(Tekstin päälähde on Shaykh Saalih al-Fawzaanin Al-Mulahkkas ul-Fiqhii)
Rukouspesu on rukouksen ehto, jota ilman rukousta ei voida hyväksyä. Kuten profeetta ﷺ sanoi:
لاَ تُقْبَلُ صَلاَةٌ بِغَيْرِ طُهُورٍ
“Rukousta ei hyväksytä ilman puhtautta.”
(Sahih Muslim 224)
Lisäksi Allah sanoi:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغْسِلُوا۟ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى ٱلْمَرَافِقِ وَٱمْسَحُوا۟ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى ٱلْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًۭا فَٱطَّهَّرُوا۟ ۚ
“Oi te, jotka uskotte, kun te nousette rukoukseen, niin peskää kasvonne ja kätenne kyynärpäihin (eli ne mukaan lukien) ja pyyhkikää päänne ja (peskää) jalkanne nilkkoihin (eli nilkat mukaan lukien). Ja jos te olette janaabah -tilassa (yhdynnästä tai seksuaalisista nesteistä johtuen), niin puhdistakaa itsenne (koko keho).”
(5:6)
Tämä jae tuo esille mitkä kehonosat tulee pestä ja mitkä tulee pyyhkiä. Näiden lisäksi profeetta ﷺ opetti meille selkeät esimerkit rukouspesun suorittamiselle.
Jokaisen muslimin tulisi tietää, että rukouspesulla on tiettyjä ehtoja, pakollisia osia ja sunnah-tekoja. Ehdot ja pakolliset teot on täytettävä parhaan kyvyn mukaan, jotta rukouspesu ja sen seurauksena rukous olisi hyväksytty. Sunnah-teot täydellistävät rukouspesun, mutta niiden jättäminen ei mitätöi rukouspesua.
Rukouspesulla on kahdeksan ehtoa:
1. Henkilön tulee olla muslimi.
Allah sanoi:
﴿وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ
“Ja kuka ikinä pyrkii saavuttamaan muuta uskontoa kuin Islamia, sitä ei tulla koskaan hyväksymään häneltä,
وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾
ja tuonpuoleisessa hän tulee olemaan häviäjien joukosta.”
(3:85)
Ja Hän sanoi:
﴿مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ
“Ei ole epäuskoville ylläpitää Jumalan moskeijoita, sillä aikaan, kun he todistavat itseään vastaan epäuskosta.
أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ﴾
Sellaisten teot ovat turhia ja tulessa he tulevat asumaan.”
(9:17)
2. Henkilön tulee olla selväjärkinen ja tajunnan tilassa.
Profeetta ﷺ sanoi:
رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلَاثَةٍ:
“Kynä on nostettu kolmelta (eli heidän tekojaan ei kirjata, joten he eivät ole vastuussa teoistaan):
النَّائِمُ حَتَّى يَسْتَيْقِظَ،
(1) nukkuva ihminen, kunnes hän herää,
وَالمَجْنُونُ حَتَّى يُفِيقَ،
(2) ja mielenvikainen henkilö, kunnes hän palaa järkiinsä
وَالصَّغِيرُ حَتَّى يَبْلُغَ
(3) sekä lapsi, kunnes hän saavuttaa murrosiän.”
(Sunan Abi Dawud 4403, sahih al-Albaanin mukaan)
3. Henkilöllä tulee olla sen verran ikää, että hän erottaa oikean väärästä.
Alle murrosikäisten lasten huonoja tekoja ei kirjata, mutta he saavat palkkiota hyvistä teoistaan, kun he saavuttavat iän, jolloin he erottavat oikean väärästä.
Profeetta ﷺ sanoi:
مُرُوا أبناءَكُمْ بالصلاةِ لِسَبْعٍ
“Käskekää teidän lapsianne rukouksella, kun he ovat seitsemän.”
(Irwaa’ ul-Ghalil 247, sahih al-Albaanin mukaan)
4. Henkilöllä tulee olla aikomus suorittaa rukouspesua.
Profeetta ﷺ sanoi:
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى
“Teot arvioidaan aikomuksen perusteella ja jokainen tullaan palkitsemaan hänen aikomuksensa mukaan.”
(Sahih Al-Bukhari 1)
5. Henkilön tulee käyttää siihen puhdasta vettä.
Yleisesti vedet, joita sanotaan vedeksi, ovat hyväksyttyjä vesiä ja luonnon aineet, kuten meren suola ja merilevä eivät tee vedestä epäpuhdasta.
Abu Sa’id al-Khudri raportoi, että Allahin sanansaattaja ﷺ sanoi:
إِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ
“Vesi on puhdasta ja mikään ei tee siitä epäpuhdasta.”
(Sunan al-Tirmidhi 66, sahih imam Ahmadin mukaan)
Al-Bayhaqi kommentoi tähän sanoen:
اَلْمَاءُ طَاهِرٌ إِلَّا إِنْ تَغَيَّرَ رِيحُهُ أَوْ طَعْمُهُ أَوْ لَوْنُهُ بِنَجَاسَةٍ تَحْدُثُ فِيهِ
“Vesi on puhdasta, ellei siihen tipu (islaminmukaista) epäpuhtautta, joka vaihtaisi sen hajua, makua tai väriä.”
(Buluugh al-Maram 4)
Epäpuhtaudella viitataan islamin mukaisiin epäpuhtauksiin, kuten virtsaan ja ulosteeseen, mutta islamin mukaan puhtaat aineet eivät tee vedestä epäpuhdasta. Pieneen määrään vettä ei kuitenkaan ole sallittua sekoittaa epäpuhtaita aineita, vaikka näitä merkkejä ei näkyisi tai tunnistaisi.
Profeetta ﷺ sanoi:
إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ
“Kun vettä on kahden (sen ajan) kannun verran (tai enemmän), niin se ei kanna epäpuhtautta.”
(Ahmad 4961, sahih al-Albaanin mukaan)
Koskien taas luonnon mukaisia aineita, on raportoitu, että Allahin sanansaattaja ﷺ suoritti suuren rituaalisen puhdistautumisen (ghusul) ja Umm Hani' sanoi:
مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ فِي قَصْعَةٍ فِيهَا أَثَرُ الْعَجِينِ
“Yhdestä kannusta ja siinä oli (pieniä) taikinan jäännöksiä.”
