"Muut profeetat (rauhaa heille) lähetettiin erityisesti heidän omille kansoilleen, mutta minut on lähetetty koko ihmiskunnalle"

 

- Muhammad ﷺ (Sahih Al-Bukhari 438)

Tervetuloa Suomen islamilaisen tiedon kanavalle!

Rakennamme jatkuvasti lisää sisältöä, jos Allah suo.

Löydä meidät

myös instagramista!

Tajammum ja sen ohje (kuiva rituaalinen puhdistautuminen)
 

(Tekstin päälähde on Shaykh Saalih al-Fawzaanin Al-Mulahkkas ul-Fiqhii)

 

Rituaalinen epäpuhtauden tila on ensisijaisesti poistettava vedellä aiemmin käytyjen ohjeiden mukaisesti.

 

Rukouspesu: https://islaminusko.fi/Rukouspesun-ohjeet-ehdot-pakolliset-osat-ja-sunnat#wbb1

Sunnan mukainen kokovartalopesu: https://islaminusko.fi/Sunnan-mukainen-kokovartalopesu-ja-sen-ohje-ghusul#wbb1

 

Joskus vettä ei kuitenkaan ole saatavilla tai henkilöllä on syy, kuten sairaus, joka estää häntä käyttämästä vettä. Allah laillisti Hänen armostaan toissijaisen kuivan rituaalisen puhdistautumiskeinon, jota sanotaan tajammumiksi. Tajammun suoritetaan puhtaalla maalla sunnan mukaisen ohjeen perusteella. 

 

Allah sanoi:

 

ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰٓ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌۭ مِّنكُم مِّنَ ٱلْغَآئِطِ أَوْ لَـٰمَسْتُمُ ٱلنِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا۟ مَآءًۭ فَتَيَمَّمُوا۟ صَعِيدًۭا طَيِّبًۭا فَٱمْسَحُوا۟ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ 

“Ja jos te olette sairaana tai matkalla (kaukana vettä) tai joku teistä tulee vessasta tai on ollut vaimonsa kanssa kosketuksessa (eli yhdynnässä) ja ei löydä vettä, niin suorittakaa kuiva puhdistautuminen (tajammum) puhtaalla maalla ja pyyhkikää kasvonne ja kätenne sillä.”

 

(5:6)

 

Tajammumin voi siis suorittaa suuren tai pienen rituaalisen epäpuhtauden tilan poistamiselle, mikäli henkilöllä on laillinen syy tehdä näin, kuten veden aito puute. 

 

Profeetta ﷺ kertoi asioista, joita Allah ei myöntänyt edellisille profeetoille, mutta myönsi hänelle. Hän mainitsi näiden asioiden joukossa:

 

وَجُعِلَتْ لِيَ الأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا، فَأَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أُمَّتِي أَدْرَكَتْهُ الصَّلاَةُ فَلْيُصَلِّ

“Ja maa on tehty minulle (ja seuraajilleni) moskeijaksi (eli rukouspaikakaksi) 

ja puhdustautumisen keinoksi, jotta kuka tahansa mies (tai nainen) yhteisöstäni voi rukoilla saavuttaessaan rukousajan.”

 

(Sahih Al-Bukhari 335)

 

Sivuaiheena tähän väliin on mainittava, että rukoileminen on kuitenkin kiellettyä kolmessa eri paikassa:

 

1. Vessassa.

 

2. Hautausmaalla.

 

3. Kamelin karsinassa.

 

Abu Sa’id al-Khudri raportoi, että Allahin sanansaattaja ﷺ sanoi:

 

الْأَرْضُ كُلُّهَا مَسْجِدٌ إِلَّا الْمَقْبَرَةَ وَالْحَمَّامَ

“Koko maa on tehty rukouspaikaksi, paitsi hautausmaat ja vessat.”

 

(Sunan al-Tirmidhi 317, sahih Ibn Taymiyyah’n mukaan)

 

Toisessa raportissa 'Abdullah bin Mughaffal Al-Muzani raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:
 

صلُّوا في مرابِضِ الغنمِ ولا تصلُّوا في أعطانِ الإبلِ 

“Rukoilkaa lampaiden karsinoissa (jos sille on tarve), mutta älkää rukoilko kameleiden karsinoissa.”

 

(Sahih Ibn Majah 630, sahih al-Albaanin mukaan)


 

Tajammumin avulla muslimi, joka on hankalassa tilanteessa veden suhteen, voi suorittaa palvontatekoja, kuten rukoilla, suorittaa tawaafia (Kaaban kiertämistä), ja resitoida Koraania, vaikka hän olisi ollut sitä ennen jopa suuressa rituaalisessa epäpuhtauden tilassa. On kuitenkin ehdottoman tärkeää muistaa, että tajammumia ei voi kuka vaan suorittaa. 


