristeltuja piparkakkuja. Nykyään piparkakkuja ja muita jälkiruokia annetaan joululahjaksi läheisille.
1100-luvun ensimmäiset ristiretket ennustivat väsyneiden pyhiinvaeltajien ja sotilaiden paluuta Lähi-idästä. He toivat mukanaan salaperäisen ja tähän asti tuntemattoman peräkkäisen ainesosan, josta tuli piparkakkureseptin kantava osa. Uutuuksiin kuuluivat mausteet, inkivääri, sokeri, mantelit ja sitrushedelmät. Katoliset munkit alkoivat leipoa piparkakkuja erityisesti uskonnollisia juhlia varten ja he muotoilivat leivokset aina tiettyihin muotoihin, eli usein pyhimyksien ja muiden uskonnollisten symbolien muotoisiksi…
Lue lisää aiheesta täältä.
3. Valko-punaisen piparminttukaramellikoukun alkuperä
Valko-punainen piparminttukaramellikoukku on peräisin pyhän Nikolauksen päivän juhlista, joissa lapsille annettiin karamellikeppejä, koska niiden sanottiin edustavan sekä kristityn piispan että pyhän Nikolauksen käyrää ristikeppiä, jotka symboloivat Jeesusta ja kolminaisuutta kristityille. Kepin pääty on kaareva, jonka sisällä oli yleensä risti.
Lue lisää aiheesta täältä.
4. Joulupukin alkuperä
Alkuperä lahjanantajasta on peräisin kirkon historiasta ja kansanperinteestä, joka liitettiin erityisesti pyhään Nikolaukseen ja tämä muutettiin Eglannissa Father Christmas -nimiseen hahmoon luoden myyttisen hahmon, joka myöhemmin alettiin tuntemaan nimellä "Santa Claus".
Joulupukki omaksui myös elementtejä saksalaisesta Odin-jumalasta, joka yhdistettiin pakanalliseen keskitalven tapahtumaan, jota kutsuttiin nimellä Yule. Tämä johti villiä metsästystä taivaan halki.
Yule on muinainen germaanien talvijuhla. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä Yulen sisältö korvattiin kristillisellä sisällöllä, mutta juhlan nimi säilyi Yulesta suomennettuna jouluna. Itse joulu-nimi on siis alunperin pakanallisesta nimestä.
Suhtautumisemme joulun ei siis pitäisi olla rentoa ja välinpitämätöntä. Joulupukin tarinaan sisältyy jopa islamin mukaan kiellettyjä elementtejä, kuten lapsille valehtelemista, taikuttaa porojen lentämisen väitteistä ja painostusta suorittaa hyviä tekoja, jotta ”Joulupukki” palkitsisi meitä. Allah suojelkoon meitä kaikki.
Lue lisää aiheesta täältä.
5. Orjanlaakeri-lehden (Holly-lehti) ja pyöreiden vihreiden seppeleiden alkuperä
Orjanlaakeri-lehti on perinteisesti liitetty jouluun ja siihen liittyviin festivaaleihin vuosisatojen ajan. Joululaulujen ja joulukuusien tavoin sen alkuperä voidaan jäljittää Pohjois-Eurooppaan, jossa pakanat pitivät kasvis erittäin tärkeänä. Sen lehdet ovat vihreitä ja reunat hieman rosoiset. Druidit käyttivät sitä seremoniallisena päähineenä menessään metsään. He olivat muinaisten kelttikansojen korkeana pidetyn luokan jäseniä, johon kuului heidän pappinsa, opettajat ja tuomarit. Druidit opastivat nuoria miehiä, valvoivat uhrauksia, tuomitsivat riitoja ja määräsivät rangaistuksia. He eivät osallistuneet sodankäyntiin eivätkä osoittaneet yhteiskunnassa kunnioitusta muita kohtaan.