(Sunan an-Nasa'i 240, sahih al-Albaanin mukaan)
6. Veden tulee olla sallittua vettä, ei esim. varastettua.
Suurin osa oppineista (Hanafit, Malikit, and Shafi`it) ovat kuitenkin sitä mieltä, että tällainen rukouspesu on voimassa, mutta henkilön on kaduttava veden varastamista.
7. Henkilön on oltava ollut pessyt intiimialueensa edellisestä luonnon kutsusta ja häneltä on oltava loppunut vuoto, joka mitätöi rukouspesun (eli kuukautiset ja raskauden jälkeinen vuoto).
Profeetta ﷺ sanoi:
يَغْسِلُ ذَكَرَهُ ثُمَّ لْيَتَوَضَّأْ
“Hänen tulisi pestä intiimiosansa ja sitten tehdä rukouspesu (sen jälkeen).”
(Sunan an-Nasa'i 439, sahih al-Albaanin mukaan)
Kuukautiset ja raskauden jälkeinen vuoto on oltava loppunut ja ghusul (sunnan mukainen kokovartalopesu) tulee myös olla
otettu ennen rukouspesun ottamista (ellei henkilö ota samalla aikomuksella), sillä pientä rituaalista epäpuhtautta ei
voi poistaa, jos henkilöllä on suuri rituaalinen epäpuhtaus.
Henkilön, jolla on jatkuvaa karkailua tai kuukautisten ulkopuolista vuotoa (istihaadha), tulee olla juuri pessyt intiimialueensa rukousajan tultua ja rukouspesu on otettava vasta rukousajan astuessa voimaan.
Profeetta ﷺ sanoi jatkuvasta vuodosta kärsivälle:
ثُمَّ تَوَضَّئِي لِكُلِّ صَلاَةٍ، حَتَّى يَجِيءَ ذَلِكَ الْوَقْتُ
”Sitten ota rukouspesu jokaiselle (pakolliselle) rukoukselle, kunnes tuo (eli seuraava) aika tulee.”
(Sahih al-Bukhari 228)
8. Henkilön tulee poistaa ihon ja itsensä väliltä se, mikä estää veden menemistä ihoon saakka.
Umar ibn al-Khattab raportoi, että eräs mies otti rukouspesun ja hänellä jäi vain sormen kynnen kokoinen pala kostumatta. Profeetta ﷺ sanoi:
ارْجِعْ فَأَحْسِنْ وُضُوءَكَ
“Mene takaisin ja suorita rukouspesusi.”
Mies meni takaisin ja suoritti rukouspesun uudestaan ja sitten hän rukoili.
(Sahih Muslim 243)
Toisessa raportissa seuralaiset raportoivat:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم رَأَى رَجُلاً يُصَلِّي وَفِي ظَهْرِ قَدَمِهِ لُمْعَةٌ قَدْرُ الدِّرْهَمِ لَمْ يُصِبْهَا الْمَاءُ فَأَمَرَهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَالصَّلاَةَ
“Hän (profeetta ﷺ) näki miehen rukoilemassa ja hänen jalassaan oli dirhamin kokoinen kohta, johon ei ollut ylettynyt vesi, joten profeetta ﷺ määräsi häntä, että hän toistaisi rukouspesun ja rukouksen.”
(Sunan Abi Dawud 175, sahih al-Albaanin mukaan)
Rukouspesun pakollisia osia on kuusu:
(Jos basmalaa pitää pakollisena, niin se tulee ennen näitä)
1. Koko naaman peseminen, johon kuuluu suun ja nenän huuhtelu.
Tämä on siksi, että Allah sanoi:
فَٱغْسِلُوا۟ وُجُوهَكُمْ
“- -, niin peskää kasvonne - -”
(5:6)
Hanbali-koulukunnan oppineet sekä Shaykh Saalih al-Fawzaan seuraavat sitä mielipidettä, että nenän ja suun huuhtelu kuuluu rukouspesun pakollisiin osiin, sillä ne ovat osa naamaa. Toiset oppineet ovat sitä mieltä, että ne ovat vapaaehtoisia ja suositeltavia sunnah-tapoja.
Kuitenkin, ei ole epäillystäkään, että näitä ei ole hyvä jättää, sillä tämä on jotain, mitä profeetan ﷺ on raportoitu tekevän. Profeetan ﷺ on raportoitu sanovan:
إِذَا تَوَضَّأْتَ فَمَضْمِضْ
“Kun otatte rukouspesun, niin huuhdelkaa suunne.”
(Sunan Abi Dawud 144, sahih al-Albaanin mukaan)
Humran sanoi kertoi, että hän näki 'Uthman bin 'Affanin opettamassa Allahin sanansaattajan rukouspesua ja hän kertoi:
ثُمَّ أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الإِنَاءِ فَمَضْمَضَ، وَاسْتَنْشَقَ
“- - sitten hän laittoi kätensä vesiastiaan ja huuhteli suunsa ja nenänsä - -.”
(Sahih al-Bukhari 159)
Abu Umamah raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:
أَيُّمَا رَجُلٍ قَامَ إِلَى وَضُوئِهِ يُرِيدُ الصَّلَاةَ ثُمَّ غَسَلَ كَفَّيْهِ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ كَفَّيْهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَاسْتَنْثَرَ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ لِسَانِهِ وَشَفَتَيْهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا غَسَلَ وَجْهَهُ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ سَمْعِهِ وَبَصَرِهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ وَرِجْلَيْهِ إِلَى الْكَعْبَيْنِ سَلِمَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ هُوَ لَهُ وَمِنْ كُلِّ خَطِيئَةٍ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَإِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ رَفَعَ اللَّهُ بِهَا دَرَجَتَهُ وَإِنْ قَعَدَ قَعَدَ سَالِمًا
“Kun mies (tai nainen) suorittaa rukouspesun haluten rukoilla ja sitten pesee kätensä, niin hänen käsiensä synnit putoavat pois ensimmäisen tipan mukana. Kun hän huuhtelee suunsa ja nenänsä, hänen kielensä ja huultensa synnit putoavat ensimmäisen tipan kanssa. Ja kun hän pesee kasvonsa, hänen kuulonsa ja näkönsä synnit putoavat pois ensimmäisen tipan kanssa. Ja kun hän pesee hänen kätensä kyynärpäihin (ne mukaan lukien) ja jalkansa nilkkoihin (ne mukaan lukien), niin hän on puhdistettu jokaisesta synnistä ja virheestä kuin hän oli sinä päivänä, kun hänen äitinsä synnytti hänet. Ja kun hän nousee rukoukseen, niin Allah tulee nostamaan hänen (palvelijan) asemaansa tasolla. Ja jos hän (eli palvelija) istuu, niin hän istuu rauhassa.”