 

Tilanteet, joissa tajammum voi laillisesti toimia veden sijaisena

 

On tärkeää huomioida, että tajammumin suorittaminen vaatii laillisen syyn tehdä se. Jos henkilö suorittaa rukouspesun (wudun) tai sunnan mukaisen kokovartalopesun (ghusul) sijaan tajammumin ilman laillista syytä, niin hänen rituaalinen puhtautensa eikä sillä suoritettu rukous ole hyväksytty.

 

Lailliset syyt suorittaa tajammum ovat seuraavat:

 

1. Jos vettä ei ole saatavilla, eikä sitä löydy etsimisen tai kyselemisen jälkeen jälkeen.

 

Tämä on sallittua, sillä Allah sanoi:

 

فَلَمْ تَجِدُوا۟ مَآءًۭ ۚ 

“- - ja (jos joku teistä) ei löydä vettä - -”

 

(5:6)


 

2. Jos vettä on saatavilla, mutta sitä ei ole riittävästi elämän perustarpeisiin ja tarvittavan veden saatavuus tulevaisuudessa on kyseenalaista.

 

Jos henkilö löytää itsensä tilanteesta, jossa hänellä ei ole vettä saatavilla etsimisen jälkeen muuta kuin jonkin verran kattamaan talouden elämisen perustarpeet, eikä hän tiedä milloin hän tulee saamaan uudestaan vettä, niin hänen on sallittua suorittaa tajammum rukousta varten, jotta kenenkään henki ei olisi uhan alla ja jäljellä oleva vesi voidaan säästää juomista varten nämä ehdot huomioiden. Ei siis ole sallittua suorittaa puhdistautumista maa-aineksella, jos henkilö tietää, että hän tulee kuitenkin saamaan vettä ajoissa sen jälkeen, kun nykyiset vesivarat loppuvat.

 

3. Jos vedellä peseytyminen aiheuttaisi mahdollisesti haittaa.

 

Jos vedellä peseytyminen aiheuttaisi mahdollisesti yksilölle haittaa esimerkiksi hakumatka olisi hengenvaarallinen tai veden käyttö hidastaisi sairaudelta parantumista, niin hänen on sallittua suorittaa tajammum.


 

4. Jos vettä ei kykene käyttää sairauden tai esteen ansiosta.

 

Jos henkilö ei pysty liikkua veden luokse sairauden tai muun esteen takia ja hänellä ei ole ketään auttamassa häntä saamaan vettä, niin hänen on sallittua suorittaa tajammum, mikäli hän pelkää myöhästyvänsä rukouksestaan.


 

5. Jos lämmintä vettä ei ole saatavilla, eikä lämmitys ole mahdollista ja henkilö pelkää sairastuvansa flunssaan tai muuhun vakavampaan peseytymisen seurauksena.

 

Tällaisen tilanteen ehtona on, että vettä ei pystytä lämmittää ja kylmän ilman takia vedellä ei pystytä peseytyä ilman flunssan riskiä. Tässä tapauksessa henkilön on sallittua suorittaa tajammum. 

 

Hengenvaara on tilanne, joka sallii henkilön siis suorittaa tajammumin, sillä Allah sanoi:

 

وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ

“- - ja älkää tappako itseänne (tai toisianne).” 

(4:29)

 

‘Amr ibn al-‘Aas kertoi saaneensa märän unen, joka astutti hänet suuren epäpuhtauden tilaan eräällä sotaretkellä. Hän pelkäsi, että hän kuolisi, jos hän suorittaisi sunnan mukaisen kokovartalopesun (ghusul), joten hän suoritti tajammumin ja rukoili fajr-rukouksen seuralaisten kanssa. He mainitsivat tästä profeetalle ﷺ, joka kysyi asiasta ‘Amrilta. ‘Amr kertoi syynsä, joka esti häntä suorittamasta peseytymistä ja sanoi:

 

 إني سمعت الله يقول :  وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً

“Totisesti, minä kuulin, että Allah sanoi: ‘Ja älkää tappako itseänne, totisesti Allah on teille Armollisin.”(4:29) Profeetta ﷺ hymyili, eikä kritisoinut tätä. 

 

(Abu Dawood 334, sahih Al-Albaanin mukaan)


 

Toisessa raportissa eräs toinen mies, joka oli loukkaantunut sai märän unen ja hän kysyi seuralaisiltaan voiko hän suorittaa tajammumin. Nämä eivät nähneet hänellä mitään syytä olla suorittamatta sunnan mukaista kokovastalopesua ja määräsivät hänen suorittaa sen (ghusulin). Mies kuoli tämän seurauksena ja asia vietiin profeetalle ﷺ, joka suuttui ja sanoi:

 

 قَتَلُوهُ قَتَلَهُمْ اللَّهُ أَلَمْ يَكُنْ شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالَ

“He tappoivat hänet! Allah tappakoon heidät! Eikö tietämättömyden lääke ole kysyminen?"  