Alun perin tämä vihreä lehti oli eräänlainen uhri, jonka roomalaiset antoivat Saturnukselle Saturnalia-juhlan aikana. Sanottiin, että orjanlaakeri oli Saturnuksen pyhä kasvi ja siksi roomalaiset arvostivat sitä vieläkin enemmän. Kaikki Saturnuksen kuvat on kuvattu orjanlaakeri-lehden kera. Sitä alettiin pitää erityisenä lahjana, joka vaihtoi sen symboliikkaa kunnioitukseen ja arvokkuuteen.
Jossain vaiheessa hollysta tuli tärkeä kristityille. Aluksi se sijoitettiin ovia koristaviin koristeisiin suojelevana keinona estää vaino. Ovessa roikkuvan seppeleen voimaa ei liitetty vain maallisten ongelmien estämiseen, mutta myös demonisen maailman kaukana pitämiseen. Uskottiin, että seppeleen ripustaminen minkä tahansa kodin oveen estäisi kauhistuttavien haamujen pääsyn sisään, jotka todennäköisemmin hyökkäsivät pyhinä päivinä. Pian se alkoi saada yleisempää hyväksyntää joulujuhlien olennaisena symbolina.
Lue lisää aiheesta täältä.
Tässä ei ollut edes kaikki pakanallisen symbolit, joita jouluun liitetään. Suomessa yleinen tapa on piiloittaa mateli joulupuurokattilaan ja hän, jonka lautaselle se osuu, saa toivoa. Kaikki tällaiset uskomukset ovat epäilemättä shirkkia, johon muslimin ei ole sallittua osallistua. Ei pelkästään nämä pakanallisen symbolit, mutta myös kokonaisuudessaan uskottomien imitoiminen on itsessään jo tarpeeksi hyvä syy välttää koko juhlaan osallistumista.
Sanoihan profeettamme ﷺ meille:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
”Kuka ikinä imitoi ihmisryhmää, on yksi heistä.”
(Abu Dawuud 4031, Sahih Al-Albaanin mukaan)
Lisäksi hän ﷺ varoitti meitä jo silloin Kirjan ihmisten tapojen seuraamisesta sanoen:
لتتَّبعنَّ سَننَ من كانَ قبلَكم حذو القُذَّةِ بالقُذَّةِ،
“Te tulette totisesti seuraamaan niiden tapoja, jotka tulivat ennen teitä käyttäytyen kuin juuri he
حتَّى لو دخلوا جحرَ ضبٍّ
siihen pisteeseen asti, että jos he astuisivat liskon koloon,
لدخلتُموه،
niin tekin astuisitte sinne.”
قالوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ!
He (seuralaiset) sanoivat: “Oi Jumalan sanansaattaja,
اليَهودُ والنَّصارى؟
tarkoitatko juutalaisia ja kristittyjä?
قالَ: فمَن؟! »
Hän ﷺ sanoi: Keitä muitakaan?”
(Sahih Muslim 2669)
Ollaan siis varuillamme joulusta ja sen symboleista ja siihen itsemme liittämisestä, jotta emme syyllistyisi Allahin edessä uskottomien tekoihin. Vältetään näiden ihmisryhmien joukossa olemista, kuten profeettamme ﷺ sanoi:
مَن كثَّرَ سوادَ قومٍ فَهوَ منهم ومن رضيَ عملَ قومٍ كانَ شَريكَ من عملَ بِهِ
“Kuka ikinä nostaa ihmisryhmän lukua on yksi heistä. Ja kuka ikinä on tyytyvänen ihmisryhmän tekoihin on tullut sen tekijän kumppaniksi.“
(Fath ul-Baarii li-ibn Hagr 13/41, sahih Rabi’ Al-Madhkhalin mukaan)
Allah suojelkoon meitä kaikkia väärältä tieltä ja vääriltä teoilta ja itsemme liittämisestä niihin.
Kaikki menestys tulee vain Allahilta ja Allah tietää parhaiten.