(Musnad Ahmad 21680, sahih as-Sujuutin mukaan)
2. Käsien peseminen kyynärpäihin saakka, kyynärpäät mukaan lukien.
Allah sanoi:
وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى ٱلْمَرَافِقِ
“- - ja kätenne kyynärpäihin (eli ne mukaan lukien) - - .”
(5:6)
Jaabir ibn Abdulla raportoi:
كان إذا توضَّأَ أدارَ الماءَ على مِرْفَقَيْهِ
“Hänellä ﷺ oli tapana ottaessaan rukouspesua viedä vesi kyynärpäihin saakka (eli ne mukaan lukien).”
(Al-Bayhaqi 259, sahih al-Albaanin mukaan)
3. Pään pyyhkiminen, johon kuuluu korvat
Pään kohdalla huomioimme sen, että se on määrätty pyyhittäväksi, ei erityisemmin kasteltavaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilön ei tarvitse varmistaa, että esimerkiksi päänahkaan tai kaikkiin hiuksiin menisi vettä, sillä kyseessä ei ole peseminen, toisin kuin muiden osien kohdalla. Ei ole myöskään tarpeellista esimerkiksi avata hiuksissa olevaa lettiä.
Allah sanoi:
وَٱمْسَحُوا۟ بِرُءُوسِكُمْ
“- - ja pyyhkikää päänne - -.”
(5:6)
Maalikit ja Hanbalit ovat sitä mieltä, että koko pään pyyhkiminen on pakollista, paitsi jos esteenä on jokin päähine, jonka päältä pyyhkimisestä tulemme mainitsemaan omassa kappaleessa. He pitävät tästä mielipiteestä kiinni, sillä perimätiedot todistavat, että profeetta ﷺ pyyhki pään kokonaan ja Allah ei käskenyt pyyhkiä osaa päästä.
'Amr ibn Yahyalta raportoitiin rukouspesusta:
فَأَقْبَلَ بِهِمَا وَأَدْبَرَ بَدَأَ بِمُقَدَّمِ رَأْسِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِمَا إِلَى قَفَاهُ ثُمَّ رَدَّهُمَا حَتَّى رَجَعَ إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي بَدَأَ مِنْهُ
“Hän ﷺ siirsi ne (kädet) pyyhkiäkseen niillä päänsä etuosan ja sitten hän vei ne päänsä takaosaan ja käänsi ne takaisin, kunnes hän ﷺ palasi paikkaan, josta hän ﷺ aloitti.”
(Sahih Muslim 235c)
Toisessa raportissa 'Amr ibn Yahyalta raportoitiin profeetan ﷺ rukouspesusta:
فَمَسَحَ بِرَأْسِهِ فَأَقْبَلَ بِهِ وَأَدْبَرَ مَرَّةً وَاحِدَةً
“Sitten hän ﷺ pyyhki päänsä siirtäen ne (kädet) edespäin ja taakaisinpäin yhden kerran.”
(Sahih Muslim 235d)
Yhden kerran pyyhkiminen tulematta takaisin on kuitenkin riittävää, sillä profeetalla ﷺ oli tapana myös tehdä tätä ja olla liikuttamatta hiuksia. Tämä tapa saattaa olla käytännöllinen niille, joilla on pidemmät hiukset.
Al-Rubayyi’ bint Mu’awwidh ibn ‘Afra’lta raportoitiin pyyhkimisestä:
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ عِنْدَهَا ، فَمَسَحَ الرَّأْسَ كُلَّهُ مِنْ قَرْنِ الشَّعْرِ ، كُلَّ نَاحِيَةٍ لِمُنْصَبِّ الشَّعْرِ ، لا يُحَرِّكُ الشَّعْرَ عَنْ هَيْئَتِهِ
“Allahin sanansaattaja ﷺ otti rukouspesun hänen luonaan ja pyyhki koko päänsä hiusrajan ylhäältä hiusten kummallekin puolelle, mutta hän ei liikuttanut hiuksia niiden paikoiltaan (mennen takaisinpäin).”
(Abu Dawood 128, hasan al-Albaanin mukaan)
Myös korvat kuuluvat päähän, joten niiden pyyhkiminen on osa tätä vaihetta ja tätä on raportoitu profeetan ﷺ tehneen.
Al-Miqdam ibn Ma'dikarib al-Kindi raportoi profeetan ﷺ rukouspesusta:
ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ وَأُذُنَيْهِ ظَاهِرِهِمَا وَبَاطِنِهِمَا
“- - sitten hän pyyhki päänsä ja korvansa niiden ulkopuolelta ja sisäpuolelta.”
(Sunan Abi Dawud 121, sahih al-Albaanin mukaan)
Abu Umama mainitsi Allahin sanansaattajan ﷺ rukouspesusta ja hän kertoi hänellä olleen tapana suorittaa rukouspesua ja sanoa:
الْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ
“Korvat ovat osa päätä.”
(Mishkat al-Masabih 416, sahih Al-Albaanin mukaan)
4. Jalkojen peseminen nilkat mukaan lukien
وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى ٱلْكَعْبَيْنِ ۚ
“- - ja (peskää) jalkanne nilkkoihin (eli nilkat mukaan lukien) - -.”
(5:6)
Rukouspesu on erityisen tärkeää suorittaa kunnolla jättämättä mitään kohtaa pesemättä, kuten aiemmin mainitsimme tapauksista, joissa pieni osa jalasta oltiin jätetty ilman kastamista. Eräässä perimätiedossa Abu Huraira raportoi:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم رَأَى رَجُلاً لَمْ يَغْسِلْ عَقِبَيْهِ فَقَالَ " وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ "
“Allahin profeetta ﷺ näki miehen, joka ei pessyt kantapäitään, joten hän ﷺ sanoi: ‘Olkaa varuillanne tulen kantapäistä (eli suojelkaa kantapäitänne tulelta).”
(Sahih Muslim 242a)
Hyvin peseminen pätee tilanteisiin, joissa henkilö ei pyyhi sukkien päältä ja hänellä ei ole esimerkiksi kipseä. Näiden päältä pyyhkimisen käsittelemme omassa kappaleissa.
5. Järjestys
Rukouspesun oikea järjestys on pakollista, sillä tämä on oikea rukouspesu ja ilman sitä, ei ole oikeaa rukouspesua.