 

(Sunan Abi Dawud 337, sahiih al-Albaanin mukaan)

 

Joissain versioissa profeetta ﷺ sanoi, että haavan sitominen ja muun kehon peseminen pyyhkien haavan päältä olisi riittänyt. Suurin osa näistä sanoituksista on kuitenkin luokiteltu heikoiksi, mutta osa sanoituksista on luokiteltu riittävän hyviksi (hasan). Ja Allah tietää parhaiten.

 

Shaykh Saalih al-Fawzaaniin mukaan, jos vettä on sen verran, että se riittää pesemään vain jotkut kehonosat, niin henkilö voi käyttää sitä sen verran kuin mahdollista ja suorittaa lopuksi tajammumin korvaamaan sen, mitä jäljelle jäi, sillä Allah sanoi:

 

فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ مَا ٱسْتَطَعْتُمْ 

“Pelätkää Allahia (niin paljon) kuin kykenette.” (64:16)

 

(Al-Mulakhhas ul-Fiqhii, sivu 38)


 

Millä tajammumin voi suorittaa?

 

Tayammumin voi suorittaa islamin mukaan puhtaalla maalla, kuten hiekalla, hiekkapölyllä, suolaisella maalla ja Hanafi sekä Maaliki -koulukuntien mukaan myös kivellä, sillä tämä on osa maan aineita ja Allah sanoi:

 

 فَتَيَمَّمُوا۟ صَعِيدًۭا طَيِّبًۭا 

“- - niin suorittakaa tajammum puhtaalla maalla - -”

 

(5:6)


On kuitenkin turvallisinta suorittaa tajammum maalla, josta irtoaa pölyä siihen koskiessa märkänä välttääkseen aiheen harmaan alueen mielipiteet. Ja Allah tietää parhaiten.
 

Miten tajammum suoritetaan?

 

Tajammum suoritetaan seuraavalla menetelmällä:


 

1. Tee aikomus suorittaa tajammum.

 

Kuten olemme aijemmin todenneet, niin jokainen teko vaatii aikomuksen, jotta sen voi saada hyväksytyksi, kuten ’Umar ibn Khattaab sanoi:

 

 لا عَمَلَ لِمَن لا نيَّةَ له

“Ei ole tekoa hänelle, jolla ei ole aikomusta.”

 

(Jaami’ al-‘Uluum wa al-Hukm)


 

2. Aloita Allahin nimeen.

 

Tämä on joidenkin oppineiden mukaan suositeltavaa analogian perusteella, sillä Allahin nimen lausuminen on jotain, mitä tehdään ennen rukouspesua ja tajammum on korvikkeena rukouspesulle. Tämä ei kuitenkaan ollut askel, jota Shaykh Saalih al-Fawzaan mainitsi kirjassaan. 

 

Shaykh Ibn Baaz kuitenkin sanoi:

 

ويسمي الله يقول : بسم الله ، كما يسمي في الماء عند الوضوء

“Ja hän mainitsee Allahin nimen sanomalla: ‘Bismillah (Aloitan Allahin nimeen)”, kuten hän mainitsee käyttäessään vettä rukouspesussa.”

 

(Majmoo‘ Fataawa Ibn Baaz, 29/100)

 

Tätä ei kuitenkaan olla raportoitu profeetan ﷺ tajammumista, joten sen lausumista ei voi sanoa pakolliseksi.

 

Ja Allah tietää parhaiten.


 

3. Lyö kämmenilläsi kerran maahan.

 

`Ammar raportoi profeetan ﷺ tajammum-ohjeesta:

 

فَضَرَبَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم بِكَفَّيْهِ الأَرْضَ

“Joten profeetta ﷺ löi maata käsillään - -.”

 

(Sahih al-Bukhari 338)


 

4. Puhalla tarvittaessa käsiin tai ravista niitä, jotta ylimääräinen hiekka lähtee pois.

 

`Ammar jatkoi:

 

وَنَفَخَ فِيهِمَا

“- -, ja hän puhalsi niihin - -.”

 

(Sahih al-Bukhari 338)

 

Toisessa raportissa:

 

ثُمَّ نَفَضَهَا

“- -, sitten hän ravisti niitä (eli ravisti pölyt pois niistä) - -.”

 

(Sahih al-Bukhari 347)

 

5. Pyyhi kasvosi kerran.

 

`Ammar jatkoi:

 

 ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا وَجْهَهُ

“- -, sitten hän pyyhki niillä kasvonsa - -.”