Järjestystä ei seurata pelkästään sunnan takia, vaan siksi, että Allah mainitsi järjestyksen ja profeetta ﷺ sanoi koskien muitakin palvontatekoja:
نَبْدَأُ بِمَا بَدَأَ اللَّهُ بِهِ
“Aloitamme millä Allah aloitti.”
(Sahih an-Nasaaii 2974, sahih Al-Albaanin mukaan)
Ja profeetta ﷺ sanoi:
هذا وضوءٌ لا يقبلُ اللهُ الصَّلاةَ إلَّا به
“Tämä on rukouspesu, jota ilman Allah ei hyväksy rukousta.”
(Al-Bayhaqii 384, sahih Ash-Shawkaanin mukaan)
Toisessa raportissa profeetta ﷺ sanoi:
هَكَذَا الْوُضُوءُ فَمَنْ زَادَ عَلَى هَذَا فَقَدْ أَسَاءَ وَظَلَمَ
“Tällainen on rukouspesu. Kuka ikinä lisää tähän on totisesti tehnyt väärin ja epäoikeudenmukaisesti.”
(Sunan Abī Dāwūd 135, sahih li ghayrihi Al-Arna’utin mukaan)
Lisäksi meidän on ymmärrettävä, että emme voi muuttaa uskonnon rituaaleja toisenlaiseksi, sillä jokaisen teon ehtona on, että se on tehty Allahin sanansaattajan esimerkin mukaisesti ja hän ﷺ sanoi:
مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
“Hän, joka tekee teon, joka ei ole meidän asiamme mukainen, tulee saamaan sen hylätyksi.”
(Sahih Al-Bukhari 2697, Sahih Muslim 1718)
6. Putken tekeminen
Umar ibn al-Khattab raportoi, että eräs mies otti rukouspesun ja hänellä jäi vain sormen kynnen kokoinen pala kostumatta. Profeetta ﷺ sanoi:
ارْجِعْ فَأَحْسِنْ وُضُوءَكَ
“Mene takaisin ja suorita rukouspesu (kokonaan).”
Mies meni takaisin ja suoritti rukouspesun uudestaan ja sitten hän rukoili.
(Sahih Muslim 243)
Al-Nawawi sanoi:
وَاسْتَدَلَّ الْقَاضِي عِيَاضٌ وَغَيْرُهُ بِهَذَا الْحَدِيثِ عَلَى وُجُوبِ الْمُوَالَاةِ فِي الْوُضُوءِ
“Al-Qadi ‘Iyad ja muut pitivät tätä perimätietoa todisteena rukouspesun yhtäjaksoisuudelle.”
(Sharh al-Nawawi ‘alaa Sahih Muslim 242)
Rukouspesun suorittaminen yhtäjaksoisesti ilman taukoa on pakollista, sillä profeetta ﷺ käski miehen suorittaa koko rukouspesu alusta. Muut samankaltaiset raportit todistavat samaa, joten mikäli henkilö pitää liian pitkän tauon välissä, niin hänen on suoritettava rukouspesu alusta. Jos välissä kuitenkin tekee jotain pientä, kuten poistaa silmälasit, jotka unohti päähän, niin tästä ei ole haittaa ja Allah tietää parhaiten.
Oppineet ovat erimielisiä bismillah-sanan (eli aloitan Allahin nimeen) sanomisen pakollisuudesta. Tämä on siksi, että profeetta ﷺ sanoi:
لا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ
“Ei ole rukouspesua hänelle, joka ei mainitse Allahin nimeä.”
(at-Tirmidhi 25, hasan Al-Albaanin mukaan)
Jokaisessa raportissa ei kuitenkaan olla mainittu tätä ja se voi viitata siihen, että sitä ei olisi pakollista sanoa ennen rukouspesua, mutta on keino täydellistää rukouspesu ja saada kaikki mahdolliset palkkiot siitä. Toisten oppineiden mukaan on kuitenkin pakollista lausua basmalah ja ei ole epäillystäkään siitä, että sen lausuminen on vähintään suositeltavaa.
Shaykh Saalih Al-Fawzaan sanoi:
والحكمة - والله أعلم - في اختصاصِ هذا الأعضَاءِ الأرْبعة بالوضوء؛ لأنها أسرعُ ما يَتحركُ من البَدَنِ، لاكتسابِ الذُّنُوبِ، فكَان في تطهير ظاهرها تنبيهٌ على تطهيرِ باطِنِهَا
"Ja viisaus - ja Allah tietää parhaiten - näiden neljän kehon osan spesifioinnissa rukouspesulle on, että ne ovat yleisimpiä osia kehosta, jotka tekevät syntiä, joten niiden fyysinen puhdistaminen voi viitata sisäiseen (eli hengellisen) puhdistamiseen.”
(Al-Mulakhhas ul-Fiqhii, sivu 25)
Tälle tulkinnalle löytyy myös perustaa sunnasta, kuten aiemmin mainitsimme hadiithin, jossa profeetta ﷺ sanoi:
أَيُّمَا رَجُلٍ قَامَ إِلَى وَضُوئِهِ يُرِيدُ الصَّلَاةَ ثُمَّ غَسَلَ كَفَّيْهِ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ كَفَّيْهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَاسْتَنْثَرَ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ لِسَانِهِ وَشَفَتَيْهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا غَسَلَ وَجْهَهُ نَزَلَتْ خَطِيئَتُهُ مِنْ سَمْعِهِ وَبَصَرِهِ مَعَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ فَإِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ وَرِجْلَيْهِ إِلَى الْكَعْبَيْنِ سَلِمَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ هُوَ لَهُ وَمِنْ كُلِّ خَطِيئَةٍ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَإِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ رَفَعَ اللَّهُ بِهَا دَرَجَتَهُ وَإِنْ قَعَدَ قَعَدَ سَالِمًا
“Kun mies (tai nainen) suorittaa rukouspesun haluten rukoilla ja sitten pesee kätensä, niin hänen käsiensä synnit putoavat pois ensimmäisen tipan mukana. Kun hän huuhtelee suunsa ja nenänsä, hänen kielensä ja huultensa synnit putoavat ensimmäisen tipan kanssa. Ja kun hän pesee kasvonsa, hänen kuulonsa ja näkönsä synnit putoavat pois ensimmäisen tipan kanssa. Ja kun hän pesee hänen kätensä kyynärpäihin (ne mukaan lukien) ja jalkansa nilkkoihin (ne mukaan lukien), niin hän on puhdistettu jokaisesta synnistä ja virheestä kuin hän oli sinä päivänä, kun hänen äitinsä synnytti hänet. Ja kun hän nousee rukoukseen, niin Allah tulee nostamaan hänen (palvelijan) asemaansa tasolla. Ja jos hän (eli palvelija) istuu, niin hän istuu rauhassa.”
(Musnad Ahmad 21680, sahih as-Sujuutin mukaan)
Ja toisessa hadiithissa profeetta ﷺ sanoi:
إِذَا تَوَضَّأَ الْعَبْدُ الْمُسْلِمُ أَوْ الْمُؤْمِنُ فَغَسَلَ وَجْهَهُ خَرَجَ مِنْ وَجْهِهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ نَظَرَ إِلَيْهَا بِعَيْنَيْهِ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ يَدَيْهِ خَرَجَ مِنْ يَدَيْهِ كُلُّ خَطِيئَةٍ كَانَ بَطَشَتْهَا يَدَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ فَإِذَا غَسَلَ رِجْلَيْهِ خَرَجَتْ كُلُّ خَطِيئَةٍ مَشَتْهَا رِجْلَاهُ مَعَ الْمَاءِ أَوْ مَعَ آخِرِ قَطْرِ الْمَاءِ حَتَّى يَخْرُجَ نَقِيًّا مِنْ الذُّنُوبِ
“Kun muslimipalvelija tai uskovainen ottaa rukouspesun ja pesee kasvonsa, niin hänen jokainen syntinsä, jota hän katsoi silmillään peseytyy pois viimeisen vesipisaran mukana. Kun hän pesee kätensä, jokainen synti, jota hän suoritti käsillään peseytyy pois viimeisen vesipisaran mukana. Kun hän pesee jalkansa, jokainen synti, jota hän suoritti jaloillaan peseytyy pois viimeisen vesipisaran mukana, kunnes hän on vapaa (pienistä) synneistä.”
(Sahih Muslim 244)
Rukouspesun ylläpitäminen on myös suositeltavaam vaikka ei olisi rukouksen aika. Tämä on siksi, että profeetta ﷺ sanoi:
وَلَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا مُؤْمِنٌ
“Ja kukaan ei ylläpidä rukouspesua paitsi uskovainen.”
(Sunan Ibn Majah 277, sahih Al-Albaanin mukaan)
Rukouspesun aikana suoritettavat sunnah-teot ovat jotain, mitä henkilön on sallittua jättää pois, mutta kukaa ei suosittele tämän tekemistä ilman tarvetta, kuten veden vähäistä määrää. Se, että näitä on sallittua jättää pois johtuu yleisesti mm. siitä, että jokaisessa raportissa ei olla mainittu näitä tekoja ja nämä eivät ole jotain, mitä Allah mainitsi Koraanissa, vaikka sunnah on tavallisesti yhtä vahva laki, jos kyseessä on määräys tai käsky, jolle ei löydy muualta todistetta, että käsky olisi vain rohkaisu, eikä pätevä jokaisessa tilanteessa sunnassa.
Kuka ikinä suorittaa seuraavia sunnah-tekoja, tulee saamaan niistä palkkion Allahilta - jos Allah suo - ja kuka ikinä jättää ne pois, ei ansaitse rangaistusta niiden jättämisestä.
Nämä teot ovat seuraavat:
(Jos basmalaa pitää vapaaehtoisena, niin se tulee ennen näitä)
1. Rukouspesun aloittaminen pesemällä kädet ranteisiin saakka kolmesti
Profeetan ﷺ on raportoitu pesevän kämmenet ennen rukouspesua ja hän ﷺ pesi ne enintään kolmesti.
Al-Miqdam ibn Ma'dikarib al-Kindi raportoi profeetan ﷺ rukouspesusta:
فَتَوَضَّأَ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ ثَلاَثًا
“- - sitten hän ﷺ otti rukouspesun ja pesi kätensä (ranteisiin saakka) kolmesti - -“
(Sunan Abi Dawud 121, sahih al-Albaanin mukaan)
2. Siwakin käyttäminen
Siwakin käyttämistä käsittelimme aiemmin omassa kappaleessa. Totesimme, että sen käyttämisen hyveellisyydestä on lukuisia hadiitheja ja sitä suositellaan käyttää jopa rukouspesun yhteydessä, kuten profeetta ﷺ sanoi:
لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي أَوْ عَلَى النَّاسِ لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ وُضُوءٍ
“Jos tämä ei olisi taakka kansalleni, niin olisin totisesti määrännyt heitä käyttämään hammaskeppiä (siwaak) jokaisen rukouspesun yhteydessä.”
(Sahih al-Bukhari 847, Sahih Muslim 252)
Shaykh Saalih al-Fawzaan sanoi:
فالحديث يدلُّ على تَأَكُّدِ استِحْبَابِ السِّواكِ عند الوُضُوءِ، ويكون ذلك حالَ المَضْمَضَةِ، لأنَّ ذلك أَبْلَغُ فِي الإنْقَاءِ وَتَنْظِيفِ الفَمِ، وَيَتَأَكَّدُ السِّوَاكُ أَيْضًا عِنْدَ الصَّلَاةِ فَرْضًا أَوْ نَفلاً
“Joten hadiith viittaa siihen, että siwakin käyttäminen wudun yhteydessä on suositeltavaa (mustahab) ja se tehdään suun huuhtelemisen (al-madmadah) yhteydessä, sillä se vahvistaa suun puhdistautumisen ja puhtauden. Ja siwakin käyttäminen on myös suositeltavaa pakollisten ja vapaaehtoisten rukousten yhteydessä (eli ennen niitä, jos tätä ei juuri tehnyt rukouspesun yhteydessä).”
(Al-Mulakhhas ul-Fiqhijj, sivu 22)
3. Suun ja nenän kolmesti huuhtelu ennen naaman pesemistä ja samalla kourallisella molempien tekeminen
Profeetta ﷺ huuhteli suunsa ja nenänsä enintään kolmesti.
Al-Miqdam ibn Ma'dikarib al-Kindi raportoi profeetan ﷺ rukouspesusta:
ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ ثَلاَثًا
“- - sitten hän ﷺ huuhteli suunsa ja nenänsä kolmesti - -”
(Sunan Abi Dawud 121, sahih al-Albaanin mukaan)
On myös sunnan mukaista käyttää samaa kourallista vettä puhdistamaan nenä ja suu samaan aikaisesti.
`Amr raportoi isältään profeetan ﷺ rukouspesusta, jota `Abdullah bin Zaid opetti:
فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَاسْتَنْثَرَ ثَلاَثَ غَرَفَاتٍ،
“- - ja huuhteli suunsa ja nenänsä kolmella kourallisella (vettä) - -.”
(Sahih al-Bukhari 186)
4. Märkien sormien ujuttaminen paksun parran, sormien ja varpaiden väliin
Jos parta on sen verran paksu, että vesi ei mene sen läpi helposti naamaan, niin on suositeltavaa ujuttaa sormet parran sisälle alhaalta päin.
Uthman ibn Affan sanoi:
(عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُخَلِّلُ لِحْيَتَهُ (في الوضوء
“Profeetalla ﷺ oli tapana ujuttaa sormensa partansa läpi (rukouspesussa).”
At-Tirmidhi sanoi:
بِهَذَا أَكْثَرُ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَنْ بَعْدَهُمْ رَأَوْا تَخْلِيلَ اللِّحْيَةِ وَبِهِ يَقُولُ الشَّافِعِيُّ وَقَالَ أَحْمَدُ إِنْ سَهَا عَنْ تَخْلِيلِ اللِّحْيَةِ فَهُوَ جَائِزٌ
“Tämän perusteella suurin osa seuralaisten joukossa olevista tiedon ihmisistä ja niistä, jotka tulivat heidän jälkeensä, näkivät, että sormet tulisi ujuttaa parran läpi. Ja Ash-Shaafii sanoi siinä. Ja Ahmad sanoi, että jos henkilö jättää sormien ujuttamisen partaan, niin se on silti sallittua.”
(Sunan al-Tirmidhi 31, sahih at-Tirmidhin mukaan)
Saudi-Arabian fatwa-komitea sanoi:
يجب غسل ظاهر اللحية الكثيفة ولا يجب غسل باطنها ولا البشرة التي تحته ولكن يشرع تخليلها ، قال النووي رحمه الله تعالى: " لا خلاف في وجوب غسل اللحية الكثيفة ولا يجب غسل باطنها ولا البشرة التي تحته اتفاقا ، وهو مذهب جماهير العلماء من الصحابة والتابعين ومن بعدهم ". وقال ابن رشد: " هذا أمر لا أعلم فيه خلافا "
“On pakollista pestä paksun parran ulkopuoli, mutta ei ole pakollista pestä sen sisäosaa tai ihoa, joka on sen alla, mutta on laillistettu (suositeltavaksi) sormien ujuttaminen sen läpi. An-Nawawi - Allah olkoon tyytyväinen häneen - sanoi: ‘Ei ole erimielisyyttä siitä, että on pakollista pestä paksu parta, mutta ei ole pakollista pestä sen sisäosaa tai ihoa, joka on sen alla oppineiden yksimielisyydellä. Ja tämä on jokaisen seuralaisen koulukunta, sekä seuraajien ja niiden, jotka tulivat heidän jälkeensä.’ Ibn Rushd sanoi: ‘Tämän asian suhteen en tiedä mitään erimielisyyttä.’”
(Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah 5/206)
5. Oikealta aloittamienn käsien ja sitten jalkojen suhteen
Aisha sanoi:
كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
“Profeetalla ﷺ oli tapana tykätä aloittaa oikealta sandaalien pukemisessa, hiusten kampaamisessa ja peseutymisessa ja kaikissa hänen asioissaan.”
(Sahih al-Bukhari 168)
Un myös raportoitu Umm ‘Atiyalta, että profeetta ﷺ sanoi liittyen hänen tyttärensä pesemiseen, tämän kuollessa:
ابْدَأْنَ بِمَيَامِنِهَا وَمَوَاضِعِ الْوُضُوءِ مِنْهَا
"Aloittakaa oikealta niistä osista, jotka pestään rukouspesussa.”
(Sahih al-Bukhari 167)
6. Kasvojen, naaman, käsien ja jalkojen peseminen kolmesti
Al-Miqdam ibn Ma'dikarib al-Kindi raportoi profeetan ﷺ rukouspesusta:
فَتَوَضَّأَ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ ثَلاَثًا ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ ثَلاَثًا وَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا ثُمَّ غَسَلَ ذِرَاعَيْهِ ثَلاَثًا ثَلاَثًا ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ وَأُذُنَيْهِ ظَاهِرِهِمَا وَبَاطِنِهِمَا
“Sitten hän ﷺ otti rukouspesun ja pesi kätensä ranteisiinsa kolmesti, sitten hän huuhteli suunsa ja nenänsä kolmesti ja hän ﷺ pesi kasvonsa kolmesti, sitten hän pesi käsivartensa (kyynärpäihin) kolmesti (toisen) ja kolmesi (toisen), sitten hän pyyhki päänsä ja korvansa niiden ulkopuolelta ja sisäpuolelta.”
(Sunan Abi Dawud 121, sahih al-Albaanin mukaan)
Toisessa raportissa Abdullah ibn Amr sanoi:
أَنَّ رَجُلًا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ
”Eräs mies tuli profeetan ﷺ luokse ja sanoi:
يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ الطُّهُورُ
“Oi Allahin sanansaattaja, miten henkilö suorittaa rukouspesun?”
فَدَعَا بِمَاءٍ فِي إِنَاءٍ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ ثَلَاثًا ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا ثُمَّ غَسَلَ ذِرَاعَيْهِ ثَلَاثًا ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ فَأَدْخَلَ إِصْبَعَيْهِ السَّبَّاحَتَيْنِ فِي أُذُنَيْهِ وَمَسَحَ بِإِبْهَامَيْهِ عَلَى ظَاهِرِ أُذُنَيْهِ وَبِالسَّبَّاحَتَيْنِ بَاطِنَ أُذُنَيْهِ ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ ثَلَاثًا ثَلَاثًا ثُمَّ قَالَ
”Profeetta ﷺ pyysi astian vettä, sitten hän ﷺ pesi kätensä (ranteisiin) kolmesti, sitten hän ﷺ pesi naamansa kolmesti, sitten hän ﷺ pesi kyynärvartensa kolmesti (koko käden uudestaan, mutta kyynärpäät mukaan lukien sinne saakka), sitten hän ﷺ pyyhki päänsä ja laittoi etusormensa korviinsa ja pyyhki peukaloilla korviensa ulkopuolet ja etusormilla korviensa sisäpuolet. Sitten hän ﷺ pesi jalkansa kolmesti (oikean) ja kolmesti (vasemman). Sitten hän ﷺ sanoi:
هَكَذَا الْوُضُوءُ فَمَنْ زَادَ عَلَى هَذَا فَقَدْ أَسَاءَ وَظَلَمَ
“Tällainen on rukouspesu. Kuka ikinä lisää tähän (mitään, mikä ei ole sharian mukaista) on totisesti tehnyt väärin ja epäoikeudenmukaisesti.”
(Sunan Abi Dawud 135, sahih li ghayrihi Al-Arna’utin mukaan)
7. Rukouspesun lopulla sunnan mukaisen pyyntörukoksen lausuminen
‘Umar ibn al-Khattab raportoi, että profeetta ﷺ sanoi:
مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ يَتَوَضَّأُ فَيُبْلِغُ أَوْ فَيُسْبِغُ الْوَضُوءَ ثُمَّ يَقُولُ :
“Ei ole ketään joukossanne, joka suorittaa rukouspesun kunnolla tai suorittaa rukouspesun hyvin ja sanoo:
أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ،
Ashhadu an la ilaha ill-Allah wahdahu la sharika lah, wa ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu was rasuluhu (Todistan, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah, ilman kumppania tai vertaista ja todistan, että Muhammad on hänen palvelijansa ja sanansaattajansa)
إِلا فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ يَدْخُلُ مِنْ أَيِّهَا شَاءَ
paitsi, että hänelle avataan kahdeksan paratiisin ovea ja hän tulee astumaan mistä tahansa hän toivoo.”
(Sahih Muslim 234)
At-Tirmidhin kokoama hadith mainitsee lisäksi:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ ، وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ
“Allahumm aj’alni min al-tawwabeena waj’alni min al-mutatahhireena (Oi Allah, tee minusta niiden joukosta, jotka katuvat ja niiden joukosta, jotka puhdistavat itseään).”
(Sahih at-Tirmidhi 55, sahih al-Albaanin mukaan)
8. Rukouspesun jälkeen kahden rukousosion (rak’aah) rukoileminen
'Uthman bin 'Affanin kertoi profeetan ﷺ sanovan:
مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، لاَ يُحَدِّثُ فِيهِمَا نَفْسَهُ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Kuka ikinä suorittaa tällaisen rukouspesuni ja rukoilee kaksi rukosusosiota, eikä hän mieti niiden aikana mitään muuta, tullaan hänet armahtamaan edellisistä synneistään.”
(Sahih al-Bukhari 159)
Nämä ovat rukouspesun ehdot, pakolliset osat ja suositeltavat sunnah-teot ja seuraavassa kappaleessa käymme läpi rukouspesun suorittamisen ohjeet.
Nyt kun tiedämme rukouspesun ehdot, pakolliset osat ja sunnah-teot sekä kaikkien näiden lähteet, niin voimme siirtyä rukouspesun ohjeeseen. Tässä ohjeessa on mukana kaikki suositeltavatkin teot mukana, sillä niitä ei ole suositeltavaa jättää.
Rukospesun suorittamistapa:
1. Tee aikomus
Aikomus tapahtuu sydämessä ja se on sitä, että henkilö tiedostaa tekevänsä rukouspesun niitä palvontatekoja varten, joiden ehto on olla puhtauden tilassa.
2. Lausu Allahin nimi (bismillah)
3. Pese kätesi ranteisiin kolmesti
4. Huuhtele suusi ja nenäsi kolmesti, samalla kourallisella
5. Pese naamasi kolmesti ja ujuta sormesi alhaalta myös partaan, jos se on paksu
6. Pese kädet kyynärpäät mukaan lukien kolmesti
7. Pyyhi koko pää kerran sekä korvat märillä käsillä, käytä etusormea sisäpuolelle ja peukaloa ulkopuolelle
8. Pese jalat nilkkaan saakka ja nilkat mukaan lukien kolmesti
9. Lausu pyyntörukous (vessan ulkopuolella):
أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ ، اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ التَّوَّابِينَ ، وَاجْعَلْنِي مِنْ الْمُتَطَهِّرِينَ
Ashhadu an la ilaha ill-Allah wahdahu la sharika lah, wa ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu was rasuluhu Allahumm aj’alni min al-tawwabeena waj’alni min al-mutatahhireena
(Todistan, ettei ole muuta jumalaa kuin Allah, ilman kumppania tai vertaista ja todistan, että Muhammad on hänen palvelijansa ja sanansaattajansa. Oi Allah, tee minusta niiden joukosta, jotka katuvat ja niiden joukosta, jotka puhdistavat itseään.)
10. Rukoile kaksi rukousosiota (rakaat)
Tässä oli rukouspesun ohjeet, jotka sisältävät kaikki pakolliset sekä suositeltavat osat.
Jos henkilöllä on amputoitu raaja tai hänellä kipsi, jota ei voi poistaa haavan parantumisen eduksi, niin henkilö pesee jalastaan tai kädestään sen verran mitä hän kykenee. Tämä on siksi, että Allah sanoo:
فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ مَا ٱسْتَطَعْتُمْ
“Pelätkää Allahia (niin paljon) kuin kykenette.” (64:16)
Jos haavan voi kastella, niin tämä tulisi tehdä, mutta jos sidettä, kipsiä tai muuta sen kaltaista ei voi poistaa parantumisen eduksi tai jos se olisi haitallista, niin sen voi jättää pesemättä ja kipsin päältä voi pyyhkiä. Profeetan ﷺ aikana seuralaisia loukkaantui ja heiltä on raportoitu kipsien päältä pyyhkimisestä.
Al-Bayhaqi sanoi:
وَلَا يَثْبُتُ فِي هَذَا الْبَابِ عَنْ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم شَيْءٌ . . . وَإِنَّمَا فِيهِ قَوْلُ الْفُقَهَاءِ مِنْ التَّابِعِينَ فَمَنْ بَعْدَهُمْ مَعَ مَا رُوِّينَاهُ عَنْ ابْنِ عُمَرَ . فَذَكَر بِإِسْنَادِهِ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ رضي الله عنهما تَوَضَّأَ وَكَفُّهُ مَعْصُوبَةٌ فَمَسَحَ عَلَيْهَا وَعَلَى الْعِصَابَةِ وَغَسَلَ مَا سِوَى ذَلِكَ . قَالَ : وَهَذَا عَنْ ابْنِ عُمَرَ صَحِيحٌ
“Ei ole vahvistettu tätä aihetta profeetalta ﷺ liittyen tähän asiaan… Sen sijaan, tämä on seuraajien ja niiden, jotka tulivat heidän jälkeensä joukossa olevien (islamilaisten) lainoppineiden (al-fuqahaa’) näkemys ja me olemme raportoineet sen ibn Umarilta. Ja hän mainitsi kertomaketjussaan, että ibn Umar - Allah olkoon tyytyväinen heihin (häneen ja umariin) - teki rukouspesun, kun hänen kätensä oli sidottu kipsiin ja hän pyyhki sen päältä ja sidoksen päältä ja hän pesi kaiken muun. Ja hän sanoi: ‘Tämä on autenttisesti ibn Umarilta.”
(Al-Majmoo’ 2/368)
Myös, profeettamme ﷺ sanoi:
وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ
“Ja jos käsken teitä jollain, niin tehkää sitä niin paljon kuin pystytte.”
(Sahih al-Bukhari 7288)
Rukouspesun yhteydessä henkilön ei tule tuhlata vettä, vaan oltava säästeliäs sen suhteen. Määrä, jota profeetta ﷺ käytti rukouspesuun oli hyvin pieni, verrattuna siihen, mitä monet nykypäivänä tekevät.
Anas - Allah olkoon tyytyväinen häneen - sanoi:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ إِلَى خَمْسَةِ أَمْدَادٍ
“Profeetta ﷺ teki rukouspesun (yhdellä) mudd-tilavuusyksiköllä ja peseytyi (yhdestä) saa’-tilavuusyksiköstä viiteen mudd-mittayksikköön.”
(1 Saa’: noin 3 litraa. 1 Mudd: noin 0.75 litraa. 3 Mudd: noin 3,75 litraa.)
(Sahih al-Bukhari 198, Sahih Muslim 325)
Al-Bukhari sanoi:
وَكَرِهَ أَهْلُ الْعِلْمِ الْإِسْرَافَ فِيهِ وَأَنْ يُجَاوِزَ فِعْلَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Tiedon ihmiset inhosivat (veden) tuhlaamista siinä (rukouspesussa) ja sitä, että sen yli mennään, mitä profeetta ﷺ teki (eli käytti vettä määrällisesti).”
(al-Majmu’ Sharh al-Muhadhab 1/468)
Abdullah ibn Amr raportoi, että profeetta ﷺ meni Sa’din ohi kun tämä oli suorittamassa rukouspesuaan ja profeetta ﷺ sanoi:
مَا هَذَا السَّرَفُ يَا سَعْدُ
“Mitä tämä tuhlaus on, oi Sa’d?”
Sa’d sanoi: “Onko veden tuhlausta rukouspesussa?” Profeetta ﷺ sanoi:
نَعَمْ وَإِنْ كُنْتَ عَلَى نَهْرٍ جَارٍ
“Kyllä, vaikka olisit virtaavan joen äärellä.”
(Musnad Ahmad 7065, sahih Ahmad Shakirin mukaan)
Henkilön on tavoiteltava täydellistä rukouspesua, jonka yhteydessä jokainen vaadittu kohta kostuu, sillä profeetta ﷺ sanoi:
إِنَّهَا لاَ تَتِمُّ صَلاَةُ أَحَدِكُمْ حَتَّى يُسْبِغَ الْوُضُوءَ كَمَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ
“Totisesti, kenekään teistä rukous ei ole kokonainen, kunnes suoritatte sen täydellisesti, kuten Allah - Mahtava ja Täydellinen - määräsi.”
(Sunan Abi Dawud 856, sahih al-Albaanin mukaan)
Myös edellisistä kappaleista opimme kynnenkin kokoisen osan kostumisen tärkeydestä (Sahih Muslim 243).
Vaikka täydellisyyteen pyritään rukouspesussa, niin paholaisen kuiskutteluja on syytä varoa, sillä usein henkilö saattaa jäädä pakkomielteisesti toistamaan ja tarkistamaan, että vettä on varmasti mennyt jokaiseen paikkaan. Tällaisia paholaisen ideoita ei tule jäädä kuuntelemaan, jos henkilö on kerran laittanut vettä kehonosaan tai pyyhkinyt kädellään vielä avuksi vaaditut alueet. Tämä on siksi, että pakkomielteinen toisto on paholaisen tapa häiritä ihmistä ja vaikeuttaa hänen uskonnon harjoittamistaan. Profeetta ﷺ sanoi:
إنَّ للوُضوءِ شيطانًا يقالُ له: الوَلَهانُ، فاتَّقوا وَسْواسَ الماءِ
“Totisesti, (on olemassa) rukouspesun paholainen, jota sanotaan (nimeltään) al-Walhaaniksi, joten olkaa tietoisia (ja varuillanne) veteen liittyvästä waswasista (kuiskuttelusta ja epäillyistä).”
(Al-Jaami’ as-Saghiir 2378, sahih as-Sujuutin mukaan, Abu Dawduud 96, sahih al-Haakimin mukaan)
On myös huomioitava, että tämä paholainen yrittää saada ihmisiä syntiin sen kautta, että hän tuhlaisi vettä, joten tällaiset ideat (waswaas) paholaiselta pyritään jättämään huomioimatta, vaikka henkilöllä olisi epätäydellisyyden tunne.
Sama pätee myös rukouspesun voimassa olemista. Jos henkilö otti jo rukouspesun ja hän ei ole varma menikö se rikki, niin hän olettaa, että rukouspesu on vielä voimassa. Tämä on siksi, että hän on varma siitä, että hän otti rukouspesun, mutta hän on epävarma siitä, että onko se mennyt rikki. Profeetta ﷺ on määrännyt meitä jättämään epävarmuus ja valitsemaan varma vaihtoehto estääksemme paholaisen häirintää sanoen:
دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لَا يَرِيبُكَ
“Jätä se, mikä saa sinut epäilemään siihen, mikä ei saa sinua epäilemään. ”
(At-Tirmidhi 2518, sahih Al-Albaanin mukaan)
Täten, henkilö pysyy päättäväisenä ja varmana rukouspesun suhteen, ellei hänelle ilmenny selkeä merkki rukouspesun rikki menemisestä. Tähän kuuluu mm. vessassa käyminen ja muistaminen, että hän kävi varmasti vessassa vasta rukouspesun jälkeen ja ilman karkaamisen kuuleminen tai haistaminen, kuten profeettan ﷺ sanoi:
لَا يَنْفَتِلْ أَوْ لَا يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا
“Hänen ei tulisi jättää rukoustaan ellei hän kuule ääntä tai löydä hajua.”
(Sahih al-Bukhari 137, Sahih Muslim 361)
Kaikki hyvä tulee Allahilta ja Allah tietää parhaiten.