 

(Sahih al-Bukhari 338)

 

Tämä tehdään kerran, sillä toisessa raportissa on vahvistettu:

 

 وَمَسَحَ وَجْهَهُ وَكَفَّيْهِ وَاحِدَةً

“Ja pyyhki naamansa ja kämmenensä (selät) kerran."

 

(Sahih al-Bukhari 347)

 

6. Pyyhi kämmenten selät.

 

`Ammar sanoi:

 

 ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا وَجْهَهُ وَكَفَّيْهِ‏.

“- -, sitten hän pyyhki niillä kasvonsa ja kämmenensä- -.”

 

(Sahih al-Bukhari 338)

 

Toisessa raportissa on tarkennettu:

 

 ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا ظَهْرَ كَفِّهِ بِشِمَالِهِ ، أَوْ ظَهْرَ شِمَالِهِ بِكَفِّهِ 

“sitten hän pyyhki niillä (oikean käden) kämmenen selän (ensin) vasemmalla tai hän pyyhki niillä vasemman kämmenen selän (ensin).” 

 

(Sahih al-Bukhari 347)

 

Käsien pyyhkimisen järjestyksellä ei ole tarkkaa rajoitusta tämän hadiithin takia. On kuitenkin huomioitava, että perimätiedoissa on mainittu kämmenet, ei käsivarsia, joten pyyhkiminen rajoitetaan kämmeniin ja tarkemmin niiden selkiin, kuten yllä tulee ilmi. 

 

Pyyhkimisen suhteen on myös muistettava, että kyse ei ole pesemisestä, vaan pyyhkimisestä, joten henkilön ei tarvitse vaarantaa esimerkiksi silmiensä hyvinvointia pesemällä silmäluomia tällä hiekalla. Sen sijaan tajammumin tarkoitus on lyödä maata kämmenillä, ravistella tai puhaltaa hiekka pois, pyyhkiä naama ja kämmenten selät.

 

Ibn Taymiyyah otti kuitenkin mielipiteen, että naama tulee pyyhkiä viimeisen, sillä Al-Bukharin hadiithissa on mainittu sanoitus muodossa:
 

 فَضَرَبَ بِكَفِّهِ ضَرْبَةً عَلَى الأَرْضِ ثُمَّ نَفَضَهَا ، ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا ظَهْرَ كَفِّهِ بِشِمَالِهِ ، أَوْ ظَهْرَ شِمَالِهِ بِكَفِّهِ ، ثُمَّ مَسَحَ بِهِمَا وَجْهَهُ 

“Joten hän löi kämmenillään (yhden) lyönnin maahan, sitten hän ﷺ ravisti ne (pölyt) pois, sitten hän pyyhki niillä (oikean käden) kämmenen selän (ensin) vasemmalla tai hän pyyhki niillä vasemman kämmenen selän (ensin), sitten hän pyyhki niillä kasvonsa.” 

 

(Sahih al-Bukhari 347)


 

Kuitenkin, suurin osa oppineista, joihin kuuluu Maalikit, Ash-Shaafi’i ja Ahmad Ibn Hanbali, Ibn Baaz ja Ibn Utheimiin ovat sitä mieltä, että oikea järjestys on pyyhkiä kuitenkin ensin kasvot ja sitten kädet, sillä tämä on järjestys, jonka Allah mainitsi sanoen:

 

 فَلَمْ تَجِدُوا۟ مَآءًۭ فَتَيَمَّمُوا۟ صَعِيدًۭا طَيِّبًۭا فَٱمْسَحُوا۟ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ 

“ - - ja (jos joku teistä) ei löydä vettä, niin suorittakaa kuiva puhdistautuminen (tajammum) puhtaalla maalla ja pyyhkikää kasvonne ja kätenne sillä.”

 

(5:6)

 

Tämä on myös järjestys, mikä on mainittu muissa Al-Bukhaarin hadiitheissa sekä järjestys on sama myös rukouspesussa. Näistä syistä moni näkevät tämän mielipiteen olevan vahvempi. Ja Allah tietää prahaiten.


 

Asiat, jotka mitätöivät tayammumin


 

1. Kaikki, mikä mitätöi rukouspesun.

 

2. Kaikki, mikä astuttaa henkilö suureen rituaaliseen epäpuhtauden tilaan. 

 

3. Veden löytäminen, jos tajammumin syy oli veden puute.

 

4. Kun laillinen syy poistuu, kuten esimerkiksi jos sairaus paranee.


 

Tajammum on epäilemättä säädetty armona ihmisille tilanteisiin, joissa veden käyttäminen tai saaminen on yksilölle hankalaa tai jopa mahdotonta. Nämä kaikki asiat jokaisen tulisi tietää tajammumista ennen sen suorittamista.

 

 

 

 

Kaikki menestys tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uusimmat artikkelit: